11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Georgio_R

Leopard op PwerMac G4

Hallo,

Ik heb een Powermac G4 en daar wil ik Leopard op draaien. Ook heb ik de installatie cd’s van leopard die bij mijn MacBook zaten. Nou heb ik me rot gezocht naar een programma waarmee ik het systeem kan foppen en leopard gewoon kan installeren, maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.
    Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

S. Rietjens.

Bijdrager
    victor93

je moet de mac’s met een firewire kabel met elkaar verbinden. dan de computer waar leopard op moet komen te staan, moet je opnieuw opstarten en tijdens het opstarten de ”T” ingedrukt houden tot je het firewire teken tezien krijgt. als het goed is verschijn nu op de andere macbook de ibook als externe harde schijf. nu moet je de leopard installatie disk in de macbook doen, dan opstarten vanaf de leopard disk en bij het kiezen van de harde schijf moet je niet je eigen harde schijf selecteren maar de externe harde schijf. dan installeren en je hebt leopard op je ibook.

met dank aan mede forumlid ”Xcode”

Bijdrager
    victor93

p.s. het is wel illegaal.

Bijdrager
    jabesse

Grote kans dat de Leopard disk(s) die bij je MacBook zaten, alleen op die MacBook werken, niet op enig ander computer…!

Zelf heb ik een losse Leopard (family pack), en heb die geïnstalleerd op een G4 Cube.

Let op de snelheid van je processor. Als die te laag is, weigert Leopard te installeren. Zie http://lowendmac.com/osx/leopard/openfirmware.html

Zorg ook dat je voldoende memory hebt. Met de 192MB die er bij mij inzat toen ik ‘m overnam, ging het niet. Later uitgebreid naar 1 GB: geen probleem meer.

Bijdrager
    Nikita

Ik weet alleen niet of dat ook werkt als je een Intel Mac gebruikt om een PPC Mac te voorzien van Leopard. Niet zozeer vanwege het systeem, maar een PPC Mac gebruikt een andere schijfindeling dan een Intel Mac om van op te starten…

Bijdrager
    francisp

en als je op een ppc mac installeert via een intel mac zal hij de versie voor de intel mac installeren waardoor de ppc mac niet zal opstarten

Bijdrager
    Georgio_R

ok, maar ik heb ook nog de Tiger install cd’s van mijn vader’s iBook G4 liggen.
    Alleen als ik deze probeer te installeren komt er “this software cannot be installed on this computer” te staan.
    iemand een idee?
    Het maakt mij eigenlijk niet veel uit of ik er nu Tiger of Leopard op zet.

Bijdrager
    jabesse

Alle (of vrijwel alle) cd’s die bij een computer meegeleverd worden, werken alleen op dat type computer. (Dat geldt voor de Leopard disks bij je MacBook en voor de Tiger disks bij je vader’s iBook.)

Alleen als je OS X los koopt, kan die op meerdere typen computers worden geïnstalleerd.

Bijdrager
    victor93

sorry voor mijn incorrecte antwoord:oops:

Bijdrager
    Nikita

Als je nou die iBook gebruikt om je Power Mac te installeren (zal met de Leopard DVD van je MacBook niet werken, maar wel met de Tiger DVD van de iBook) zal het hoogstwaarschijnlijk wel werken, via de hierboven beschreven Target Modus (via een Firewire kabel).

Helemaal omdat het van G4 > G4 gaat verwacht ik geen problemen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zult eerst Leopard moeten kopen, want instal disks die bij een bepaalde Mac werden geleverd werken nooit op een andere Mac. (dus ook die van de iBook niet)

Hier heb je een programma dat de installer om de tuin leidt zodat die denkt dat het om een wel supported Mac gaat.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.