24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Legacy Mac voor internet gebruik.

Wat zou je iemand aanbevelen die een Mac wenst alleen voor Internet.
    Systeem maakt niet uit, OS9 of Panther of Tiger of desnoods Linux…
    (geen Windows)
    Hij heeft de keuze tussen een Imac G3 400 (AGP) of een G3 b&W met G4 ZIF400 (PCI) + 15 inch monitor voor ongeveer dezelfde prijs…

Bijdrager
    Erik Joling
    ”Mac

Systeem maakt niet uit, OS9 of Panther of Tiger of desnoods Linux…

Dat lijkt me wel uitmaken: voor MacOS9 worden weinig of geen browsers meer ontwikkeld. En voor OSX lijkt me een iMac G3 toch wat te beperkt. Dus…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het is inderdaad wel zo dat OSX een betere keuze zal zijn, maar G3 AGP vs G4 PCI is toch even twijfelen…

(PS : ik vond die oude stripverhalen van Nero enig… tot en met de Lowie Treize kast)

Bijdrager
    Dinkum

Ik heb zelf altijd een iMacje op OS9 achter de hand gehad maar heb toch besloten om ook de laatste mac naar osX te upgraden. Ik vind namelijk dat er niet meer mee valt te internetten. Veels te veel websites zijn niet of nauwelijk meer te benaderen.
    Mailen gaat lekker, downloaden ook (breedband). Maar helaas internet is zeer behelpen. Daarnaast ben ik al zoveel over OS9 vergeten…. terwijl ik er langer mee heb gewerkt dan met osX.
    Ik zou je Panther adviseren. Lichter dan Tiger, en wanneer je alleen internet nodig heb, heb je spotlight ook niet echt nodig en zonder widgets valt ook goed te leven hoor!

Qua hardware, waar wil je ‘m zetten? in de keuken zou ik de iMac nemen, op je studeer de B&W, kan minder kapot aan en is makkelijker uit te breiden.

Bijdrager
    Dinkum

Sorry voor de nieuwe post…

Ben het niet helemaal met Erik Joling eens. De G3 wordt alleen voor internet gebruikt, dus de beiden computers voldoen aan de systeemvereisten. Zeker met een aangepaste installatie, talen weglaten (gebruik jij koreaans??), printersdrivers weglaten (allen je eigen printer later downloaden), iLife weglaten, terminal weglaten enz. , dan kost de hele installatie maar 1GB.
    Dan heb je wèl een heerlijk internet computertje!!

Nog belangrijker is je intern geheugen, moet minimaal 128 zijn, 250 is veel lekerder, maar meer is beter!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Gelukkig is dat 512 MB., zelfs voor beide
    :)

Bijdrager
    Dinkum

Dan heb je in cobinatie met Panther een nieuwe liefde!!!!:P

Bijdrager
    walinsky

Heb hier nog steeds ontzettend veel lol van een iMac G3 400 DV.
    Lekker veel geheugen erin geprikt (dat kost bijna niets meer) en een nieuwe harde schijf erin; daar wordt ‘ie zeker sneller en stiller van. Panther loopt als een zonnetje…

Bijdrager
    boerke

Slot van alles, wat is de prijs?
    besef wel dat je eigenlijk erg ouwe bakken koopt…..

Bijdrager
    Deskman

De G3 en de G4 zijn eigenlijk dezelfde processor met als enig verschil de altivec module. Voor internetten gebruik je die niet. Als de ZIF-machine gied draait dan heb je daar het meeste aan in de zin dat daar nog wel het nodige aan bij te knutselen is. Er zijn nog zat bedrijfjes waar de G4 400 of 450(dual) in gebruik zijn. Er kan ook prima Tiger op draaien (ik heb een 450 dual voor de kinderen staan en als noodmachine als mijn G5 er ineens mee op zou houden),

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”boerke”

220 EUR met 3 maanden garantie..

Bijdrager
    HSL
    ”Mac
    ”boerke”

220 EUR met 3 maanden garantie..

dat is echt VEEEEEEL te duur.

beide computers zijn denk ik niet meer dan 100 euro waard.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De prijzen zijn blijkbaar in Nederland toch lager dan bij ons…
    Ik zal zeggen dat hij moet proberen af te dingen…

Ik vind wel dat men bvb op tweedehandmarkt nl mooiere aanbiedingen heeft bij de Nederlanders dan bij de Belgen. Alleen, die persoon die het wil kopen woont tegen de Franse grens en ontziet een beetje de afstand.

Bijdrager
    Nikita

Ik zou zeggen, kijk voor een prijsindicatie eens op Marktplaats.nl, voor een DV model (zelf met 512 Mb intern geheugen) zou ik echt niet meer dan 150 euro betalen. 220 euro is echt over de top.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Anderzijds is een verre verplaatsing ook kostelijk en heb je niet altijd 3 maanden garantie.
    Toegegeven, ik merk het ook. De prijzen op de tweedehandsmarkt liggen in Nederland lager dan in België.
    Zo is bvb http://www.tweedehandsmac.be ook al een heel stuk duurder…

Bijdrager
    Deskman

Tweedehandsmac is niet duurder.. De te dure machines worden niet verkocht en blijven staan. Dat vertekent het beeld.

Je koopt een oude machine voor 220, je moet er nog een en ander aan versleutelen en binnen de kortste keren zit je aan de 400 euro…

Koop dan gewoon een mini uit de laatste serie en een goedkoop LCS scherm. Daarmee kun je nog jaren vooruit.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dat is natuurlijk juist, maar de persoon die het wil kopen heeft maar een budget van 250 EUR.
    En er is wel een verschil tussen http://www.tweedehandsmac.be en de Nederlandse dacht ik, ze zijn niet met elkaar verwant.

Bijdrager
    Nikita
    ”Mac

Anderzijds is een verre verplaatsing ook kostelijk en heb je niet altijd 3 maanden garantie.
    Toegegeven, ik merk het ook. De prijzen op de tweedehandsmarkt liggen in Nederland lager dan in België.
    Zo is bvb http://www.tweedehandsmarkt.be ook al een heel stuk duurder…

3 maanden garantie is echt geen 70 euro waard hoor… En dat je Mac in Belgie meer waard zou zijn dan in NL is natuurlijk ook onzin… Natuurlijk is het vraag en aanbod, maar voor rond de 150 euro moet je wel klaar zijn lijkt mij…

Maar aan de andere kant zie ik niet echt wat je er aan zou moeten versleutelen om er mee te internetten. Hij zegt dat er al 512 Mb geheugen in zit, dus dat is ruim voldoende. Lekker OSX 10.3 d’r op en gaan… Ben je een stuk goedkoper uit dan een Mac mini + goedkoop scherm.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Wellicht zal een verplaatsing naar Nederland dan toch de moeite lonen…
    Of misschien zal hij toch wachten en sparen voor die Mac Mini. Al is dat toch nog meer dan het dubbel van de prijs…
    Maar jammer wordt bij deze laatste van die 512 MB RAM toch een flink stuk voor de video gereserveerd….

Bijdrager
    Erik Joling
    ”Dinkum”

Ben het niet helemaal met Erik Joling eens.

Hoewel me dat onvoorstelbaar lijkt, is het toegestaan :wink:

”Mac

Of misschien zal hij toch wachten en sparen voor die Mac Mini. Al is dat toch nog meer dan het dubbel van de prijs…

Als je het netjes doet moet je er ook al Panther bij aanschaffen. Bovendien: in een oude computer zitten ook oude onderdelen. Dat betekent dat na die drie maanden de harde schijf de geest kan geven, of de voeding (heb ik allemaal zien gebeuren met G3 IMacs).

Bijdrager
    HSL
    ”Mac

Maar jammer wordt bij deze laatste van die 512 MB RAM toch een flink stuk voor de video gereserveerd….

een tweedehands macmini 1,25 vind je al voor 300-350 euro.
    dus zo dubbel de prijs is dat ook niet (ex scherm)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dat is misschien een betere oplossing. het materiaal is inderdaad bijlange nog niet zo oud en kan nog jaren meegaan…

Bijdrager
    trabant
    ”Mac

Of misschien zal hij toch wachten en sparen voor die Mac Mini.(…)

Vergeet niet dat de Nederlanders geen Azwerty-klavier hebben. Als je dat nieuw erbij moet kopen, ben je al een flink deel van het prijsvoordeel kwijt. Ook de originele puck-muis van rond 1999 geldt als behoorlijk onhandelbaar.
    Zelf zoek ik ook een macje “voor erbij” en ik hou de advertentiesites in de gaten. Iets zegt me dat er een prijsval zit aan te komen: In Juli wordt de beta van OSX.5 Leopard voorgesteld (en dan weten we welke generaties dat wel of niet kunnen draaien*) en binnenkort krijgen de Power Macs ook een intel. (Hoe zullen ze dan gaan heten? Mac Bak Pro?)

*[size=7:8e0b3c33d6]ter illustratie: er is een flink prijsverschil tussen de iMac 333Mhz zonder firewire en de 350 mèt Firewire, al speelt het courantere geheugen van de nieuwere ook wel mee. [/size:8e0b3c33d6]

Bijdrager
    Erik Joling
    ”trabant”

Ook de originele puck-muis van rond 1999 geldt als behoorlijk onhandelbaar.

Dat is een understatement. Die sjoelbakschijven zouden subiet verboden moeten worden! Heeft mij maanden een muisarm bezorgd!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.