30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    mbaert

Leopard ook op PowerPC?

Ik las dat Bootcamp enkel op een Intel Mac werkt. Geldt dat voor heel Leopard of zijn er nog functies die niet zullen werken op de voor-Intel-Macs? Op de site van Apple kom ik er niet uit.

Bijdrager
    wilko

Leopard zal ook op PPC’s draaien. Bootcamp natuurlijk niet.

Bijdrager
    Nikita

Tuurlijk draait Leopard op een PPC Mac. Wat dacht je van al die Pro’s die een Power Mac G5 hebben, of iedereen met een PowerBook of iBook G4…

Alleen Boot Camp is Intel-only voor zover ik weet. Ik zie geen andere functies die niet zouden werken op een G4 of G5.

Overigens is het dus wel zo dat de G3 niet meer wordt ondersteund, in elk geval niet in de huidige beta’s.

Bijdrager
    Xserve

werkt op alle PowerPC’s G4 of G5 (G3 werkt niet meer)

Inactief
    Anoniem
    ”Xserve”

(G3 werkt niet meer)

Zelfs dat werkt nog.:wink:

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb 3 Power-apparaten (G5 en iBook 12″ en oudere Powerbook G4) en twee Intel-apparaten (17″ iMac en 24″ iMac) die ik wil upgraden. Kan ik 1 zelfde Leopard gebruiken voor allemaal? Heb je voor Power PC’s, zoals G5 iMac en Powerbooks niet een andere versie van Leopard nodig, die daar speciaal voor gemaakt is?

Bijdrager
    ollebolle
    ”Zakske”
    ”Xserve”

(G3 werkt niet meer)

Zelfs dat werkt nog.:wink:

win je er nu nog veel mee met op een G3 te upgraden??

Inactief
    Anoniem

Tja… echt snappy is het niet, maar het kan wel.

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”Zakske”

Tja… echt snappy is het niet, maar het kan wel.

bewijs? :lol:

Inactief
    Anoniem
    ”MacAanZee”

Ik heb 3 Power-apparaten (G5 en iBook 12″ en oudere Powerbook G4) en twee Intel-apparaten (17″ iMac en 24″ iMac) die ik wil upgraden. Kan ik 1 zelfde Leopard gebruiken voor allemaal? Heb je voor Power PC’s, zoals G5 iMac en Powerbooks niet een andere versie van Leopard nodig, die daar speciaal voor gemaakt is?

Dan moet je een famillie pack kopen.
    Maar eigenlijk wordt daar niet zo nouw naar gekeken. Je kan gewoon 1 cd kopen en ze op allemaal installeren.

Bijdrager
    ollebolle

ik bedoel dan van features en snelheid, het kan, ja maar win je ermee, bv core animation zal er niet op draaien, het 3D dock hmmmm mss ook niet

Inactief
    Anoniem
    ”TurkishDelight”

Ding was niet van mij en staat niet hier (kan dus niet even een screenshotje posten), maar volgens mij heeft unSOUND momenteel ook zo’n combo lopen.

Bijdrager
    ollebolle
    ”neopiko”
    ”MacAanZee”

Dan moet je een famillie pack kopen.
    Maar eigenlijk wordt daar niet zo nouw naar gekeken. Je kan gewoon 1 cd kopen en ze op allemaal installeren.

idd, apple kijkt daar niet zo nauw op als MS omdat apple z’n grote winsten toch uit de macs en ipods haalt, gaan ze er geen antikopieerbeveiligingen in steken die ook geld kosten zoals MS dat doet.

Bijdrager
    minijob

Waarom kan Apple bootcamp niet gewoon Universal maken?

Heeft dit te maken (als het niet technisch is) voor verkoop? Zodat mensen sneller een nieuwe intel kopen dan een 2e hands?

Inactief
    Anoniem
    ”minijob”

Omdat Boot Camp een extra partitie aanmaakt op je harde schijf en daarop Windows zet… en zoals je ongetwijfeld weet draait Windows wel op intel en AMD, maar niet op PowerPC-processoren (Motorola / IBM).

Bijdrager
    G-Force

Boot Camp is niks bijzonders, het gaat om het feit dat Windows gewoon niet native draait op PowerPC processoren. Enige manier om Windows te draaien op een PowerPC Mac is via Virtual PC.

Bijdrager
    ollebolle
    ”minijob”

Heeft dit te maken (als het niet technisch is) voor verkoop? Zodat mensen sneller een nieuwe intel kopen dan een 2e hands?

windows draait op de x86 architectuur van Intel/AMD, niet de powerpc architectuur van motorola/ibm.

dus puur een technische beperking.
    Bootcamp is niet echt een programma trouwens. het stelt de efibios in staat om windows te booten. op een intelmachine

EDIT tjus jullie twee waren eerder:p, we gaan nu en spelletje moeten spelen wie van de drie met Gerty Christoffels: wie heeft het meest juiste antwoord:p

Bijdrager
    wilko
    ”ollebolle”

idd, apple kijkt daar niet zo nauw op als MS omdat apple z’n grote winsten toch uit de macs en ipods haalt, gaan ze er geen antikopieerbeveiligingen in steken die ook geld kosten zoals MS dat doet.

Wat een bullshit.

Inactief
    Anoniem
    ”wilko”

Wat een bullshit.

Nee… dat is gewoon de waarheid. Slechts een fractie van de winst van Apple is afkomstig van software. Als je een versie van Tiger in de winkel koopt kun je die op een onbeperkt aantal Macs zetten.

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”Zakske”
    ”TurkishDelight”

Ding was niet van mij en staat niet hier (kan dus niet even een screenshotje posten), maar volgens mij heeft unSOUND momenteel ook zo’n combo lopen.

Tiger draait op een G3 ongeveer evensnel als Panther op een G3..
    Hoe zit dat met Leopard.. draait deze ook ongeveer even snel.. of gaat het echt fcking moeizaam?

Bijdrager
    mbaert

Het lijkt me dan hoe ouder de Mac, hoe trager het nieuwste systeem er op werkt.
    Ben best wel benieuwd trouwens hoeveel geheugen het back-up programma gaat gebruiken en hoeveel % je van je HD vrij moet houden hiervoor.

Bijdrager
    Buzz

Een back-up maak je natuurlijk niet op de systeem harde schijf. Je kan voor Time Machine een externe harde schijf gebruiken die minstens even groot is als de interne harde schijf waar de backup data op staat. Je zal zelf kunnen uitkiezen wat er wel en niet in Time Machine moet worden opgeslagen, en hoe ver terug de veranderingen moeten worden bewaard. Hoe meer je wil backuppen en hoe verder terug je wil gaan, hoe groter de externe schijf is die je nodig hebt natuurlijk.

Bijdrager
    Obi

na de link oa deze info:

• an Intel processor or a PowerPC G4 or G5 processor
    • a DVD drive
    • built-in FireWire
    • at least 256 MB of RAM for a Power-PC based Mac and 512 MB for an Intel-based Mac (additional RAM is recommended for development purposes)
    • a built-in display or a display connected to an Apple-supplied video card supported by your computer
    • at least 6 GB of disk space available, or 8 GB if you install the developer tools

Dat houdt dus in dat Leopard in principe moet werken op een G4 powermac met ingebouwde firewire.
    De eerste Powermac G4 is in 1999 geïntroduceerd (info mactracker). Dus een 8 jaar oude Powermac G4 zou Leopard kunnen draaien.

http://www.macrumors.com/2007/06/13/first-hand-with-leopard-9a466/

Bijdrager
    MacAanZee

wat winst betreft: Apple heeft in de loop der jaren genoeg aan me verdiend! (zie het lijstje onder!) en dat blijft ook zo, want als er een nieuwe iPod komt en de iPhone….. Kopen blijven we wel!

Moderator
    unSOUND
    ”mbaert”

Dat is niet altijd zo. Op de iMac G3’s bijvoorbeeld lijkt Panther soepeler te lopen dan Jaguar, en ook Tiger loopt erg goed. Nadeel van Tiger op een G3 is dat je automatisch de veel zwaardere QuickTime 7 krijgt… QuickTime 6 kan veel meer films fullscreen spelen op een G3 dan QuickTime 7, simpelweg omdat 7 je CPU veel zwaarder belast.

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”unSOUND”
    ”mbaert”

Dat is niet altijd zo. Op de iMac G3’s bijvoorbeeld lijkt Panther soepeler te lopen dan Jaguar, en ook Tiger loopt erg goed. Nadeel van Tiger op een G3 is dat je automatisch de veel zwaardere QuickTime 7 krijgt… QuickTime 6 kan veel meer films fullscreen spelen op een G3 dan QuickTime 7, simpelweg omdat 7 je CPU veel zwaarder belast.

vandaar dat de ventilator van mijn iBook G3 na 10 minuten al begint te draaien als ik een filmpje met QT 7 wil afspelen.. hoe zit het met het belasten van de CPU door VLC Player.. is dat hetzelfde als met Quicktime 7 of minder?

Moderator
    unSOUND

Weet ik niet, ik gebruik alleen QuickTime, en als die het niet snapt Mplayer.

Bijdrager
    Kleintje

Had dezelfde vraag maar jullie waren me al voor. Wel netjes dat je niet gelijk het nieuwste van het nieuwste hoeft te hebben om het nieuwste van het nieuwste te kunnen draaien…..

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”unSOUND”

Weet ik niet, ik gebruik alleen QuickTime, en als die het niet snapt Mplayer.

en Mplayer? belast Mplayer de CPU evenveel als Quicktime 7? of minder?

Bijdrager
    FAS
    ”Zakske”
    ”wilko”

Wat een bullshit.

Nee… dat is gewoon de waarheid. Slechts een fractie van de winst van Apple is afkomstig van software. Als je een versie van Tiger in de winkel koopt kun je die op een onbeperkt aantal Macs zetten.

Als dat zo is, waarom is er dan een family pack van 199 euro?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.