19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Nilles01

Legal Fonts A4= g1 a4

2 vraagjes.
    1. zijn bepaalde lettertypes auteursrechtelijk beveiligd? zo bijvoorbeeld lettertypes van merken.
    2. in ps heb ik een ontwerp gemaakt voor birefpapier. nu ik die instel in ms word als achtergrond valt ie veels te groot uit…..

Bijdrager
    MacBeer

Lettertypes daar moet je officieel een licentie voor hebben wil je ze mogen gebruiken. Een DVD met een fontcollectie kost een paar duizend euro. Daarvoor krijg je een hele collectie prachtige, goede fontfamilies met alle mogelijke tekend in ieder font, plus de licentie deze fonts te gebruiken in je werk.
    Ik weet niet of er speciale regelingen getroffen moeten worden met de verkopende partij van de fonts als een lettertype een zeer prominente rol in een grote campagne speelt. Heb er nog nooit van gehoord.
    Logo’s zelf zijn auteursrechtelijk beschermd. Het gebruik ervan is aan banden gelegd. Je mag officieel een logo niet als ‘clipart’ gebruiken.

MS Word is niet het beste programma om een ontwerp voor briefpapier in te verwerken. Hoe groot is het PS document en wat is de resolutie van dit document?

Bijdrager
    Nilles01

Dat het gebruik van logos niet zijn toegestaan weet ik, het ging me alleen om een lettertpe dat ik wil gebruiken voor het ontwerp van een ander logo. (het is het lettertype van een merknaam zelf. (gedownload van een font-site)

Het PS bestand is 2480 bij 3508 en 300 dpi.
    Ik zou ff uittwesten hoe het uit zou zien als je er een brief op typt…. inc standaard ondertekening in word etc..

Bijdrager
    WOZ

Waarom 300 dpi als het in Word komt? Wordt toch alleen maar geprint door de klant zelf op zijn laser of inktjet printertje nietwaar?

Vector is beter. Maar ja, wat is in godsnaam een vectorformaat dat geschikt is voor import voor Word? Ik heb er wel eens enkele getest maar leuk is anders…

Ik heb trouwens eens een klant gehad die erop stond dat het onderliggende ontwerp voor word aangeleverd werd op 1200!!! dpi. Want dat kon zijn printer aan… Jaja… De man was ‘systeembeheerder’ dus ik hoefde niet ‘met die praatjes’ aan te komen dat je zo niet moet rekenen…

Bijdrager
    Nilles01

300 dpi omdat het in word alleen een test was en het dus naar de drukker gaat om standaard briefpapier van te maken… het logo moet er natuurlijk wel goed uitkomen….

Bijdrager
    WOZ

Aha. Ja dan heb je idd 300 dpi nodig.

Bijdrager
    maxunamax
    ”MacBeer”

Lettertypes daar moet je officieel een licentie voor hebben wil je ze mogen gebruiken. Een DVD met een fontcollectie kost een paar duizend euro. Daarvoor krijg je een hele collectie prachtige, goede fontfamilies met alle mogelijke tekend in ieder font, plus de licentie deze fonts te gebruiken in je werk.
    Ik weet niet of er speciale regelingen getroffen moeten worden met de verkopende partij van de fonts als een lettertype een zeer prominente rol in een grote campagne speelt. Heb er nog nooit van gehoord.
    Logo’s zelf zijn auteursrechtelijk beschermd. Het gebruik ervan is aan banden gelegd. Je mag officieel een logo niet als ‘clipart’ gebruiken.

MS Word is niet het beste programma om een ontwerp voor briefpapier in te verwerken. Hoe groot is het PS document en wat is de resolutie van dit document?

Als je officieel een font koopt bijv. bij de fontshop, dan koop je als het ware een licentie om het te gebruiken + het font… daar een font eigenlijk nisk anders is dan een ‘programma’ wat in het geheugen geladen wordt, mag je het vaak ook niet oneindig kopieren.

Je mag het wel letterlijk kopieren natuurlijk maar bijv bij de fontshop heb je officieel het recht om hem maar op 5 plekken te gebruiken. Dus voor jezelf, de drukker, de website-bouwer, back-up etc.

Bij officiele huisstijlen of compagnes waar door veel mensen met dezelfde letter werken moet je vaak ook een licentie kopen voor grote groepen. Je koopt dan het font + de licentie om hem bijv op 100 of 1000 computers te installeren.

Natuurlijk zit er auteursrecht op letters… kijk naar de recente discussie over het nieuwe Microsoft systeem-font voor Vista… een bijna letterlijke kopie van de frutiger…

het gebruik van bestaande logos is gevoelig… maar niet onmogelijk; bepaalde pastiches, bewerkingen in bijv een culturele context (zonder winstoogpunt) mogen… net zoals je ze mag gebruiken in bepaalde journalistieke vorm…

;-) m.

Bijdrager
    WOZ

Je mag het wel letterlijk kopieren natuurlijk maar bijv bij de fontshop heb je officieel het recht om hem maar op 5 plekken te gebruiken. Dus voor jezelf, de drukker, de website-bouwer, back-up etc.

Dit is helaas onjuist. Het geldt voor 5 werkplekken binnen je eigen bedrijf. De drukker en websitebouwer dienen ZELF het font aan te schaffen…

Sommige fonts mag je zelfs niet ‘presenteren’ op internet in een open formaat als Flash of pdf. No shit. Te gek voor woorden…

Bijdrager
    steene

bizar trouwens in een foto verwerkings programma briefpapier opstellen…
    Ik dacht dat je daarvoor een layout prog zou gebruiken… :sealed:

tekst in photoshop krijgt een pixelige rand… ook op hoge resolutie…

Bijdrager
    cocoia
    ”WOZ”

Dit is helaas onjuist. Het geldt voor 5 werkplekken binnen je eigen bedrijf. De drukker en websitebouwer dienen ZELF het font aan te schaffen…

Sommige fonts mag je zelfs niet ‘presenteren’ op internet in een open formaat als Flash of pdf. No shit. Te gek voor woorden…

Ik vind het wel een beetje apart dat dit hier wordt genoteerd als feit. Ik heb zeker gewoon Limited Use Licensed lettertypes, maar ook vele Royalty-Free lettertypes, waarvan ik dan ‘x’ aantal mensen rechten kan geven tot het gebruik van het font, en hem zelf gebruiken naar eigen inzien. Vrij dure licenties, maar zeker niet ongebruikelijk. RF is toch een begrip in de grafische wereld, zij het ‘stock’ of typografische resources. EDIT: Ik heb het natuurlijk niet over Fontshop, maar een foundry, bijvoorbeeld.

Bijdrager
    MacBeer

Jaren geleden wilde een regionaal dagblad waar het bedrijf waar ik toen stage liep het beleid invoeren dat ze niet meer fonts accepteerden van buitenaf. Dit vanwege de licenties.
    Toen was dat een probleem want PDF was nog zeker niet goed genoeg om in aan te leveren. Alles ging als ‘open bestand’ waar de lettertypes bijgeleverd worden.

Op de vraag hoe we dan moesten aanleveren als de fonts niet meer meegestuurd mochten worden werd geantwoord: ‘Maak alles dan maar in Illustrator op…’

Gelukkig is dit beleid daar nooit doorgevoerd.

Bijdrager
    Roberta
    Bijdrager
    WOZ

Roberta, welkom!
    Goede link geef je daar…

@ cocoia, dat kan idd. Maar de meeste mensen -die legale fonts hebben- gebruiken ee LinoType of Font Folio. Het is juist het verschil in rechten en plichten tussen al die verschillende font-aanbieders dat voor dit soort onduidelijke situaties zorgt.

Bijdrager
    Roberta

LinoType heeft ook wat uitgekledere fontfolio’s. Ideaal als je niet echt alles nodig hebt. Overigeens is de licentie van LinoType ruimer dan die van Adobe.

Bijdrager
    WOZ

Op welk gebied, als ik vragen mag? :lol:
    Werk jij bij een fontleverancier?

Bijdrager
    Roberta

Nee, ik heb me een poosje moeten verdiepen in softwarelicentie’s. En daar is e.e.a. van blijven hangen. Zo’n doos nutteloze informatie in je hoofd die je nooit nodig hebt….

Bijdrager
    WOZ

Zeker niet nutteloos! Erg bruikbaar dat hoofd van jou hoor… :lol:

Weet je nog wat het verschil was toevallig? Tussen Adobe en Fontshop, bedoel ik…

Bijdrager
    Roberta

Tussen Adobe en Fontshop niet, maar wel tussen Adobe en LinoType.
    Het meest opvallende, LinoType staat toe dat je de letters op meer PC’s en belichters mag installeren.
    T.o.v. Adobe zijn de fontcollectie’s van LinoType goedkoper. Opvallend, want beide collectie’s kennen flinke overlappingen wat betreft aangeboden fonts. Geen idee waarom veel mensen dan toch starten met Adobe.

Bijdrager
    WOZ

Omdat het Adobe is :lol: Waren zij niet eerder volledig Open Type?
    Wij hebben ‘m hier ook. Maar er was toen een ‘dealtje’ voor de hele collectie.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.