14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Nana

Lelijk lettertype uitgaande mail

Lieve OMT-gebruikers,

Ik weet dat dit onderwerp in het verleden vaker aan de orde is gekomen, maar ik kan de definitieve oplossing voor het probleem maar niet vinden: sommige mensen (vermoedelijk Windows-gebruikers) ontvangen mijn prachtige mails in Times New Roman! Ik stel ze op in Arial, dus daar kan het toch niet aan liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    koen

Wat gebruik je om je mails te sturen?

Moderator
    Night

De Arial van de Mac is niet de MS-Arial van Windows. Je kan beter kiezen voor bv. Calibri. Hiervan is de naam op zowel Mac als Windows hetzelfde. Je kan het font (in de 4 standaard varianten) hier downloaden. Het maakt verder niet uit of je kiest voor Download for Mac of Download for Windows. Beiden zijn gewoon standaard .ttf bestanden.

Bijdrager
    Nana

Mail

En Night, ontzettend bedankt. Benieuwd of het probleem nu is opgelost.

Moderator
    Night

Ik ook. Laat het even weten!

Calibri is in principe een standaard Windows lettertype, maar als de ontvanger deze NIET op zijn systeem heeft staan, zal de mail alsnog ‘vertaald’ worden naar bv. Times.

Bijdrager
    Nana

Nog 1 vraagje: wat is er mis met de standaard-calibri in Mail? Ik weet niet helemaal wat ik moet doen met een gedownload lettertype, vooral omdat Calibri al in het lettertype-lijstje staat.

Bijdrager
    SvS

Hoe zit het met helvetica? Die heb ik standaard ingesteld.

Ik erger me wel een beetje aan Outlookgebruikers dat ze steeds maar hun zinnen eindigen met “J’ welke in hùn Outlook als een Emoij getoond wordt, maar daar hebben wij in Mail.app en in Gmail niks aan… Ik zou het niet gebruiken wanneer ik het in mijn achterhoofd heb zitten dat het bij de ontvangers verkeerd weergegeven wordt. But… so be it, first world problems.:-)

Bijdrager
    Nana

@svs Ha ha ha, ja die ‘J’ vind ik ook heel storend. Doe dan gewoon:) Volgens mij is helvetica ook problematisch.

Moderator
    Night
    Nana op 01 juni 2017

Nog 1 vraagje: wat is er mis met de standaard-calibri in Mail? Ik weet niet helemaal wat ik moet doen met een gedownload lettertype, vooral omdat Calibri al in het lettertype-lijstje staat.

Als je Calibri al op je systeem hebt staan, hoef je ‘m uiteraard niet meer te downloaden;-)

Bijdrager
    Nana

Ha, ok, dat was een domme vraag (die bestaan wel degelijk)

Calibri is nu mijn standaard email-lettertype, maar het probleem is nog niet opgelost. Volgens mij moet dit wel een wijdverbreid probleem zijn onder Apple Mail-gebruikers, toch? Of zouden de meesten niet mailen met Windows-mensen?

Moderator
    Night

Hmzzz :-? dat is wel erg vreemd… Ik ga het even verder uitzoeken.

Aam de hand van dit artikel op Apple Support zou je dit eens moeten proberen…

Ook schijnt het te helpen als je een aantal witregels na de fontinstelling ‘openlaat’.
    Er is nog een omslachtige derde truc: Maak je mail als een html pagina zodat die geopend kan worden in Safari. Als je die pagina dan voor je ziet, kopieer je alles en plak je het in Apple Mail. Dan krijg je echte HTML mail i.p.v. die halfbakken tekstopmaak van Mail zelf.

Je moet er zelf dan even rekening mee houden dat je in de html een paar witregels ingeeft vóór je handtekening en dan begint te typen op de tweede regel, zodat de html instellingen voor je tekst zitten. Zo doe ik dat ook. En mijn Mail handtekening wordt keurig als arial ontvangen én teruggestuurd.

Bijdrager
    Nana

Hoi Night,

Dankjewel. Ik zag je reactie net pas, sorry daarvoor. Ik heb UniversalMailer gedownload en geïnstalleerd, maar het is me niet helemaal duidelijk wat er vervolgens gebeurt. Het staat niet in mijn programma’s.

Over die witregel: bedoel je bij het opstellen van de mail?

Je merkt dat je met een rookie te maken hebt. Aan de HTML-truc begin ik dus nog even niet. Als ik het goed begrijp, moet ik dan elke mail naar Windows eerst in Safari openen? Dat is me te omslachtig?

Moderator
    Night

Nee, dat hoeft niet; je maakt éénmalig een digitale handtekening in HTML, die je dan in de Mail handtekening kopieert. Die kun je dan vervolgens altijd gebruiken.

Dat kan al heel simpel:

<html>
    <font face="verdana,arial,sans-serif" size="3">
    <br>
    <br>
    <br>
    Met vriendelijke groeten,<br>
    <br>
    Je Naam<br>
    </font>
    </html>

Als je dit in TextEdit plakt (eerst ⌘⇧T doen, om ‘unformatted text’ te krijgen) en bewaart met de extensie .html, dan kun je dat bestand in Safari openen. Dan selecteer je alles in Safari, kopieer het en plak het als nieuwe handtekening in Mail. Je moet dan dus beginnen met typen op de tweede regel, zodat de font instelling vóór je getypte tekst blijft staan. de size staat op 3. Dat is de ‘browser standaard’, vergelijkbaar met ca 12 pt. Je lettertype wordt kleiner of groter als je dit getal kleiner of groter maakt. Het resultaat kun je in Safari al zien.

Bijdrager
    Nana

Hoi Night,

Ik kom er nu pas aan toe om dit uit te proberen, vandaar de late reactie. Bedoel je met
    ‘kopieer het en plak het als nieuwe handtekening in Mail.’ – in mail->voorkeuren->handtekening? of in een mail? Want in het tweede geval snap ik niet hoe ik hier een standaard handtekening van maak (overigens staat hij in Verdana 16 als ik hem in Safari/ een mail plak).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.