30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    GeertR

Leopard op G4? [OPGEGEVEN!]

Weet iemand of het mogelijk is om Leopard op een G4 533 Mhz. zonder interne DvD-speler te installeren?

Heb al vanalles geprobeerd maar lukt niet echt!

Bijdrager
    iDecide

Je kunt installaties op je G4 uitvoeren via een andere Apple door ze elkaar te verbinden via Firewire en tijdens het opstarten op de G4 (geloof appeltje + t) in te houden.

Alleen heb je voor Leopard een processor nodig die 853 Mhz of hoger is, tevens moet de installatiedisc geschikt zijn voor een PowerPC processor.

Het is in deze situatie dus al geen aanrader.

Bijdrager
    Hansi2124

Officieel is 10.4.11 het laatste OS voor jouw Mac.

Bijdrager
    GeertR

Yes I know!

Maar ook weleens dit gezien:? Er zit alleen geen dvd speler in en met extern doet ie het niet.

De eigenaren van oudere Mac’s kunnen tegen het probleem aanlopen dat Leopard niet wilt installeren aangezien deze niet voldoet aan de minimale systeem eisen. De processor snelheid dient minimaal 867mhz te zijn en de Mac dient minimaal 512Mb intern RAM geheugen te hebben. Het geheugen probleem is natuurlijk eenvoudig op te lossen door extra geheugen te plaatsen. Een processor vervangen is minder eenvoudig en in sommige gevallen zelfs niet mogelijk.

Doormiddel van Leopard Assist een kleine gratis tool gemaakt door GenThree software wordt het mogelijk om ook op tragere Mac’s als nog Leopard te installeren.

Leopard Assist voert een script uit dat een aanpassing in het “Parameter RAM” (PRAM) maakt waardoor Leopard denkt dat de Mac een processor bezit van 867mhz (de minimale eis). Hierna kun je de Leopard installatie starten zonder dat deze aangeeft dat de hardware eisen niet toereikend zijn. Na de installatie wordt het PRAM geheugen automatisch weer hersteld door Leopard naar de originele waardes er vinden dan geen hardware checks meer plaats.

Het spreekt voor zichzelf dat je natuurlijk niet te veel moet verwachten van de prestaties van Leopard op een oudere/tragere Mac. Zie de tip: Finder vloeiender op een ‘oude’ Mac om in iedergeval Finder iets soepeler te laten werken.

Let op dat niet alle oude Mac’s worden ondersteund, voor een actueel overzicht en download pagina: http://mac.profusehost.net/leopardassist/index.html

De truc die Leopard Assist uitvoert kan je overigens ook handmatig uitvoeren in open firmware mode, voor de echte Mac die-hards:

Voor een single CPU systeem gebruik je dan:

dev /cpus/PowerPC,G4@0
    d# 867000000 encode-int ” clock-frequency” property
    boot cd:,\:tbxi

Dual CPU:

dev /cpus/PowerPC,G4@0
    dev /cpus/PowerPC,G4@1
    boot cd:,\:tbxi

ps. was reactie op reactie van Yaris, maar zijn stukie is alweer verdwenen?

Bijdrager
    Hansi2124

Het zou dus kunnen als het goed is, maar zoals er ook al vermeld staat wordt je Mac wel erg langzaam. Persoonlijk zou ik het daarom alleen al niet willen installeren. Maar als jij het wel zou willen hou ik je niet tegen;-)

Bijdrager
    diotav

Een DMG maken/vinden van Leopard en wegschrijven op een externe HD is geen optie?

Bijdrager
    Hansi2124

Daar kan je toch niet van opstarten?

Bijdrager
    GeertR

Nee, dat werkt niet.

Bijdrager
    defores

Externe drive moet volgens mij ook bij PPC van Firewire zijn voorzien om te kunnen booten.

Bijdrager
    defores
    ”diotav”

Een DMG maken/vinden van Leopard en wegschrijven op een externe HD is geen optie?

Moet dan wel 1 met Firewire zijn, USB gaat zowiezo niet lukken met een PPC.

Bijdrager
    diotav
    ”Hansi2124″

Daar kan je toch niet van opstarten?

Jawel .. read this! Ik neem aan dat de G4 beschikt over FireWire?

Bijdrager
    Hansi2124

Okay…..
    Ja, de Mac moet 2 Firewire poorten hebben, dus dat zou dan kunnen. Nu moet de TS inderdaad ook nog een Firewire hd hebben…..

Bijdrager
    essiw

ik wil je droom niet verstoren hoor, maar ik had leopard op men mac mini (1GB RAM 1,42Ghz PowerPC processor) en ik kan je zeggen leuk is anders, het werd er heel erg traag van. Moet je voorstellen hoe het is bij jou

Bijdrager
    R-Flow

Lijkt me niet verstandig. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik trekt mijn eMac Mac OS X 10.5 Leopard echt net. En die heeft officieel een G4 1 GHz.

Bijdrager
    Oortjes

Hier werkt Leopard op een Cube G4 450MHz, en natuurlijk werkt het zekers niet zo soepel als Tiger toch kun je er een werkbaar systeem van maken.

Ik heb Leopard geinstalleerd door de Cube in targetmode via een firewirekabel met mijn iBook te verbinden. Op de iBook heb ik tijdens de installatie aangegeven dat ik Leopard wil installeren op de ‘Cube-HD’. Op het momenten dat de installatie is voltooid en de computer opnieuw wil opstarten moet je de firewirekabel verwijderen.

Bijdrager
    Bor

Je kunt ook de app “LeopardAssist” gebruiken.

Bijdrager
    GeertR

LeopardAssist is geen optie zonder interne dvd speler.

Ik ga de target modus eens proberen, bedankt voor de tips!

Moderator
    unSOUND

Het kan in ieder geval zeker, mijn 400 MHz Sawtooth draaide het ook. Qua snelheid zou ik echter de voorkeur geven aan Tiger… dat dan weer wel.

Bijdrager
    Oortjes

Heb je dat ouwe ding nog steeds?
    :P

Bijdrager
    GeertR
    ”unSOUND”

Het kan in ieder geval zeker, mijn 400 MHz Sawtooth draaide het ook. Qua snelheid zou ik echter de voorkeur geven aan Tiger… dat dan weer wel.

Het gaat niet om de snelheid, ik wil ‘m alleen kunnen bedienen via “deel scherm”. Gebruik ‘m alleen maar om een paar keer per jaar iets te scannen op m’n oude SCSI scanner.

Bijdrager
    Oortjes
    ”GeertR”

…ik wil ‘m alleen kunnen bedienen via “deel scherm”.

Dat kan ook met Tiger.

Bijdrager
    GeertR

Oké, wist ik niet.:oops: Staat nu 10.3 op en daar kan het niet mee. Ga ik gelijk proberen. Thanks!

Bijdrager
    Oortjes

Ik neem aan dat jij je ouden G4 dmv schermdeling wilt bedienen met je nieuwe Mac waar Leopard op staat.

Op je oude mac in systeemvoorkeuren moet je ‘schermdelen’ actief maken, en op je nieuwe Mac ga je naar ‘HD – Bibliotheek – Coreservices – Schermdelen’
    Dat programma gebruikt iChat om het scherm te delen en nu gebruik jij het om jou oude G4 te bedienen.

Bijdrager
    GeertR

Klinkt goed,

alleen is de installate cd een dvd en er zit geen interne dvd-speler in. En volgens mij kun je niet installeren vanaf een externe (usb) dvd-speler?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”GeertR”

Klinkt goed,

alleen is de installate cd een dvd en er zit geen interne dvd-speler in. En volgens mij kun je niet installeren vanaf een externe (usb) dvd-speler?

Nee dat gaat niet, (moet in ieder geval firewire zijn)
    Maar er bestaan cd versies van de OS’en die op een gegeven moment op DVD werden gezet.
    De vraag is natuurlijk hoe makkelijk zijn die te krijgen?

Bijdrager
    GeertR

Off topic: “Leuke Nickname! Ben zelf ook al jaren “fan” van Agent 327″

Bijdrager
    essiw

Is het niet mogelijk om het te instaleren via een netwerk? dat je et in een andere computer dauwt en dan de DVD opent via bestandsdeling? of praat ik nu onzin:P

Bijdrager
    Oortjes

Nee je praat geen onzin, maar dat kan alleen met Leopard en een intelMac.

Bijdrager
    GeertR

Toch maar een nieuwe scanner gekocht!

Bijdrager
    19419
    ”essiw”

ik wil je droom niet verstoren hoor, maar ik had leopard op men mac mini (1GB RAM 1,42Ghz PowerPC processor) en ik kan je zeggen leuk is anders, het werd er heel erg traag van. Moet je voorstellen hoe het is bij jou

Ik heb Leopard draaien op een Mac mini 512 mb, 1,25 Ghz power pc en ik denk nu dat het beter is om terug te gaan naar tiger. Opzich werkt het wel, maar de laatste tijd loopt de mini erg vaak vast en hij is traag geworden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.