7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Leopard-dvd vraag

Ik heb een programma gebruikt en die heeft mijn osx een beetje verpest ( dat probleem heb ik al gepost op het forum maar ik heb zelf een oplossing gevonden alleen heb ik een kleine vraag voor dat ik daar aan begin) Dit is de oplossing die ik heb gevonden voor het probleem:

Als je per ongeluk te veel hebt verwijderd met Monolingual, of, zoals ook nog wel eens voorkomt op Intel Macbooks, spontaan de PPC programma-ondersteuning verdwijnt, kun je je originele OSX CD’s er bij pakken, en hier van opstarten.

Als je vervolgens het installatieproces start kies je bij OPTIES voor het installeren met behoud van programma’s, instellingen, account en netwerkgegevens. Dan hou je al je data, instellingen en zelfs bureaublad achtergrond, en worden de door Monolingual verwijderde bestanden weer terug gezet op z’n plaats.

Na het repareren van je OSX installatie heb je niet alleen je 2 GB aan taalbestanden er weer bij, maar ook rond de 10 GB extra ruimte die gebruikt is. Deze zit hem in een map op je Harddisk, genaamd “Oude systeembestanden” (Of in het Engels). Deze map bevat je oude OSX installatie. Die is niet meer nodig, dus deze map kun je weer verwijderen. Dan heb je je oude situatie gewoon weer terug.

Conclusie: Monolingual kan handig zijn, maar: NIET TE ENTHOUSIAST, en PAS OP MET INTEL MACBOOKS!

Okay ik was dus heel blij dit te lezen, maar nu is het geval dat mijn superdrive al een tijd stuk is en daardoor kan ik natuurlijk niet de install dvd gebruiken van Leopard. Ik heb toevalig wel een .dmg file van de leopard install dvd op een externe dvd staan. Kan ik vanaf die schijf de instal-dvd mounten ?

Zo ja? hoe ?

(ik heb nu geen externe dvd speler tot mijn beschikking helaas anders had ik het wel op die manier gedaan)

Bijdrager
    Chantal C.

Op je externe HD een partitie maken (ong 7Gb groot) en hier via Schijfhulpprogramma de DMG herstellen. Als je dan opstart met de Alt-toets ingedrukt, kan je opstarten vanaf die partitie.

Bijdrager
    mac-addict

En wat als ik de alt toets niet kan gebruiken :roll: ( ik weet ik maak het heel lastig)

Op 1 of andere manier werkt die manier wat jij mij vertelde nooit op mijn macbook, ik weet dit omdat dit ook de manier is om op te starten met bootcamp om te kunnen kiezen tussen de opstartschijven.

En het lukte een tijdje in het begin maar vervolgens heeft het nooit meer gewerkt dus als ik zoiets wilde doen deed ik het altijd via leopard zelf door te geen naar systeemvoorkeuren en opstartschijf kiezen.

Is dit ook een optie als ik de oplossing van jouw gebruik??

(want het fixen van de alt optie is mij nooit meer gelukt na veel posten op het forum is er nog nooit iemand met een oplossing gekomen voor mij op dat probleem) Ten zij iemand nu ineens komt met een geweldige oplossing voor dat probleem :lol:

Bijdrager
    Esquare

Is er iets dat wél werkt op die MacBook? Het lijkt er sterk op dat er hardwarematig zo veel mis is, dat je dat met nieuwe installaties of wat voor software dan ook niet kunt oplossen… :?

Bijdrager
    mac-addict

Nou ik merk gewoon dat hij juist trager is geworden door dat programma’tje wat ik heb gebruikt en ik wil het gewoon herstellen zodat alles weer is zoals het was.

En inderdaad deze macbook is goed voor de prullenbak want ik heb er zoveel ellende mee gehad, ik zal overigens niet de enigste zijn die ontevreden is over zijn/haar macbook.

Ik ga ook z.s.m een macbook pro halen want ik hou wel van osx en niet van windows maar qua hardware/case is de macbook (1e generatie) echt super slecht!

Bijdrager
    mac-addict

ik heb een vervanging gevonden voor de alt toets namelijk: http://refit.sourceforge.net/

Maar hoe partitioneer ik mijn externe HD?

Het is er 1 zonder voeding
    Scrutuur: Windows bestandsssysteem

Als ik het wil partitioneren dan vraag hij naar hoevel partities (zie afbeelding1)

http://img139.imageshack.us/my.php?image=afbeelding1nj2.png

Vervolgens klik ik op 2 maar dan zie ik daarna niet dat hij mijn bestaande partitie weergeeft (waar al bestanden opstaan ) dus daar mee bedoel ik de hd zelf gewoon. ( zie afbeelding 2)
    http://img261.imageshack.us/my.php?image=afbeelding2ud4.png

Afbeelding 3 toont de schijf hoe hij wodt weergegeven als ik nog niks heb gedaan :
    http://img374.imageshack.us/my.php?image=afbeelding3cg6.png

Mijn vraag is nu als ik klik op 2 partities en dan klik op partitioneer, wist hij dan eerst mijn hele schijf en verdeelt hem daarna pas in 2 partities ?

Bijdrager
    Chantal C.
    ”Remly”

Mijn vraag is nu als ik klik op 2 partities en dan klik op partitioneer, wist hij dan eerst mijn hele schijf en verdeelt hem daarna pas in 2 partities ?

Jep

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.