30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Ratz

Leopard op meerdere Mac’s?

Ik heb een iMac 20 en denk erover om bij de release van Leopard een Macbook te kopen. Daar zal dan Leopard opstaan en je zal er de originele discs bij krijgen.

Kan ik dan met die discs Leopard ook op de iMac zetten die nu nog op het systeem van nu draait?

Bijdrager
    DrStrange

Nee.

Bijdrager
    maarten20

Dat zal officieel niet werken! De leopard versie op de dvd schijven zijn specifiek voor de macbook.

Onofficieel zou het wel moeten werken. Tegen die tijd ff googlen of zoeken op macosx.nl;)

Moderator
    unSOUND
    ”maarten20″

Onofficieel zou het wel moeten werken.

Onofficieel is het verkeerde woord. Het is illegaal.

Bijdrager
    Ratz

O ja is dat zo illegaal? Ik betaal er gewoon voor hoor!!!! maar wil het op mijn (eigen) andere Mac ook zetten. Zoiets als een gedownload nummer bij iTunes wat je denk ik op 5 computers mag zetten.
    Ik dacht daarom dat dit wellicht wel mogelijk was……
    Maar als ik het goed begrijp zijn die discs voor macbooks en iMacs different…?
    Of kan het uberhaupt helemaal niet?

Bijdrager
    macmickey2

Als jij een nw MacBook koopt zitten daar installatie schijven bij voor de MacBook. Wil je je iMac voorzien van Leopard moet je Leopard los kopen. Je koopt dan nl een upgrade. Dus kan je nu net zo goed een nw MacBook kopen en dan als Leopard uitkomt de familypack (kon met Tiger en andere realease dus zal nu ook wel gaan). Daarmee koop je 5 licenties van leopard en kan je die dus op 5 computers zetten. That’s the way it works. De installatieschijven die bij een Mac zitten zijn specifiek voor die Mac. Als je nu dus een nw Mac koopt (maakt niet uit welke) dan zullen daar schijven bij zitten waar 10.4.9 opstaat (of misschien 10.4.8 en dan moet je dus ff de softwareupdate doen). Is je huidige 20″ iMac geen Intel versie dan zou het zowiezo niet gaan want de MacBook heeft de intel versie van Tiger.

Bijdrager
    passenger

Nee, je betaalt voor 1 licentie op 1 computer. Zijn trucs voor, maar da’s dus niet legaal en wordt op dit forum niet besproken. Volgens de wet dien je voor die tweede licentie gewoon te betalen.

Moderator
    unSOUND
    ”Ratz”

O ja is dat zo illegaal? Ik betaal er gewoon voor hoor!!!!

Als je een Mac koopt, betaald je voor een OEM versie, en de installatie van een OEM versie is alleen geldig op de computer waar je die installatie bij kreeg.

Een OS X die je los in de winkel koopt is ook slechts legaal op 1 Mac, met het verschil dat je zelf mag kiezen welke Mac. En de Family-versie is legaal te installeren op 5 machines, mits die 5 machines zich in hetzelfde huis bevinden.

Bijdrager
    Marius1976

Daar dan overigens aan toevoegend…

… dat de prijs van OS X eigenlijk best igantisch meevalt…. zeker als je het afzet tegen andere apple prijzen (zoals van .MAC bijvoorbeeld, wat ik wel schandalig duur vind).

Groet
    Marius

p.s. ’t zou me niet eens verbazen als in leopard een check zit dat binnen het netwerk niet met dezelfde copy op een andere computer wordt gewerkt…

Bijdrager
    computer space

En je hebt ook nog een family-pack, voor ik meen 199 euro. Die mag op 5 machines.

Bijdrager
    GetaMac

Zeik niet Lexy…. :sealed:

Bijdrager
    Stadsman

Off Topic: Nou nou, waar komt dit opens vandaan Lexy. Ik doe zeker niet aan je boycot mee

On topic: Heeft iemand een idee wat een family pack ongeveer zal gaan kosten?

Inactief
    Anoniem
    ”Stadsman”

Kost exact 199 Euro.

Bijdrager
    El Fidel
    ”Zakske”
    ”Stadsman”

Kost exact 199 Euro.

Kun je ook een reservekopie van zulke DVD’s maken?

Bijdrager
    1984

Er zullen weer veel externe HD.s verkocht worden :innocent:

Moderator
    unSOUND
    ”El

Kun je ook een reservekopie van zulke DVD’s maken?

Ja, dat kan gewoon met het schijfhulpprogramma…

Bijdrager
    KingAchille

De gewone editie kost $129 ofte €97
    Mvg,

Moderator
    unSOUND

€ 129,-

Inactief
    Anoniem
    ”KingAchille”

De gewone editie kost $129 ofte €97

Als je hem in de Verenigde Staten gaat halen of online koopt kost hij inderdaad $129, maar in de EU kost het OS €129. Als je het vergelijkt met de prijs van Windows Vista lijkt me dat niet echt duur.

Bijdrager
    KingAchille

Neen, 129 US Dollar, omgerekend is dat 97€
    hoe het met de taxen zit weet ik niet, maar Tiger kost op dit moment ook €129, dus misschien is het inderdaad wél €129
    Mvg,

Bijdrager
    1984
    ”KingAchille”

Afhankelijk van de koers…. :money:

Bijdrager
    dettie

prijzen van apple zijn steeds hetzelfde.
    ALs het 100 dollar kost zal het hier ook 100 euro kosten.
    Ze houden geen rekening met de koers en rekenen het niet om.
    Daarom is het intressant als je het in amerika ofzo kan kopen.

mvg

detlef

Bijdrager
    aerosoul
    Bijdrager
    wilko
    ”Zakske”

Als je het vergelijkt met de prijs van Windows Vista lijkt me dat niet echt duur.

Wat jammer dat Vista er weer bij gehaald moet worden. De feiten op een rij:
    Met 10.5 even meegeteld heeft Apple sinds 2001 5 betaalde upgrades uitgebracht, namelijk 10.0, 10.2, 10.3, 10.4 en 10.5. Elk kost $130. Samen $650.
    Sinds 2001 heeft Microsoft 2 betaalde updates uitgebracht: XP en Vista. XP Professional (retail) kostte $300, Vista Ultimate (retail) $400. Samen $700. In deze berekening is een eventuele “upgrade”-licentie niet meegerekend, maar de full retail price genomen. Bovendien zullen de meeste mensen niet voor Vista Ultimate gaan maar voor een goedkopere variant.

Met andere woorden: met alles afgerond in het nadeel van Microsoft is het prijsverschil in OS’en sinds 2001 maar liefst 50 dollar…

Bijdrager
    Juch

zo kun je alles quantificeren. De vraag is echter, heb je 129 Euro over om de nieuwe features te gebruiken?

Bijdrager
    1984

@wilko heeft wel een beetje gelijk, als ik me goed herinner verschenen er zeker in het begin van Osx wel erg snel nieuwe versies, tot ergernis van veel gebruikers.

Daarnaast ben ik benieuwd of de zwakke plekken van 10.4. verdwenen zijn in 10.5 :sealed:

Bijdrager
    Brent146
    ”KingAchille”

hoe het met de taxen zit weet ik niet, maar Tiger kost op dit moment ook €129, dus misschien is het inderdaad wél €129
    Mvg,

Niet misschien, heel zeker. Steve zei het lollig tijdens zijn keynote op de WWDC: Leopard Home Basic $129, Leopard Home Premium $129 en Leopard Ultimate $129. :P Dat wordt hier dus 129 euro. Je moet het niet proberen uit de VS binnen te smokkelen, want dan kom je er nauwelijks met winst uit: omgerekend 97 euro + 21% BTW = 20,30 euro + invoertaksen 6,(correct me if I’m wrong)7 % = 6,5 euro. Dit is dus gelijk aan 123,8 euro. Dus voor die 5,30 euro zou ik al die moeite niet doen. Zeker als je weet dat je nog misschien nog een boete moet betalen voor het ontlopen van belastingen…

Dit is het geval voor België.

Moderator
    unSOUND
    ”wilko”

De feiten op een rij: Met 10.5 even meegeteld heeft Apple sinds 2001 5 betaalde upgrades uitgebracht, namelijk 10.0, 10.2, 10.3, 10.4 en 10.5. Elk kost $130. Samen $650.

10.0 en 10.1 zij nooit te koop geweest. 10.0 was een public beta en 10.1 kreeg je enkel bij een Mac. 10.2 en verder zijn los te koop geweest, waarmee het totaalplaatje op 390 komt, wat nog steeds minder is dan de 479 die Vista volledig kost.

Moderator
    unSOUND
    ”dettie”

prijzen van apple zijn steeds hetzelfde.
    ALs het 100 dollar kost zal het hier ook 100 euro kosten.
    Ze houden geen rekening met de koers en rekenen het niet om.

Ze houden juist heel veel rekening met alles. Alleen de Amerikanen noemen alle prijzen zonder BTW, in Nederland dus juist met BTW, daarom is het al een deel duurder. Daar komt bij dat het vertalen e.d. naar Nederlnds meer per persoon kost omdat er nu eenmaal minder Nederlandse afnemers zijn dan Amerikaanse… dus de kosten worden verdeeld over minder mensen….

Bijdrager
    wilko
    ”unSOUND”
    ”wilko”

De feiten op een rij: Met 10.5 even meegeteld heeft Apple sinds 2001 5 betaalde upgrades uitgebracht, namelijk 10.0, 10.2, 10.3, 10.4 en 10.5. Elk kost $130. Samen $650.

10.0 en 10.1 zij nooit te koop geweest. 10.0 was een public beta en 10.1 kreeg je enkel bij een Mac. 10.2 en verder zijn los te koop geweest,

10.0 was wel degelijk te koop, heeft nog om en nabij 300 gulden gekost. Van 10.0 was inderdaad ook een public beta beschikbaar, maar voor de final mocht gewoon betaald worden. 10.1 was een gratis upgrade omdat Apple wel toe moest geven dat 10.0 een grote teleurstelling was (traag, traag en nog eens traag).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.