5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Rob86

Lege SSD in Mac Mini installeren

Ik ben van plan om de originele HDD uit mijn Mac Mini 2012 te vervangen door een Samsung 840 EVO SSD (dus niet allebei terug plaatsen).
    Op zich moet het vervangen van de hardware wel lukken.
    Ik wil een schone installatie van OSX doen op de nieuwe SDD, ik heb al verschillende manieren gevonden waarop dit moet kunnen. Een daarvan is een USB stick maken en daar vanaf booten. Ik heb een universele draadloze muis en toetsenbord, kun je hiermee in het bootmenu komen?
    Het makkelijkste lijkt me als ik vóór de ombouw de SSD kan aansluiten en hier een schone OSX installatie op installeren. Is dit mogelijk, of wat is de handigste optie om dit te doen?

Bijdrager
    Nic

Voilà.
    Het allereenvoudigste is inderdaad dat je éérst een schone installatie doet op de nieuwe SSD, door de SSD middels bovenstaande USB-enclosure aan te sluiten op je Mac. Pas daarna je Mac Mini openmaken en de HDD vervangen voor de nieuwe SSD.

Je kunt gewoon elk toetsenbord of muis gebruiken (en om verwarring te voorkomen, ook elk van de USB-enclosures in bovenstaande link). Om in het bootmenu te komen hou je de option-toets ingedrukt terwijl je de Mac opstart.

Bijdrager
    mtooster

Afgelopen maandag ook een SSD geinstalleerd. (Kapotte HDD, dus zonder voorbereiding en USB sticks enzo)
    Gewoon aanzetten, alt/option ingedrukt houden, verbinding maken met het draadloze netwerk en via internet opnieuw installeren.

Werkte uitstekend! En liet me weer merken waarom ik ook alweer liever op een Mac werk….

Bijdrager
    Nic

Een externe USB-enclosure biedt je dan wel het voordeel dat je je oude HDD voortaan als externe HD kunt gebruiken. Mits je deze natuurlijk niet vervangt omdat ‘ie kapot is, maar simpelweg omdat je een snellere SSD in je Mac wil.:)

Bijdrager
    BoniMacX

ik heb geen moment spijt dat ik de server versie van de Mac mini gekocht heb twee jaar geleden. Niet voor de server-software want die gebruik ik niet wel voor het comfort van de twee interne schijven die ik in RAID-0 geplaatst heb.
    Sneller dan één gewone schijf, niet zo snel dan een SSD, maar wel veel meer interne opslag ruimte.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.