30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    karmijn

LEGAAL ???

Heb een site gevonden waarbij je een hele album voor $ 0,99 kunt afhalen. Indien het album weinig nummers bevat is de prijs gunstiger. Je moet wel een krediet kopen van $ 20,00 alvorens af te halen.

http://www.mp3sugar.com

Hoe kan zo iets als je vergelijlijkt met iTunes dat per nummer (lied) gaat.
    De kwaliteit is zeer goed.

Moderator
    unSOUND

In principe is een dergelijke website alleen legaal als je ook in het land woont waar hij staat… dus een Amerikaanse site is alleen legaal als je ook in Amerika woont, een Russische site alleen als je in Rusland woont enz. enz. Dit is ook de reden dat Apple voor elk land een aparte store heeft moeten maken… Oftewel: nummers gekocht op een buitenlandse site zijn net zo legaal als gratis downloads van Poisoned e.d.

Verschil is ook dat bij dit soort sites vaak niks naar de artiest/label/whatever gaat, maar alles naar de makers van de site… Bij Apple is dit anders… uiteraard gaat het grootste deel nog steeds naar de managers, maar uiteindelijk krijgt de artiest in ieder geval iets…

Inactief
    Anoniem

Address: 5, Raspletina street
    Moscow, 123060

En dan afrekenen met je creditcard… ik wens je veel sterkte toe.:?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

woeaa
    het zoveelste staaltje van puur bedrog op het internet
    met fake mails van paypal en ebay proberen ze ons dat ook regelmatig te lappen
    :evil:

avoid like the plague is the message

Bijdrager
    fistkikker
    ”unSOUND”

In principe is een dergelijke website alleen legaal als je ook in het land woont waar hij staat… dus een Amerikaanse site is alleen legaal als je ook in Amerika woont, een Russische site alleen als je in Rusland woont enz. enz. Dit is ook de reden dat Apple voor elk land een aparte store heeft moeten maken… Oftewel: nummers gekocht op een buitenlandse site zijn net zo legaal als gratis downloads van Poisoned e.d.

Verschil is ook dat bij dit soort sites vaak niks naar de artiest/label/whatever gaat, maar alles naar de makers van de site… Bij Apple is dit anders… uiteraard gaat het grootste deel nog steeds naar de managers, maar uiteindelijk krijgt de artiest in ieder geval iets…

Onzin. de Nederlandse iTMS (en bijna alle andere europese stores) staat in Luxemburg, wegens maar 6% BTW ofzo, de online Apple Store staat in Ierland. En jij weet net als ik dat in NL een muziek download met poisoned volledig legaal is. Uploaden betekent heffing afdragen aan buma/stemra of om het even welke andere relevante organisatie, downloaden mag gewoon. Ook uit Rusland.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Mac

woeaa
    het zoveelste staaltje van puur bedrog op het internet
    met fake mails van paypal en ebay proberen ze ons dat ook regelmatig te lappen
    :evil:

avoid like the plague is the message

Ik ga niet oordelen of dit fake is. Maar dat baseer jij op het feit dat je je geld naar Rusland stuurt?

Zo gebruik ik al een jaartje of wat http://www.allofmp3.com. Ook uit Rusland en zéér ‘betrouwbaar’ gebleken.

Ik zit toch zeker al op een nummer of 1200, die daar vandaan komt. Niet gehinderd door allerlei drm’s e.d. en gewoon te kopiëren naar welke MP3-speler ik daar voor uitkies, welke cd ik het op wil branden en hoe vaak ik dat wil doen.

Zolang ze in Europa blijven steggelen over rechten en van hoger hand bepalen in welk land ik nu wel of niet muziek mag aanschaffen, zit ik in Rusland.

Bijdrager
    sedikit

Wantrouw alles waarbij je, met schone beloftes gvraagd wordt vvoruit te betalen en zeker op het internet. Ik geloof geen snars van dit “aanbod” en verbaas mij er eerlijk gezegd over dat men dit “aanbod” nog serieus van alle kanten bekijkt.

Bijdrager
    Gijs Raggers

Hier speekt Gijs- de onverschrokken internet cowboy- Raggers. Zojuist eens $19,95 overgemaakt aan de Russen. Eens kijken of die shop me bevalt. Zodra een Mercedes CLS 500 van mn rekening is afgeschreven laat ik het wel weten. Nu eerst mn iPod eens verder aanvullen.

bewerkt:
    bij het eerste album blijkt dat je alleen mp3 kan doenloaden. http://www.allofmp3.com is een stuk sjieker, daar kan je voor aac kiezen. Maar ja, 99 dollarcent, mij hoor je niet klagen.

Bijdrager
    Esquare
    ”KarelWillem”

Zo gebruik ik al een jaartje of wat http://www.allofmp3.com. Ook uit Rusland en zéér ‘betrouwbaar’ gebleken.

Die site gebruik ook regelmatig, maar eigenlijk is het niet veel anders dan een betaalde versie van al die andere site en protocollen waarmee je mp’s kunt downloaden.

Bijdrager
    bartvdpoel

Je kan er geld op zetten dat deze russische jongens niet in Nederland aan Buma/Stemra hun afdrachten gaan doen. (of aan Sabam in België) Dus de bestandjes die je download zijn even
    illegaal als degene die je via P2P binnenhaalt.

Dan kan je volgens mij beter voor niks iets illegaals doen, dan iemand anders te betalen om iets
    illegaals te doen. Niet ?

Bijdrager
    Esquare
    ”bartvdpoel”

Dus de bestandjes die je download zijn even illegaal als degene die je via P2P binnenhaalt.

Volkomen legaal, dus. In Nederland althans.

Bijdrager
    a la Mac
    ”Esquare”
    ”bartvdpoel”

Dus de bestandjes die je download zijn even illegaal als degene die je via P2P binnenhaalt.

Volkomen legaal, dus. In Nederland althans.

Zolang er geen auteurrechten opstaan dus:)

Maar ik doe niet mee aan diefstalpraktijken, geef mij maar de goeie ouwen CD met alweer een symfonie van Beethoven!

Bijdrager
    Esquare
    ӈ

Zolang er geen auteurrechten opstaan dus

Zolang het om downloaden gaat, maakt zelfs dat niet uit. Maar deze discussie is hier al te vaak gevoerd.

Moderator
    unSOUND
    ӈ

Zolang er geen auteurrechten opstaan dus:)

In Nederland dus juist niet, daar is downloaden van muziek en films altijd legaal, auteursrecten of niet. Maar daar betalen we ook voor, want op lege CD’s, DVD’s en harde schijven zit een toeslag…

Bijdrager
    mailmen

Het valt me altijd op bij deze discussie dat iedereen vanuit een theoretisch standpunt redeneert.
    Het gaat er bij diefstal natuurlijk niet om of het “op papier” legaal of illegaal is. Iedereen weet dondersgoed dat als je zo weinig betaald, er niks naar de maker van de muziek gaat. Denk dus niet; ooh het mag van die en die wet in Nederland dus ik steel niet, maar bedenk je eens of het wel een logisch bedrag is, en of er een reële kans bestaat dat er een gedeelte van het geld naar de rechthebbende gaat.
    Dat het in Nederland legaal is om nummers te downloaden waar geen rechten over zijn betaald, maakt je niet tot dief of geen dief. Gezond verstand moet het uitgangspunt blijven.

Moderator
    unSOUND
    ”mailmen”

Dat het in Nederland legaal is om nummers te downloaden waar geen rechten over zijn betaald.

Die rechten betaal je wel, namelijk bij elke lege CD, DVD of harde schijf.

Bijdrager
    mailmen

Dat is zo’n vreemde gedachtekonkel.
    Eerst kopieert iedereen illegaal muziek. daarom komt er een toeslag op lege media. En vervolgens gebruik jij dat als argument om geen rechten meer te hoeven betalen. De omgekeerde wereld dus.

Moderator
    unSOUND

Ik zeg niet dat ik de rechten niet hoef te betalen, ik zeg dat ik ze niet 2 keer hoef te betalen.

Vanaf het moment dat de rechten al in de aanschafprijs van een medium werden verwerkt, betaal ik dus gewoon dubbel zodra ik ga betalen voor een download.

Bijdrager
    mailmen

dat is onzin, het is een compensatie. De rechten die normaal worden afgedragen bij een cd liggen veel hoger dan de toeslag op lege media.

Je betaalt trouwens helemaal niet dubbel. Als je muziek graag download en niks om cd’s geeft, dan koop je je nummers bij een online-store. Als je ze graag op cd wil hebben, ga je naar de cd-winkel. In beide gevallen betaal je gewoon één keer voor de rechten.

Moderator
    unSOUND

Dat het niet het volledige bedrag is, is niet meer dan redelijk. Je kunt wel stellen dat op een harde schijf 4000 nummers passen, maar stel dat jij dan heffing vraagt voor 4000 nummers, en die persoon heeft slechts 100 mp3’s in zijn iTunes, betaald hij te veel… de compensatie zal dan ook eerder een afspiegeling van het gemiddelde zijn.

STEL dat de compensatie op 1 CD 10% van de originele heffing is, en slechts 1 op de 10 CD’s die gebrand worden is een audio-CD, dan betaald men dus gewoon de normale heffing voor die ene CD… klinkt mij als heel redelijk in de oren…

Komt bij dat men nu over andere zaken te veel heffing betaald… Ik heb bijvoorbeeld heel veel CD’s voor de volle mep gekocht. Maar die wil ik op mijn iPod, dus moeten ze naar mijn harde schijf ( = heffing ) en daarna naar mijn iPod ( = heffing ) Ik betaal dus 3 keer heffing voor 1 album.

Bijdrager
    mailmen

sorry, dat ik het zeg, maar je blijft zaken omdraaien. natuurlijk is het redelijk dat ze maar een gedeelte van het bedrag in rekening brengen, ik gebruik daarom ook het woord compenseren. Als er nooit was gekopieerd dan was de toeslag er ook nooit gekomen, en niet omgekeerd.

In de supermarkt zit er bij de prijs ook een gedeelte compensatie van het geld dat ze mislopen door winkeldiefstal. Maar dit is toch geen rede om af en toe wat te jatten in een supermarkt. “Ik heb er tenslotte voor betaald!”
    Sterker nog, ik betaal nu meer voor mijn boodschappen, omdat andere mensen spullen jatten uit de supermarkt.
    Deze vergelijking is natuurlijk als voorbeeld bedoeld. Ik begrijp ook wel dat het verschil in prijs marginaal is.

Voor de duidelijkheid, unsound, als jij vindt dat je genoeg betaald aan rechten voor je muziek, dan is dat natuurlijk prima! Het gaat mij enkel om de redenatie.

Moderator
    unSOUND
    ”mailmen”

Als er nooit was gekopieerd dan was de toeslag er ook nooit gekomen, en niet omgekeerd.

In de hardcore en techno scene waar ik in zit verdient een artiest niks aan zijn platen. De platen zijn zijn visitekaartje, en de inkomsten komen van hard werken bij optredens, en de merchandice.

In de pop-muziek gaat dit anders. Die artiesten hebben nauwelijks echte fans, omdat men per maand van idool wisselt, en dus de inkomsten door optredens en merchandice zakt, met als gevolg dat men besluit dat voortaan het totaalbedrag via de CD’s binnen moet komen… waardoor de prijzen van een doodgewone CD van 29,99 naar 42,95 ( in guldens ) ging. In die tijd waren er nog nauwelijks CD-branders, dus aan het kopiëren en illegaal handelen lag het wat dat betreft niet of nauwelijks, maar het was een mooi excuus.

DAT is voor mij het moment geweest waarop ik de kant van de downloaders heb gekozen… overigens puur als toeschouwer, ikzelf ben trots eigenaar van een grote platen- en CD collectie, en heb nauwelijks muziek op mijn iPod staan die niet gekocht is.

Bijdrager
    mailmen

Zelden zoveel onzin in één post van je gezien, unsound. Niet te hard stelling nemen als je niet precies weet hoe het zit, maar das weer een hele andere discussie. En ook al menigmaal gevoerd op dit forum. Terug on topic, het ging mij alleen maar om het volgende, en laat ik het deze keer anders zeggen:

Stel; iemand heeft 1000 nummers gedownload zonder daar voor te betalen, of veel te weinig te betalen. Maar biedt deze niet verder aan. Dat is volgens de wet legaal. Maar ik kan me niet voorstellen dat jij dan zegt dat hij heel fair bezig is. Een mentaliteitskwestie dus.

Nogmaals; veel mensen downloaden wel eens muziek, daar is ook niet zoveel op tegen. Het gaat mij wel om het idee dat het geen diefstal zou zijn. Dat is het natuurlijk aan het eind van het verhaal wel.

Bijdrager
    fistkikker

Zelden zoveel onzin in een discussie van je gezien mailmen.
    Ik weet dat je in de muziek industrie zit en dat je erg tegen gekiopieerde muziek bent, maar hier sla je de plank volledig mis.
    Het afdragen van eventuele rechten is een zaak van de verkopende of distribuerende partij. Als consument hoef je je hier volledig terecht niet druk om te maken, zolang je niet kopieert voor een ander en dus distribueert. Gratis of voor welk bedrag dan ook downloaden is daarom ook legaal in Nederland. Of ga jij ook klagen als de freerecord shop CD’s in de graaibak gooit, omdat de prijs te laag is? Natuurlijk niet, je gaat er vanuit dat de freerecord shop rechten afdraagt. Als je een CD’tje van Anouk gratis krijgt bij de pepsi, ga je dan ook ‘diefstal’ lopen roepen tegen iedereen die die flessen met cdtje koopt in de albertheijn? Of reken je het afdragen van de rechten dan ook als een zaak van de verkopende partij? Als een distributeur geen rechten afdraagt, moet je ij de distributeur zijn, niet bij de klant.

Overigens vind ik een euro een prima prijs voor een CD waarvan de reproductiekosten slechts de bandbreedte tussen rusland en hier zijn. Zeker als je hoort wat een miljarden de platenmaatschappijen verdienen, en hoeveel miljoenen hun popartiesten opstrijken. Dat kan best een paar nullen minder.

Bijdrager
    mailmen
    ”fistkikker”

Ik weet dat je in de muziek industrie zit en dat je erg tegen gekopieerde muziek bent, maar hier sla je de plank volledig mis.

nogmaals, daar gaat het mij niet om, het gaat er mij alleen om dat het geen diefstal zou zijn.

”fistkikker”

Het afdragen van eventuele rechten is een zaak van de verkopende of distribuerende partij. Als consument hoef je je hier volledig terecht niet druk om te maken, zolang je niet kopieert voor een ander en dus distribueert. Gratis of voor welk bedrag dan ook downloaden is daarom ook legaal in Nederland.

Tuurlijk, wel. Das je eigen verantwoordelijkheid. Als je op straat een fiets koopt van 10 euro, kan je er vanuit gaan dat daar niet eerlijk is aangekomen. Dat heet heling. Een hele plaat voor een dollar downloaden is precies het zelfde. Ook al is dat niet bij de wet zo geregeld. Het gaat mij in dit geval om je eigen verantwoordelijkheid.

”fistkikker”

Als je een CD’tje van Anouk gratis krijgt bij de pepsi, ga je dan ook ‘diefstal’ lopen roepen tegen iedereen die die flessen met cdtje koopt in de albertheijn? .

? Hier weer zo’n voorbeeld van iets roepen zonder dat je weet hoe het in elkaar zit. Dat heet “special product:. Dat is qua rechten heel anders geregeld. Daar zijn allemaal afspraken over.
    Ik kan me wel een keer kwaad maken en een keer een begin maken met uitleggen hoe het met auteursrechten zit in Nederland. dat zou geen overbodige luxe zijn. Er wordt zo ongelooflijk veel onzin verkondigd op dat gebied. Dat wil je echt niet weten.

”fistkikker”

Overigens vind ik een euro een prima prijs voor een CD waarvan de reproductiekosten slechts de bandbreedte tussen Rusland en hier zijn.

moet ik ook nog een verhandeling gaan houden over hoe de prijs van muziek is opgebouwd? De reproductiekosten zijn maar een heel klein deel daarvan.

Moderator
    unSOUND
    ”mailmen”

Stel; iemand heeft 1000 nummers gedownload zonder daar voor te betalen, of veel te weinig te betalen. Maar biedt deze niet verder aan. Dat is volgens de wet legaal. Maar ik kan me niet voorstellen dat jij dan zegt dat hij heel fair bezig is. Een mentaliteitskwestie dus.

Nee, het is een KWALITEITS-kwestie…

Vroegâh… had je artiesten van formaat. En die artiesten hadden een schare aan fans, die zorgen voor het inkomen. Niet alleen de CD’s werden gekocht, maar ook de concerten werden bezocht en kleding gekocht. En omdat men een fan was, had men geen moeite met de hoge prijzen van de merchandice.

Nu… is de muziek-industrie volledig naar de klote geholpen door de snelle jongens, die even snel een villa in Miami willen verdienen, als het even kan gelijk van hun debuutalbum. Sinds die tijd wordt er veel meer tijd en geld gestoken in PR… Waar vroeger een band bekend werd omdat ze gewoon goed waren, kennen we nu artiesten voornamelijk omdat ze in het begin grijs gedraaid worden door “omgekochte” DJ’s, en moet de artiest wel een beetje erotisch getint in het reclame-blok voorbij komen…

Sinds die tijd is de industrie vol geraakt met muziek die kwalitatief vele malen lager is, en die artiesten hebben veel meer PR nodig, wat dus veel hogere kosten met zich mee brengt… resultaat: verzamel-albums… 20 eendags-vliegen op een CD…

En juist DAT zijn de CD’s die veel gekopieerd worden, want dat zijn de artiesten waar de krenterige massa geen geld aan uit wenst te geven… Ga kijken bij een U2 fan, die zal van U2 geen kopieën hebben, maar de echte CD’s… Een verdwaalde kopie in zijn collectie zal eerder een top-40 CD zijn, die lekker op de achtergrond is bij verjaardagen, maar waar hij geen geld in wilt steken omdat hij de kwaliteit minderwaardig vind.

De echte muziekliefhebbers hebben nog steeds veel echte CD’s, het is ook al meerdere keren gebleken uit enquêtes dat mensen die massaal downloaden, ook de meeste legale CD’s kopen, omdat ze op die manier bands tegen kwamen die ze waardeerden… zoveel dat ze bereid waren de echte CD’s te gaan halen.

Oftewel: Mensen worden kritischer, en steken alleen nog maar geld in muziek die ze ECHT goed vinden, en in een tijdperk waarin juist steeds meer 13-in-een-dozijn muziek gemaakt wordt, heeft de muziek-industrie het gewoon slecht… maar dat hebben ze dus grotendeels aan zichzelf te danken, door te denken dat ze schatrijk konden blijven worden door diezelfde makkelijke muziek… maar nu slaat de materiaal-moeheid toe.

Bijdrager
    fistkikker
    ”mailmen”

jad, jada, jada, bla, bla, bla.

Nogmaals: het is hier zo geregeld dat de rechten afgedragen dienen te worden door de distribuerende partij. Dat kan jij onterecht vinden, maar klaag dan bij je favoriete politicus en ga niet je forumgenoten van diefstal lopen beschuldigen. Ik ervaar dat persoonlijk als nogal beledigend.

Hoe de muziekindustrie zich georganiseerd heeft, interesseert me geen reet en doet absoluut niet ter zake voor het verkrijgen van muziek, bijvoorbeeld door mij. Dat is een zaak van de muziekindustrie. En als pepsi mij een cdtje geeft, is er voor mij geen enkele aanleiding of noodzaak ook maar iets te weten van hoe pepsi de rechten verrekend heeft. Hoe de bakker zijn meel afrekent met de molenaar interesseert me evenmin. Dat de Lidl koekjes aanbied voor een fractie van de kosten van de koekjes van de banketbakker, betekent niet dat ik diefstal pleeg als ik bij de Lidl koekjes koop.

Bijdrager
    rvanheukelum

Zodra de middenstand (die meelift op het succes van de artiest en over de rug van de naieve muziekliefhebber vet wil verdienen) de achtelijke prijzen op CD’s dumpt tot redelijke prijzen ga ik ze misschien weer kopen. Op dit moment beperk ik de aanschaf van ‘legalen’ tot datgene wat ik echt MOET hebben. De rest laat ik aanrukken via muziekweb.nl … en die krijgen een mooi plaatsje op mijn interne 120 GB disc. En dan nog … ik zal het gros dat ik download zeker nooit gekocht hebben als ik de optie downloaden niet gehad zou hebben.

De schuld ligt bij de middenstand … niet bij de artiest of de consument die het zat is een poot uitgedraaid te worden. Kijk maar bij de horeca … ze snijden zichzelf in de vingers. Ik betaal daar nu in euro’s meer voor mijn De Koninck dan 3 jaar terug in guldens. En dat was al meteen na invoering van de euro zo.

Plus … toen de cd werd ingevoerd jaren terug … werd de hoge prijs van 35-40 gulden verdedigd met termen als ontwikkelkosten etc. Na verloop van tijd zou de cd net zoveel of minder gaan kosten als de lp (toen 25 gulden) … dat is nooit gebeurd; sterker nog, het is alleen maar duurder geworden.

Bijdrager
    junjur

het lijkt me duidelijk dat allebeide kanten een beetje gelijk hebben :innocent: immers, de industrie loopt veel geld mis door (al of niet illegaal) kopieren en vinden dat ze dat terug moeten verdienen door hogere prijzen. Dit grijpen dan mensen weer aan als excuus om te kopieren. Ik denk dat iTunes music store een stap kan zijn hiertussenin. Lagere prijzen dan in de winkels, het gemak vanuit je luie stoel te downloaden, lage kosten… maarja, wie ben ik :sealed:

Bijdrager
    itachi

Helaas ben ik geen moraalridder,
    Als de wet zegt dat downloaden mag, zie ik geen reden in waarom ik zou moeten betalen.
    Vergelijk het met belasting, velen weten niet waar je de voordeeltjes uit kan halen. Degene die het wel kunnen maken er gebruik van. Downloaden is het omzeilen van de regels, je mag niet aanbieden maar er staat neit dat je niet mag downloaden.
    Het zit in de natuur van de mens om het meeste uit iets te halen.

Als de topicstart geen betere manier weet om aan muziek te komen is 0.99 cent een heel goed bedrag voor een CD.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.