26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Stripe

Lens en flitser analoge SLR op digitale SLR

Hoi,

Zelf wil ik waarschijnlijk binnenkort een Canon EOS 450D gaan kopen, deze heeft een bijgeleverde 18-55 mm lens.
    Mijn vader heeft nog een oude analoge Canon camera met een lens van 50-105 mm en een flitser.
    Nu is mijn vraag: is het mogelijk om die lens en die flitser te gebruiken op een nieuwe EOS camera?

Bijdrager
    Ezri Dax

Ligt er aan, als het een EF lens is, dan moet het kunnen. Maar er zijn ook nog oudere type lenzen en die kun je niet gebruiken. Simpele tip, neem de lens mee naar de winkel en je weet genoeg.

Bijdrager
    luc306

Je moet even kijken / opletten op het volgende. De camera en lens van je vader hebben bij de bajonetsluiting een rode stip. Nieuwere camera’s van canon hebben een wit vierkantje. Nu weet ik niet zeker of de 450D dit ook heeft, maar denk het wel.

Je kunt lenzen met het witte vierkant niet op de oude body gebruiken, maar oude lenzen met rode stip kun je wel op een body met wit vierkant gebruiken. De reden hiervan is dat de nieuwere lenzen dieper in de de camera zitten. Bij oudere body past de lens wel, maar een keer afdrukken en je spiegel is naar de knoppen.

Zie dat je ook nog iets wilde weten over oude flitser op nieuwe body. Niet doen, werkt meestal niet, maar kan ook je nieuwe camera beschadigen.

Bijdrager
    queenfan

Zal volgens mij niet kunnen, maar vraag desnoods eens aan de verkoper en neem de lens even mee kan je daar kijken.

Veel plezier met je nieuwe camera.

Bijdrager
    Hostyle

Kijk inderdaad naar het witte vierkantje en de rode stip zoals Luc306 al zegt. Zit er een rode stip op de lens en op de body van de camera, dan zal deze passen. Je moet alleen opletten met aansluiten van de lens dat je de rode stippen met elkaar lijnt, anders past het niet.

De lensen met een wit vierkantje moet je net een stukje verder ‘draaien’ voor je ze kunt aansluiten.

Bijdrager
    Stripe

Ah oke, daar zal ik bij thuiskomst meteen even naar kijken! Ik zit nu namelijk in Noorwegen en ben vanuit hier de dingen een beetje aan het bestuderen. De camera is sowieso al wel vrij oud, hij is namelijk in 1984 gekocht maar was toen wel één van de betere modellen.
    Iemand nog ideeën over die flitser?

En is een 18-55 een goede begin lens of kan ik beter een kit met andere lens kopen? Ik wil de camera vooral gaan gebruiken voor het fotograferen van landschappen en dergelijke maar ook voor normaal gebruik, dus geen echte portretten, extreme close-ups of het grotere inzoom werk (kijk die vogel daar 500 meter verder op, bij wijze van spreken).
    Ik heb mezelf al ingelezen over waar de 18 en de 55 voor staan dus dat zou toch redelijk moeten gaan lukken zo of is er een beter alternatief? Zo las ik over de EF-S 17-85 die is stukken duurder dan de 18-55 maar aan de onderkant scheelt het maar 1 mm, is dut dan het overwegen waard?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Stripe”

En is een 18-55 een goede begin lens of kan ik beter een kit met andere lens kopen?

Ik heb onlangs een Canon EOS 500D gekocht met het Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS objectief en ben daar zeer over te spreken. Mijns inziens is dit objectief zijn geld meer dan waard. Ik zou adviseren om te beginnen met dit objectief, en later te investeren in duurder glaswerk

Bijdrager
    Hostyle

Jep, de 18-55 is voor een kitlens gewoon een hele goede lens. Als je er mee aan de slag gaat en je merkt dat je tegen de grenzen aan loopt, kun je altijd nog gaan kijken voor een andere lens.

Bijdrager
    MichMich

De vaste 50mm (1.8) is goed te betalen er errrrg leuk!:)

Bijdrager
    Eddy999

Gezien de leeftijd van je oude camera, zal dit niet gaan passen, denk ik.
    Welk type camera is het?

Bijdrager
    Stripe

Het type weet ik niet want de camera ligt zo’n 1000 km verder op in Nederland:P
    En ik denk indd dat ik maar gewoon voor de standaard lens ga, anders wordt het ook wel een erg grote investering. Ik redeneerde alleen vanuit het punt dat wanneer je die 17-85 mm lens koopt die 18-55 waardeloos is geworden omdat dat gebied dan toch al gedekt wordt.

Bijdrager
    hansenonline

de tamron 17-50 is zeker het bekijken waard als je nog niet de kit gekocht hebt. die ene millimeter zorgt ervoor dat je net iets meer landschap kan schieten.

Bijdrager
    Stripe

Hmm, gezien de prijs zal hij vast goed zijn:P
    Maar ik pas even voor die, toch bedankt voor het melden!

Bijdrager
    Magnek

Die flitser kan je waarschijnlijk wel vergeten. Fysiek zal hij wel passen, maar de flitser en de camera zullen niet met elkaar communiceren. Daardoor zal de flitser hoogstwaarschijnlijk altijd volle mep licht geven -> zwaar geflitste en overbelichte foto’s. Daarnaast is er een kans dat je de camera beschadigd door een te hoog voltage dat de flits aan de camera afgeeft.

Wat betreft de lens, begin eerst eens met de standaard lens. Eerste aanschaf zou inderdaad een canon 50 mm kunnen zijn. Dit is ook in de goedkoopste plastic 1,8 versie een uitstekende koop (rond de €100 nieuw). EN wat al gezegd is, als die oude lens past (met het rode rondje) dan past het:)

Succes met je nieuwe camera, veel oefenen!

Bijdrager
    mark-a-mac
    ”Stripe”

Ik redeneerde alleen vanuit het punt dat wanneer je die 17-85 mm lens koopt die 18-55 waardeloos is geworden omdat dat gebied dan toch al gedekt wordt.

Er zijn mensen die beweren dat de 18-55 IS beter is dan de 17-85:
    http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report–review
    Of in elk geval optisch even goed:
    http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/
    en
    http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_17-85_4-5p6_is_usm_c16/%5B/url%5D

Bijdrager
    DrStrange

Wat voor flitser? Als het een Canon ‘EX’-flitser is zal ie waarschijnlijk prima werken (assut ding goed is)

Bijdrager
    Pieterr

Inderdaad: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq4

I have an old flash unit. Will it work on my new Canon digital EOS camera?

Maybe. That depends on what type of flash unit you have.

Canon digital cameras can only communicate with Canon Speedlite flash models with names ending in EX. If your Canon flash unit has a model name which ends with E or EZ or anything else then its automated features will not work with a Canon digital EOS camera.

As for flash units manufactured by other makers, check its specifications to see if it supports “E-TTL flash metering.” If it does not, or only lists “Canon TTL flash metering” then it most likely will not work. For details see the section on flash metering with digital cameras.

Overigens, http://photonotes.org heeft leuke links, bv deze: Hoge-snelheid opnames van een aantal SLR cameras (SLR shutter tests).

Bijdrager
    Stripe

Ik heb net even de camera bekeken en deze heeft inderdaad een rode stip op de body en de lens.
    Nu snap ik uit onderstaand bericht nou niet of die nu wel op de nieuwe camera kan of niet.. Dat komt vooral door de laatste zin. Gaat het daarin nou over het aansluiten van een lens met vierkantje op een oude body?

”luc306″

Je kunt lenzen met het witte vierkant niet op de oude body gebruiken, maar oude lenzen met rode stip kun je wel op een body met wit vierkant gebruiken. De reden hiervan is dat de nieuwere lenzen dieper in de de camera zitten. Bij oudere body past de lens wel, maar een keer afdrukken en je spiegel is naar de knoppen.

De flitser heb ik hier nog niet kunnen vinden dus ik ga me vader zo even vragen waar die opgeborgen ligt. Dus daar weet ik nu nog niets over. Sowieso erg bedankt voor het helpen, jullie zijn helden.

Dan ga ik nu even de artikeltjes over de lenzen lezen:)

Bijdrager
    Magnek

een lens met een wit vierkantje kan NIET op een camera zonder wit vierkantje (en dat zijn de oude analoge camera’s en de high-end camera’s zoals de 5D en 1D serie). Doe je het wit vierkantje lens op een dergelijke camera, dan heb je kans dat je de camera beschadigd.

Rood op rood kan altijd, wit op wit ook.

Bijdrager
    Stripe

Ah oke.
    Maar dan kan dus de rode lens dus ook op de witte camera?

Bijdrager
    Magnek
    ”Stripe”

Ah oke.
    Maar dan kan dus de rode lens dus ook op de witte camera?

Klopt!

(maar of de autofocus gaat werken is een tweede, maar dat zie je vanzelf)

Bijdrager
    Stripe

Ah bedankt! Ik ga sowieso nog even langs de foto winkel en dan zal ik ;m ook even meenemen:)

Bijdrager
    mark-a-mac

Volgens mij moet je gewoon naar de type-aanduidingen kijken. Canon heeft tot het autofocustijdperk (de EOS-camera’s) gewerkt met de FL- en FD-bajonet, een soort ‘omgekeerde’ bajonet in vergelijking met wat de andere fabrikanten hebben bedacht. Rond 1990 heeft de EF-bajonet z’n intrede gedaan op de EOS-AF-camera’s. Alle typeaanduidingen geven dat duidelijk weer door ofwel FL, FD of EF(S).

Bij mijn weten hebben alle FL-objectieven een ring aan de bajonetkant die je moet verdraaien om de camera en het objectief aan elkaar te koppelen. Op die ring staat een rode stip.

De FD-objectieven hebben een meer gebruikelijke manier van koppelen: je moet camera en objectief op elkaar zetten en ze onderling draaien tot je een klik waarneemt. De FD-objectieven hebben allemaal een rode stip en een ontgrendelknopje.

De EF-objectieven hebben ook een (meestal) rode stip, maar de bajonet is niet ‘omgekeerd’: Ze hebben geen ontgrendelknop op het objectief (want die zit op de camerabody).

De EF-S-objectieven hebben een wit vierkantje, zijn bedoeld voor de ‘DX’-camera’s van Canon (10D – 50D en 300D – 1000D) en je mag ze eigenlijk niet gebruiken op de 1D, 1Ds en 5D(II)-camera’s. De bajonet past overigens wel, maar de EF-S lenzen hebben een beveiliging.

Zonder adapter kun je geen EF-objectieven op FD/FL-camera’s zetten en omgekeerd. EF-S objectieven op EF-camera’s zetten leidt mogelijk tot schade, maar dan moet je wel die beveiliging van de EF-S objectieven eraf slopen.

Bijdrager
    Stripe

Ik heb de lens vandaag mee genomen naar de winkel, daar werd mij verteld dat hij zou passen maar een vrij nutteloze toevoeging zou zijn. Dit omdat door de technieken in de SLR het bereik van de analoge lens ook al door de digitale lens gehaald zou moeten worden.

Bijdrager
    mark-a-mac

Dat hangt af van welke EF -105 je vader precies heeft. De EF 24-105 F4 L is een objectief uit de professionele L-serie en gewoon goed. Om die te evenaren moet je veel geld uit willen geven. De verschillende EF 28-105 en 35-105-objectieven met een lichtsterkte van F 3.5-4.5 zijn ook qua kwaliteit en mogelijkheden nog steeds interessant en zeker niet achterhaald. De EF 28-105 en 35-105 met F4.5-5.6 zijn ‘instappers’. Dan kan je beter naar de combi EF-S 18-55 IS en 55-200 IS kijken. Beide hun geld dubbel en dwars waard én met ingebouwde stabilisatie (vooral bij de 55-200 praktisch).

Bijdrager
    Stripe

De lens van mijn vader is geen professionele lens, in zijn tijd was dat ook gewoon een kit lens.
    Ik heb inderdaad ook naar de 55-200 gekeken als extra lens, maar omdat ik mijn (nu) nog niet op macro fotografie wil richten laat ik een dergelijke lens nog even wachten.
    Ook heeft de man uit de fotowinkel mij veel info gegeven over de Sony Alpha serie en die klinkt ook wel aantrekkelijk (zie voor verhaal daarover het ‘nieuwe camera’ topic hier onder).

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.