18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    jonatan

Leopard 10.5.5 boot niet meer

Hallo forummers,

Ik heb mijn macbook pro (2.2 gig, 4 gig ram, osx 10.5.5. met alle updates) opnieuw opgestart. Het probleem is dat de os niet meer boot. Ik krijg keurig de apple gong en het appeltje met ‘proces indicatie cirkeltje’. Zodra leopard boot krijg ik een blauw scherm met ‘proces indicatie cirkeltje’ en vervolgens voor een halve seconden een iets donkerder blauw scherm (zonder ‘proces indicatie cirkeltje’) om vervolgens dit proces te herhalen. In sommige gevallen laat hij ook voor één of twee seconden de cursor zien (die ik ook kan bewegen) maar deze verdwijnt weer en begint weer opnieuw met het booten van leopard.

Ik heb alles geprobeerd. ‘fsck -fy’, disk repair, disk repair vanaf een andere mac (met target disk mode), disk repair vanaf leopard dvd en het programma ‘techtool pro’ (ook met target disk mode). Hij geeft altijd aan dat de schijf ‘OK’ is. Niks werkt. Als ik in verbose mode mode boot zie ik ook dat hij in een soort ‘loop’ terecht komt waardoor hij steeds opnieuw probeert te booten, en steeds de zelfde commands uitvoert.

Als ik probeer de schijf permissies te herstellen zegt hij: ‘EHBO Mislukt’ ‘Het onderliggend taak rapporteerde een fout bij het afsluiten’. Ik heb geen ideeen meer. Jullie wel? Ik hoop het, ze zijn van harte welkom.

Dank

Jonatan

Moderator
    unSOUND

In dergelijke situaties is een Archive & Install je beste optie.

Bijdrager
    Hansi2124

Je kan vanaf de installatie-dvd of TTP of andere Mac voor de zekerheid je opstartschijf aanduiden. Normaal gesproken zie je dan een vraagteken, maar het is het proberen waard…..

Bijdrager
    jonatan

Ben ik dan mijn instellingen en programma’s kwijt?

Je kan vanaf de installatie-dvd of TTP of andere Mac voor de zekerheid je opstartschijf aanduiden. Normaal gesproken zie je dan een vraagteken, maar het is het proberen waard…..

Net even geprobeerd, werkt helaas niet.

Bijdrager
    Esquare
    ”jonatan”

Nee. En anders heb je altijd nog je TimeMachine backup.

Bijdrager
    jonatan
    ”Esquare”
    ”jonatan”

Nee. En anders heb je altijd nog je TimeMachine backup.

Ok dan doe ik dat maar. Wat houd ‘archive’ in? Als al mijn instellingen en programma’s behouden blijven hoeft er toch niks ‘ge-archieved’ te worden? Of werkt het anders?

Moderator
    unSOUND

Alleen OS X wordt opnieuw geïnstalleerd. Alle bestanden, software en instellingen worden apart gehouden en na installatie automatisch terug geplaatst op de juiste plaats. Maar het hebben van een Back-up is zoals altijd wel aan te raden.

Bijdrager
    sypie

Als je een wis en installeer, een nieuwse en schone installatie, doet dan wordt de hele schijf leeggehaald en daarna OS X geïnstalleerd.
    Als je Archiveer en installeer doet dan wordt de oude installatie omgezet naar een map die je later weer kunt bereiken en een nieuwe OS X wordt geïnstalleerd.

Dus om al je instellingen en programma’s weer boven water te halen is een archiveer en installeer aan te bevelen.

Bijdrager
    jonatan

Bedankt voor de info en de tips! Ik kan aan de slag.

Nog één vraagje:

”unSOUND”

… Alle bestanden, software en instellingen worden apart gehouden en na installatie automatisch terug geplaatst op de juiste plaats…

… oude installatie omgezet naar een map die je later weer kunt bereiken …

automatisch of niet automatisch?

Moderator
    unSOUND

Software, bestanden en instellingen worden automatisch terug gezet. Je kunt dit tijdens de installatie aangeven. Bestanden van het OS die niet worden overgezet blijven bewaard in een map die je later desgewenst terug kunt plaatsen.

Bijdrager
    jonatan

Zeer veel dank allen. Ik ben bezig met installeren.

Bijdrager
    Edwin

Als een ‘Archive and Install’ uiteindelijk weer voor een bootable machine zorgt dan is software waarschijnlijk het probleem geweest. In dat geval zou ik alsnog (of als eerste) de TM backup mbv de Leopard DVD liever terugzetten van een restorepoint waar alles nog naar behoren werkte.

Bijdrager
    MouseMighty

Dat werkt alleen maar als je TM alles laat meenemen in de backup. Bij mij is bv mijn systeemmap en programma map niet ingesloten in de TM backup.

Bijdrager
    Sama

Ik zou niet vertrouwen op Timemachine. Die backups zijn vaak corrupt heb ik ervaren. Ik heb altijd een backup van SuperDuper bij de hand (naast Timemachine).
    Ik ben benieuwd of deze operatie lukt.

Bijdrager
    Oppie

En Apple legt het allemaal zo mooi uit:
    http://support.apple.com/kb/HT1545?viewlocale=en_US

Bijdrager
    Edwin
    ”Sama”

Ik zou niet vertrouwen op Timemachine. Die backups zijn vaak corrupt heb ik ervaren. Ik heb altijd een backup van SuperDuper bij de hand (naast Timemachine).
    Ik ben benieuwd of deze operatie lukt.

Dat jij “vaak een corrupte backup hebt ervaren” lijkt mij geen normale zaak.

Ik heb tot nu toe eenmaal een volledige system restore mbv TM en de Leopard DVD uitgevoerd en dat werkte perfect. Met name het kiezen van het restorepoint vond ik toch wel erg mooi. Ik maak overigens voor de zekerheid ook regelmatig een bootable Carbon Copy Clone naar een FireWire disk (meestal om wat software te testen)

Verder komt het terughalen van documenten, e-mails en foto’s mbv TM bij mij zeer regelmatig voor en verloopt (tot nu toe) nog zonder problemen. De TM backup staat op een, niet door Apple gesupporte, NAS sparsebundle.

Bijdrager
    jonatan

Slecht nieuws,

Ik heb leopard geprobeerd opnieuw te installeren alleen er kwam een foutmelding die aangaf dat de installatie mislukt was. Daarna nog een keer geprobeerd en weer de zelfde foutmelding. Ik denk toch een hardeschijf die het niet helemaal meer zag zitten. Hij is nu bij apple, gelukkig had ik nog net een paar weken :apple: AppleCare.

Bijdrager
    Astrit007

Jonatan,

Is je Macbook al gerepareerd? Zo ja, wat scheelde eraan?
    Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn Macbook en ben daarom benieuwd wat er uiteindelijk mis mee was.

Groet! Astrit

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.