16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jac Trum

Lege body in ontvangen berichten Mail

Een relatie van mij stuurt mij regelmatig e-mails waarvan de bodytekst in Mail niet te lezen is. De body is leeg. Ook anderen ontvangen zijn mail, maar hebben geen problemen met lezen, dus ‘het zal wel aan die Mac van jou liggen’. Ik plaag terug dat het wel aan de inhoudloosheid van zijn mail zal liggen, maar intussen is het wel lastig!

Bijdrager
    Martijn Snels

Probeer eens de bron te openen van de mail en te kijken of hier inhoud in staat. Anders is het mogelijk dat er een probleem is bij je provider.

Bijdrager
    Jac Trum

Ik kan nergens vinden hoe ik ‘de bron zou moeten openen’…

Bijdrager
    palahala
    ”Jac

Ik kan nergens vinden hoe ik ‘de bron zou moeten openen’…

Het bericht selecteren en [option][command]U drukken.

Bijdrager
    Oppie

Of menu Weergave>Bericht>Bronversie.

Bijdrager
    Jac Trum

Dank, dank. In de bronweergave staat de tekst wel keurig! In elk geval heb ik nu een trucje om zijn mails te kunnen lezen. Maar hoe zou zoiets komen?

Bijdrager
    palahala

Er zit niet toevallig een winmail.dat bijlage bij? Zo ja, dan gebruikt de verzender een brakke versie van Outlook, met instellingen die ongeschikt zijn voor internet. Die bijlage kun je op http://www.winmaildat.com laten omzetten naar iets leesbaars, maar eigenlijk moet die afzender iets aan die instellingen doen.

Zo niet: kun je de niet-privé delen van die bron misschien laten zien hier (bij twijfel desnoods via een persoonlijk bericht, dan filter ik wel even)? Of vergelijken met de bron van berichten die wél goed getoond worden?

Bijdrager
    palahala

Het lijkt mij inderdaad een slecht bericht:

[code:1:921220dbf1]…
    X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512

MIME-Version: 1.0
    Date: Sat, 14 Mar 2009 17:36:34 +0100
    Subject: …

To: …
    From: …

X-Spam-Status: No, score=1.82 required=5 tests=[HTML_MESSAGE=0.001,MIME_QP_LONG_LINE=1.819]
    X-Virus-Scanned: amavisd-new at vevida.net
    Received: from … by …

Content-Type: multipart/alternative;
    boundary="—-=_NextPart_000_001C_01C9A4CB.6BA854C0"

This is a multi-part message in MIME format.

——=_NextPart_000_001C_01C9A4CB.6BA854C0
    Content-Type: text/plain;
    charset="iso-8859-1"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

[/code:1:921220dbf1]

Bij de laatste … staat de platte tekst-opmaak van het bericht, maar dat is dan ook de enige opmaak die ik in de bron zie. Maar het berichttype is (door de Outlook Express van de verzender) ingesteld op multipart/alternative terwijl er helemaal geen alternatieven in de broncode aanwezig lijken te zijn.

Het is dan de vraag of Outlook Express wellicht wel een alternatief (zoals HTML) heeft meegestuurd, en of dit er dan onderweg door een of andere server, of door software op jouw Mac, uitgehaald is.

En iedere mail client zal weliswaar het opmaaktype “text/plain” snappen, maar misschien verwacht Apple Mail minstens twee types als er beloofd wordt dat er alternatieven zijn…?

Overigens kun je in Mail expliciet kiezen voor de text/plain versie (als je bijvoorbeeld e-mail met text/html opmaak zoals vet, cursief of kleur krijgt, dan kun je alsnog voor text/plain kiezen) door [option][command]P (zie menu View, Message). Dus: wat zie je als je [option][command]P drukt?

Bijdrager
    palahala

Griebel, ik dacht: misschien kan ik nog een oplossing vinden. Kom ik dit “foutje” tegen…

”Microsoft”

When you use Outlook Express to send an e-mail message that is larger than 60 KB, the e-mail message is sent as a multipart message. If you have also included e-mail recipients in the BCC field of the e-mail message, e-mail recipients who are listed in the To field or in the CC field of the multipart e-mail message may be able to view the e-mail recipients who are listed in the BCC field. This behavior occurs if the e-mail recipients who are listed in the To or CC fields copy the e-mail message to the desktop, and then use Notepad to open the e-mail message.

Heeft niks met jouw probleem te maken, maar wel weer tijd om onze Windows vrienden weer even te wijzen op Windows Update…:-(

Bijdrager
    Jac Trum

Reuze bedankt voor je speurwerk Palahala! Maar wanneer ik je complete analyse naar de verzender doorstuur gaat het hem waarschijnlijk duizelen. Wat zou ik hem moeten schrijven om de leesbaarheid van zijn berichten te vergroten? (Tenminste een ander bestuurslid blijkt ook lege berichten te ontvangen)

Bijdrager
    palahala

Ik zou maar ’s vragen of z’n computer up-to-date is? Ik weet niet hoe oud Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512 is, maar het klinkt niet zo nieuw (Internet Explorer zit op versie 8 of zo?)

Bijdrager
    palahala

En wat laat die [option][command]P zien?

Bijdrager
    Jac Trum

Hetzelfde als wat ik je eerder stuurde, maar dan alleen het kale bericht, zonder al die codes

Bijdrager
    palahala
    ”Jac

Hetzelfde als wat ik je eerder stuurde, maar dan alleen het kale bericht, zonder al die codes

Ok, dus dat is een workaround voor jouw Mac (en volgens mij het bewijs dat je Mac blijkbaar niet zelf kiest voor die platte tekst-weergave, terwijl dat –onverwacht– de enige variant is die je ontvangt).

Overigens kan de afzender misschien ook nog wat stoeien met verschillende soorten opmaak. Bijvoorbeeld: misschien stuurt hij de berichten nu expliciet als platte tekst (“alleen tekst”), en kan iedereen zijn berichten wél lezen als hij juist wél HTML opmaak gaat gebruiken.

Of heel misschien sta jij (en die ander die een leeg bericht krijgt) in zijn adresboek als “wil alleen platte tekst”, en maakt Outlook Express daar ergens een rare fout tijdens het verzenden…

Bijdrager
    Jac Trum

Ik heb hem die suggestie gestuurd, maar hij is echt een type die de computer alleen fuctioneel gebruikt en er verder weinig van wil weten. Dus wie weet kijkt hij er naar. Ik (en jij!) heb in elk geval mijn best gedaan. Reuze bedankt! Mocht er nog een echte oplossing komen dan laat ik je dat weten.

Bijdrager
    palahala

Als een van de andere ontvangers van hetzelfde bericht bijvoorbeeld Outlook Express gebruikt, dan kan hij/zij met Ctrl-F3 ook de bron tevoorschijn toveren. In Mozilla Thunderbird op Windows was het geloof ik Ctrl-U. Dan kun je eventueel ontdekken of er bij anderen wél nog een of meer “——=_NextPart_000_001C_01C9A4CB.6BA854C0” na de platte tekst volgen, waaronder je dan bijvoorbeeld de HTML versie vindt.

Zo ja: dan haalt jouw provider, of software op jouw Mac, die extra alternatieve opmaken eruit voordat Apple Mail het bericht krijgt.

Zo nee, dan is het 100% zeker een probleem van de (Outlook Express van de) verzender…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.