14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    EliVanquaille

Lensflare iphone 5

Heb net ontdekt dat de iphone 5 redelijk wat last heeft van lensflare, zou dat iets met de andere lens te maken kunnen hebben?

Bijdrager
    bassbug

Voor huis-tuin-en-keuken foto’s is de iPhone 5 erg goed, zo niet beter dan welke smartphone.

Bijdrager
    EliVanquaille

Maar de lens heeft toch wel een beetje last van een paarse gloed op foto’s met tegenlicht.

Bijdrager
    EliVanquaille

Maar de lens heeft toch wel een beetje last van een paarse gloed op foto’s met tegenlicht.

Bijdrager
    bassbug

Volgens mij hebben veel (smartphone)camera’s er last van. Zeker als de lens is opgebouwd uit complexe meerdere lenzen. Simpele camera’s met 1 vaste lens zal wel minder last van hebben.

Bijdrager
    EliVanquaille

Ja, dat is waarschijnlijk wel waar.

Bijdrager
    Qmagic

Dit probleem doet zich voor bij de nieuwe lens die in de iphone 5 gebruikt wordt, maar het probleem is blijkbaar met een extra ringetje om de lens op te lossen. Een soort van zonnekapje voor de lens.

http://fotodioxpro.com/index.php/camhoodie-lens-hood-case-for-iphone-5-greatly-reduces-purple-lens-flare.html

Bijdrager
    bassbug

Nou, ik weet het niet maar volgens mij zie je het zelfs bij de allerduurste DSLRs…

Bijdrager
    Qmagic

Komt inderdaad bij alle soorten lenzen voor, en hoeveel flare je hebt verschilt per lens, dus ook bij DSLR lenzen komt dit voor. Daarom bestaat er een zonnekap, om je lens flare te beperken.
    Maar bij de iphone 5 is het veel sneller zichtbaar dan bij de iphone 4(s).

Ik heb geen ervaring zelf met het fotodioxpro lens kapje, maar het zal zeker wel helpen. (Nooit 100%, maar dat geldt voor alle lenzen).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een lensflare of haze kan bij allerlei soorten lenssystemen voorkomen en heeft inderdaad weinig met de verdere kwaliteit te maken. Het treed voornamelijk op bij felle lichtbronnen zoals de zon. Als de lichtbron zelf in beeld is krijg je de bekende artefacts te zien en was de bron buiten beeld dan ontstaat er een ‘haze’. Beide ontstaan door inwendige reflecties in de lens en door afwijkingen in de homogeniteit van gebruikte materialen.

Moderator
    Pete.Z

Verplaatst naar juiste forum, het forum deel OMT is alleen bedoeld voor vragen of opmerkingen over de site,podcasts en dergelijke.
    Graag opletten waar je een topic opent.

Bijdrager
    computer space
    bassbug op 30 december 2012

Nou, ik weet het niet maar volgens mij zie je het zelfs bij de allerduurste DSLRs…

Ligt aan de lens, niet aan de camera. Ik heb er een die jouw shot nagenoeg flare-vrij kan maken.

Bijdrager
    Thomas18NL

Ach, ik heb al meer dan 500 foto’s gemaakt met m’n 5 en heb nog nooit een paarse vlek/gloed gezien.

Ik maak ook geen professionele foto’s oid, gewoon om iets vast te leggen wat ik later terug wil zien of aan iemand anders wil laten zien. En daarvoor is de camera van de 5 prima.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb met drie verschillende (digitale) camera’s haast 4500 foto’s gemaakt en daar zitten naar schatting 20 foto’s bij met een al dan niet opvallende lens flare. (Enkele daarvan heb ik bewust een flare gegeven) Zodra de zon (haast) in beeld is kun je er last van krijgen ook bij de duurste camera’s. Je ziet ze ook wel eens in films (en dan is het meestal artistiek bedoeld) en dat zijn toch ook geen goedkope lenzen die ze daar gebruiken.

Als je iets weet van belichting en lichtinval kun je ze zelfs tevoorschijn toveren.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.