19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Matterhorn

Lelijk raster op foto’s

Wanneer ik foto’s of afbeeldingen afdruk krijg ik een lelijk raster over de afdruk, dit is geen symmetrisch raster.
    Ik zie dit raster vaak ook op de afbeeldingen die ik op het scherm heb staan.

Hoe krijg ik dit weg?

Bijdrager
    KarelWillem

Moiré.

Gescande foto’s toevallig?

Voorbeelden:

Dat treedt op als je gedrukte afbeeldingen (die immers al een raster hebben) inscant, waardoor ze een nieuw raster krijgen die dwars gaat liggen met het eerste raster.

Bijdrager
    MacMartino

Wegkrijgen van moire: meestal zit er in de scanner een instelling voor,
    en anders kan je in Photoshop met uitstippen een aardig eind komen (filter)

Moderator
    unSOUND

Beste wat je in ieder geval kunt proberen is om moire te verkleinen is te scannen op een veelvoud van de resolutie die is gebruikt bij het printen / drukken. Dus iets wat is gedrukt op 133 dpi, scan je op 266 dpi, en iets wat op 150 dip is gedrukt scan je op 300 of 450 dpi, enz. enz.

Bijdrager
    Matterhorn

Het ligt inderdaad aan het scannen. Maar als ik de gescande afbeelding afdruk lijkt het versterkt te worden.
    Is er verder niets meer te doen met de gescande afbeeldingen?

Bijdrager
    DrStrange

Er is een verschil in raster dat in een scan van een gedrukte foto zit en moiré dat in met name stof- en haarstructuur van digitale opnamen kan voorkomen.
    Voor dat laatste zijn er een aantal goede filters. Niet altijd gratis maar bij sommige applicaties zit het ingebakken (bijvoorbeeld in CaptureOne Pro, Phocus van Hasselblad). Even zoeken naar filters voor Photoshop?
    Het raster van een scan van een gedrukte foto is een ander ‘probleem’. D’r zijn wel truukjes voor om het effect te verminderen maar perfecto wordt het nooit.

Overigens schrijf je dat je dat op het beeldscherm ook ziet. De echte aanwezigheid is alleen te beoordelen als je je foto op 100% (oftewel ‘werkelijke pixels’) op je beeldscherm beoordeelt: dan wordt 1 pixel uit je bestand weergegeven door 1 pixel van je beeldscherm. Bekijk je kleiner dan ontstaat er eigenlijk ook een soort moirĂ© die je alleen maar ziet en er niet werkelijk is.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”unSOUND”

Beste wat je in ieder geval kunt proberen is om moire te verkleinen is te scannen op een veelvoud van de resolutie die is gebruikt bij het printen / drukken. Dus iets wat is gedrukt op 133 dpi, scan je op 266 dpi, en iets wat op 150 dip is gedrukt scan je op 300 of 450 dpi, enz. enz.

Knappe jongen die weet met hoeveel dpi iets gedrukt is als hij een scannetje gaat maken.

Photoshop:
    – despeckle / uitstippen*

Scannen:
    – foto onder een hoek op de scanner leggen wil ook wel eens helpen

* Voorbeeldje van uitstippen

Dan zie je ook gelijk de problemen die optreden als je moiré gaat bestrijden.

Bijdrager
    KarelWillem

En voor het eerste voorbeeld jagen we Median er over heen.

Bijdrager
    Ludo

@KarelWillem; ik vind het resultaat met median nou niet geweldig. Het is vaak beter om bij het scannen je instelling goed te zetten. Veel scannersoftware heeft wel een optie zoals ‘magazine’ oid om scans van drukwerk te maken. Dit scheelt vaak al 90%. je kunt daarna nog e.e.a. bijwerken. Maar eerst gaussiaans vervagen en vervolgens verscherpen levert vaak een ‘wazig’ beeld op.

Bijdrager
    Macman

Heb je dit alleen bij gescande foto’s van drukwerk?

Dan krijg je n.l. hetelfde effect wat je hebt als je twee vitrage gordijnen over elkaar legt.
    Dan krijg je het raster van de scanner over het raster van het drukwerk. Lees dit maar eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moiré-patroon

Het hangt van je merk Scanner af, maar als je een professionele modus hebt zit daar een ‘Descreen’ functie op, die moet je even aanvinken. De scanner gaat dan na iedere scanbeurt even een stapje terug en corrigeert zo de moirĂ©(kringen).
    Dat is de enige goede manier. Epson scanners hebben het in ieder geval.
    Een noodoplossing is eventueel het ‘despeckle’ filter in Photoshop, maar verwacht daar geen wonderen van. Draaien van de afbeelding is ook een mogelijkheid.

Succes!

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Ludo”

@KarelWillem; ik vind het resultaat met median nou niet geweldig. Het is vaak beter om bij het scannen je instelling goed te zetten. …

Goh. :wink:

Het was ook niet bepaald bedoeld als voorbeeld van een goed resultaat.

Maar ja, als je bagger hebt krijg je na behandeling soms wat minder bagger (of meer natuurlijk).
    Net afhankelijk van je bron of wat je nodig hebt.

Maar ik denk dat alles wel een keer gezegd is nu. Men begint elkaar een beetje te herhalen. 8)

Moderator
    Poezenbeest

Ik gebruik eerst een onscherp masker en ga vervolgens met Glassian Blur (Glassiaans vervagen) aan de slag… meestal is het al na de eerste handeling weg, maar soms moet er nog meer geblurred worden…

Werkt erg nauwkeurig, als je niet al te veel pixels meeblurt en je kan het verlies in kwaliteit erg goed controleren…

Bijdrager
    hobbes2210

Toch nog even een ervaring van een andere gebruiker

Foto inderdaad onder een hoek leggen (ik bereik de beste resultaten met een hoek van 30graden)
    Dan zijn alle strepen/banden etc verdwenen.
    In Photoshop het canvas roteren, uitsnede maken en voila.

Iets meer werk, maar perfecte foto’s.

Bijdrager
    Pokerface
    ”KarelWillem”

Knappe jongen die weet met hoeveel dpi iets gedrukt is als hij een scannetje gaat maken.

Raster meet filmpje gebruiken. Daarmee kun je zien welk raster gebruikt is bij het drukken.

Bijdrager
    hobbes2210

raster meet filmpje ??

Kan je je wellicht iets duidelijker uitdrukken?
    Wellicht heb ik dit in de toekomst nog nodig.
    Googlen op raster meet film levert volgens mij niks zinnigs op:-)

Bijdrager
    Pokerface

Ik weet niet zo goed hoe zo’n ding precies heet. Het is een soort plastic filmpje waarop lijntjes staan die van elkaar af lopen. Daar staan raster waarden bij vermeld. Als je zo’n filmpje op een gedrukt object legt, en er wat mee draait, dan ontstaat er op een gegeven moment een soort van interferentie. Op de plek waar dat optreedt, staat de raster waarde. Ik zal op m’n werk eens kijken of er een naam op zo’n filmpje staat.

Bijdrager
    Ludo

Ik heb hier ook nog zo’n filmpje liggen, die is nog van Berthold. De “BertholdRastometer” , daar is echter niks over te vinden via google. Je kunt er een lijn raster mee opmeten of de dichtheid van de puntjes bepalen.

Bijdrager
    Pokerface

Zoiets bedoelde ik inderdaad. Ben vergeten op te zoeken van wie die van ons is.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.