5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Tjeerd

Leopard en problemen

Hallo heren en dames,

Ik heb al een tijdje Leopard, ik denk toch al wel ruim driekwart jaar. Alleen zijn er toch wat problemen die ook al sinds die tijd spelen. Ik heb een MacBook 1,83 Ghz CD met 1GB geheugen en een 60GB harde schijf (gaat binnekort uitgebreid worden, maar nu simpelweg het geld daar niet voor) en de volgende problemen doen zich voor:

– Op mijn kamer, op zolder.. knalt internet er regelmatig uit en duurt het een tijdje voordat ik weer internet heb. Met Tiger had ik hier nooit last van. De positie van mijn draadloze router is in de tussentijd niet gewijzigd.
    – Veel programma’s lijken onnodig vast te lopen, programma’s als Safari, Mail, iTunes en SimCity 4. Nu is het laatste te begrijpen want een MacBook is natuurlijk geen gamecomputer maar ik snap niet dat de andere drie kuren hebben.
    – MacBook doet er onnodig lang over om uit slaap te ontwaken. En regelmatig moet ik zelfs twee keer m’n wachtwoord invoeren, dit irriteert mij ook mateloos.
    – Afsluiten lijkt bijna niet te gaan, alles loopt vast en alleen het inhouden van de on/off knop lijkt te werken.
    – De accu gaat nog maar 20 minuten mee, maar volgens mij komt dat omdat de accu gewoon aan vervanging toe is, het lijkt me sterk dat het systeem nu zo ontzettend veel stroom trekt.

Toch een aantal zeer vervelende dingen. Nu zit ik zelf te denken om Tiger er weer op te gooien aangezien ik daar nooit problemen mee had. Maar ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om terug te gaan naar de interface van Tiger want ja.. wie Leopard eenmaal gewend is.

Ik heb iig alvast de voorbereidingen genomen voor een compleet systeemherstel, namelijk een back-up gemaakt. Ook wordt het erg lastig voor mij om Leopard erop nieuw op te zetten want de DVD ligt op mijn pa’s werk.

Dus.. weet iemand misschien hoe ik deze problemen kan oplossen zónder een systeemherstel? Want dat is toch wel echt de laatste optie die ik wil uitvoeren.

Alvast bedankt,

Tjeerd

Bijdrager
    Hansi2124

Die dvd kan je vader natuurlijk vanavond meenemen en dan kan je vanavond of morgen (ik weet niet of jullie bij elkaar in de buurt wonen of zo) het systeem schoon installeren en van de back up d.m.v. Migratie assistent bepaalde items terug plaatsen. Ook kan je proberen om je batterij te kalibreren, zie hiervoor de Help van je systeem. En je netwerk: kijk eens in het sticky hiervan…..

Bijdrager
    Nikita

Voor wat betreft het vastlopen: 1 GB geheugen is heel krap. Bovendien draait Sim City 4 in Rosetta want het is een PPC app. Wellicht hangt daar ook het sluimerstand probleem mee samen (te weinig geheugen). Tiger vraagt duidelijk minder geheugen dan Leopard, en op een Intel Mac heb je in de regel 2x zoveel geheugen nodig als met een PPC Mac.

En dat je accu nog maar 20 minuten meegaat, kan ik me ook wel voorstellen met een apparaat van intussen ruim 2 jaar oud, als ‘ie redelijk intensief gebruikt is.

Wat je wellicht kan proberen voor diagnostiek: vanaf een externe (firewire) hardeschijf Tiger of Leopard draaien (dus een verse installatie) om te kijken of de vastloop en internet problemen zich dan ook voordoen.

Bijdrager
    Esquare

Check voor de zekerheid ook de interne harde schijf even met Schijfhulpprogramma en Smart Utility.

Ik snap trouwens niet dat je daar bijna een jaar mee aanmoddert: dit zijn bepaald geen normale klachten.

Bijdrager
    Tjeerd

Nee dat klopt.. heb er ook erg lang mee gewacht maar nu wil ik gewoon even orden op zaken stellen en er voor zorgen dat mijn MacBook nog minimaal twee jaar meegaat. Over enkele maanden ben ik ook van plan een nieuwe accu, geheugen en harde schijf te kopen want ik werk nu, na twee jaar, nog steeds op het minimum.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.