6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    BJVR

Lekker de oortjes laten twisten met DPI + PPI?

Nu wil even een expert horen hierover, zodat ik het voor eens en altijd goed in mijn oren kan knopen..

Waarom praat iedereen incl. mezelf altijd over DPI ( dots per inch ) terwijl wij toch eigenlijk op de computer alleen maar met pixels PPI werken? ( pixels per inch )

Als je toch in Photoshop een nieuw bestand aanmaakt dan is dit vaak toch 72PPI (web) en 300PPI (print) en toch geen 72 of 300 DPI?
    Tenminste ik zie nergens de optie van DPI staan.

Is een pixel even groot als een dot of hoe moet ik dit zien?

Maar bij afbeeldingen (foto’s) praat iedereen wel altijd over foto’s maken op 300DPI hoge resolutie, terwijl de camera bedrijven weer altijd adverteren met hoe meer miljoenen pixels hoe beter.

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer, ik wilde afbeeldingen optimaliseren voor de iPhone 4. Deze schijnt een scherm te hebben van 326PPI dus hoger dan print waarde.
    Het valt me wel op, dat mijn afbeeldingen op de oude iPhone er prima-/redelijk uitzien maar op de iPhone 4 ziet alleen de tekst er super strak uit en is het logo blurry. (gemaakt in 72DPI PPI)

Bijdrager
    MenAdigipro

Lees dit verhaal maar eens: Misverstanden over dpi

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.

Bijdrager
    langemouwen

Die link van MenAdigipro geeft inderdaad een goede uitleg.

In de praktijk worden de termen vaak door elkaar gebruikt. In mijn vakgebied (reclame en internet) wordt eigenlijk alleen over DPI gesproken, ook als er PPI wordt bedoeld. Dat ga ik daarom hier ook doen:) Nooit problemen tegengekomen. Het belangrijkste is dat beeldmateriaal voldoende detail heeft voor waar je het voor nodig hebt.

De termen geven beide de resolutie aan (fijnheid / hoeveelheid detail) die nodig is om beeldmateriaal scherp weer te geven.
    Een foto kan in een glossy magazine veel gedetailleerder worden afgedrukt dan in een ouderwetse krant. Je hebt daarvoor ook een foto nodig met veel meer DPI.

Ik hou zelf globaal deze resoluties aan:
    72 DPI voor beeldschermen (monitor/TV/telefoon/etc.)
    100 DPI voor autobelettering, gevelreclame, etc.
    200 DPI voor kleurenprints (posters/leaflets/krantenadvertenties)
    300 DPI voor drukwerk (advertenties in magazines, brochures, briefpapier, visitekaartjes)

Een rekenvoorbeeld van hoeveel pixels een foto moet zijn voor gebruik in een magazine en op een monitor:
    Ik gebruik voor de afmetingen inches, dezelfde eenheid als DPI, om extra gereken te voorkomen.

Foto in glossy (300 DPI) op A4 formaat (8 x 11 inch):
    (8 inch x 300 DPI) x (11 inch x 300 DPI) = 2400 x 3300 pixels
    Welke camera nodig?
    2400 x 3300 pixels = 7920000 pixels = 8 Mpixel camera

Dezelfde foto op een 14 inch (8 x 11 inch) monitor (72 DPI):
    (8 inch x 72 DPI) x (11 inch x 72 DPI) = 576 x 792 pixels
    Welke camera nodig?
    576 x 792 pixels = 456192 pixels = 0,5 Mpixel camera

Een plaatje van 1 x 1 inch op een iPhone 4 (326 DPI) moet dus 326 x 326 pixels groot zijn om mooi scherp weergegeven te worden.

Bijdrager
    BJVR

Thanks!
    Thanks!
    Thanks!

Ik zal straks in bed die URL eens op mijn gemak doorlezen (lang artikel)

Inactief
    Anoniem
    BJVR op 31 augustus 2011

Thanks!

Thanks!

Thanks!

Ik zal straks in bed die URL eens op mijn gemak doorlezen (lang artikel)
    En ga je dan daarna lekker de oortjes laten twisten?

Bijdrager
    langemouwen

Hè getver Meh1965..

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.