30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:

Bijdrager
    verbeek.h

Legaal en illegaal

Op deze site kom ik af en toe eens oproepen tegen (vandaag weer, over beeldbewerkingsprogramma’s) om iemand te voorzien van van (illegale) kopieen van software. Gelukkig is ons aller Adriaan zo wijs om iedereen die die richting uitgaat te blocken en terug te fluiten.

Ik kan me bij de instelling “leuk op mijn werk, dat wil ik thuis ook” wat voorstellen. Het aanschaffen van software kost een lieve duit. Niet dat ik nu snotterend te biecht wil gaan, maar ik heb me in het verleden ook regelmatig bezondigd aan het illegale gebruik van software. Kan me ook niet voorstellen dat er ook maar een computer is waarop alle software legaal is verkregen.

Voor het grootste deel probeer ik momenteel mijn software legaal te houden. Uitgaand van het standpunt dat ik met het gebruik van het grootste deel van de software een inkomen verdien (of het gewoon, vanuit mijn MacAddict-achtergrond heel handige software vind die niet op elk gebied tot directe inkomsten leidt) de verstrekker van de software dient hiervoor betaald te worden.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat mensen software illegaal gebruiken, d.w.z. niet volgens de voorwaarden die de leverancier oplegt.
    Er komt nu een soort schemergebied:
    Stel, je gebruikt illegaal (zoals ik in het verleden wel eens heb gedaan, “om er aan te proeven”) programma’s als Illustrator en Photoshop.
    In hoeverre schat je het gebruik van die software dan in als illegaal, Weet je voor jezelf dat je er toch niet aan zult ontkomen om “op een goede dag, als de zon vrolijk aan de hemel staat” het besluit te nemen die software aan te schaffen?
    Vorig jaar heb ik zelf de Adobe Design set aangeschaft, maar ik gebruik mijn Mac voor meer dan dat, dus ook Filemaker, Appleworks, Toast, DiskWarrior en noem maar op volgden.
    Omdat ik regelmatig op het net zit en andere handige dingen tegenkom heb ik ook in de shareware-sector het een en ander gedownload. Heel makkelijk om daar weer een illegaal serienummer op te zetten (ik ken de kanalen) maar het geeft me inmiddels een goed gevoel om dergelijke software te registreren en te betalen. Voorbeelden: Vuescan, iOrganize, CDFinder etc.

Ik zit niet te wachten op jullie schouderklopjes omdat ik zo’n brave betaler ben, noch ben ik van de BSA (…en Saddam heeft ook geen pijl en boog, voor de paranoids onder jullie), maar ik zou weleens de discussie aan willen zwengelen over in hoeverre jullie het gebruik van software zonder daarvoor te hebben betaald zien, niet alleen het gebruik van de software van de grote bedrijven maar zeker ook die van de shareware (try before you buy-ware) of zit je op de lijn die ik heb gevolgd: van LVT (leuk voor thuis-ware) die je uiteindelijk toch hebt aangeschaft.

Bijdrager
    JeePee

Helemaal met je eens! Ik had vroeger veel illegaal, maar die tijden zijn voorbij, alle programma’s die nu op mijn iMac staan zijn legaal op eentje van 750 euro na :wink: , maar die gebruik ik eerlijk gezegd bijna nooit en gaat eraf zodra iWorks/AppleWorks 7/iOffice uit komt en ook die gaat er legaal bij mij op!

Ik gebruik mijn iMac en mijn software overigens niet voor mijn werk…

Bijdrager
    verbeek.h

Denk dak wel weet welke app je bedoelt…

Ook ik zit met smart te wachten op de geroemde iWorks. De Appleworks (6.2.4) die ik nu gebruik heeft weliswaar alles wat ik voor mezelf wens v.w.b. tekstverwerking, maar het openen van toegezonden .doc documenten wil nog weleens op een weigering stuiten. Heb ook wel Maclink, maar dat is een heel radicale methode om jezelf op de hoogte te stellen van slechts de tekstuele inhoud van een bestand.

Laten we hopen dat iWorks de Office killer wordt die we ervan verwachten, met grotendeels dezelfde mogelijkheden voor een veel schappelijker prijs (en een geintegreerde Keynote om powerpoint te weerstaan. Of de rest van de wereld moet worden bekeerd tot PDF, om maar wat te noemen). Ik ga in ieder geval vast sparen.

Bijdrager
    JeePee

Ik gebruik ook AppleWorks 6.2.4 en een klein tekstverwerkingsprogrammaatje Writer 3, maar heb het 750 euro kostende programma er eigenlijk alleen opstaan om eens in de zoveel tijd een in de windowswereld-veel-gebruikt-bestandsformaat te kunnen openen, geen Word :wink:

Bijdrager
    verbeek.h
    ”JeePee”

Ik gebruik ook AppleWorks 6.2.4 en een klein tekstverwerkingsprogrammaatje Writer 3, maar heb het 750 euro kostende programma er eigenlijk alleen opstaan om eens in de zoveel tijd een in de windowswereld-veel-gebruikt-bestandsformaat te kunnen openen, geen Word :wink:

OK,OK, ik raadde maar wat. Wilde je ook niet uit je tent lokken en was juist heel blij dat de eerste reactie van een medestander kwam!

Bijdrager
    kenmasters

Ik heb het liefst legale software, voor mijn consoles heb ik ook alleen legale dingen. Voor mijn PC bijna niks, voor mijn iBook wel wat maar bijvoorbeeld “Het programma van ?750,-” heb ik maar ff van een klasgenoot gekopieerd. Dat kan ik simpelweg niet betalen. Als het nou ging om een programma als Appleworks dan was het wat anders, dat heeft een redelijke prijs en dat zou ik er graag voor betalen.

Ik heb natuurlijk ook software om “even te proberen” zoals indesign, zo’n programma heb ik niet nodig maar wil ik even proberen uit nieuwsgierigheid. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Photoshop.

Dan heb ik nog een categorie illegale software, die voor m’n studie. Ik doe applicatieontwikkeling en programmeren in visual basic gaat wat moeilijk zonder visual studio. Ik zie zoiets meer als bijdrage van de industrie aan het “toekomstige talent” zeg maar. Want laten we eerlijk zijn, geen enkele student kan iets als visual studio betalen en als je een grafische opleiding doet heb je al helemaal een probleem.

Als het even kan gebruik ik freeware ofzo maar ja, niet alle software heeft een fatsoenlijk gratis alternatief.

Bijdrager
    2manydjs

Voordeel van student zijn: OfficeV.x laatst gekocht voor 13 euro…
    Ben bezig zoveel mogelijk studenten licenties erop te gooien.
    Maar dat is ook niet altijd goedkoop (voor een student)..
    Flash MX bijvoorbeeld 130 euro (ik weet veel goedkoper dan gewoon pakket)

Ik wil graag zoveel mogelijk legale software zodat de makers weten dat er ook studenten zijn in Nederland die Mac’s hebben.

P.s. Al neem ik het zelf niet echt nauw met de “digitale” wet (kleine understatement), illegaal software gebruiken (diefstal dus) is nooit goed te praten.
    Je kan ook niet een auto jatten en dan goed praten met “Ik rij er bijna nooit in meneer agent!”

Bijdrager
    yoann

software die ik zelden gebruik= illegaal alhoewel ik nu lieg want office v.X is ook illegaal bij mij maar das toch maar van microsoft :P
    en software dat ik redelijk wat gebruik koop ik het liefst.
    moest software nu wat goekoper zijn dan zou ik het wel allemaal kopen maar kzie me ni 500 euro betalen voor een progamma da ik maar 1 keer in de maand gebruik

Bijdrager
    Ruben

Voor zover ik me bewust ben heb ik ook maar één illegaal programma op mijn Maccies staan en dat is (jawel, alweer) Office X. De reden? Ik gebruik Office X alleen maar om PowerPoint humor af te spelen die ik toegezonden krijg van “Wintendo vriendjes”. Zelfs toen ik zelf nog Wintendo-dwaler was gebruikte ik Office niet. Voor Windows was er voor mijn PowerPoint humor de handige PowerPoint Viewer, welke ik dan ook gebruikte om de grappen en grollen van mijn maten af te spelen.

Ik ga het echt vertikken honderden Euro’s neer te tellen om een aantal malen per week de grapjes van mijn “joke suppliers” te kunnen bekijken. Als er een PowerPoint Viewer voor de Mac beschikbaar is hoor ik het graag, dan knikker ik ook dat laatste stukje illegale software zonder enige aarzeling in de trashcan!:-)

Bijdrager
    Robinho

Ik heb alleen voor Jaguar betaald.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar de gratis spullen zoals iTunes, Safari, Project Builder, Halime, iMovie etc.
    Ik heb natuurlijk wel Photoshop, Office, Keynote etc maar dat gebruik ik zo zelden dat ik er niet voor wil betalen. Maw had ik geen illegale kopie dan zou ik het zeker niet kopen.
    Alleen Vuescan gebruik ik regelmatig, maar daar heb ik niet voor betaald, dat zou ik eigenlijk wel moeten doen.

Bijdrager
    verbeek.h
    ”Robinho”

Ik heb alleen voor Jaguar betaald.

Ik heb natuurlijk wel Photoshop, Office, Keynote etc maar dat gebruik ik zo zelden dat ik er niet voor wil betalen. Maw had ik geen illegale kopie dan zou ik het zeker niet kopen.

En de gratis opensource software die als vervanger kan dienen voor de software die je hier noemt, heb je daar aan gedacht? Een vervanger voor Keynote zou ik zo gauw niet weten, maar bijvoorbeeld Open Office en Gimp als vervangers voor resp. Office en Photoshop.

Bijdrager
    verbeek.h
    ”kenmasters”

Dan heb ik nog een categorie illegale software, die voor m’n studie. Ik doe applicatieontwikkeling en programmeren in visual basic gaat wat moeilijk zonder visual studio. Ik zie zoiets meer als bijdrage van de industrie aan het “toekomstige talent” zeg maar. Want laten we eerlijk zijn, geen enkele student kan iets als visual studio betalen en als je een grafische opleiding doet heb je al helemaal een probleem.

Ik kan me hier wel wat bij voorstellen. Natuurlijk geeft de industrie ook vaak demo’s weg, maar die functioneren of gedeeltelijk niet of maar gedurende een korte tijd, vaak te kort om echt door te krijgen wat het voorstelt.
    Eerder in deze thread werd wel gesproken over (forse) studentenkortingen, kwou dak student was! maar dat gaat natuurlijk lang niet op voor alle software.

Jouw visie om het te zien als investering in de toekomst lijkt me redelijk plausibel, als je klaar bent met je studie zul je waarschijnlijk in een “legale” omgeving terechtkomen en indirect toch wel voor de software betalen. Tenzij je alsnog glazenwasser wordt natuurlijk.

Bijdrager
    verbeek.h
    ”iRuben”

Als er een PowerPoint Viewer voor de Mac beschikbaar is hoor ik het graag, dan knikker ik ook dat laatste stukje illegale software zonder enige aarzeling in de trashcan!:-)

Dacht dat er wel zoiets was, maar waar ook weer en is het voor X? Als het me te binnen schiet laat ik het wel weten, maar dat kan ff duren.
    Anyone?

Bijdrager
    Gijs

Keynote kan toch met PowerPoint overweg? Is niet gratis, maar wel een stuk goedkoper dan Office. Verder schaar ik me achter voorgaande spreker. Zoveel mogelijk legaal. Het al vaak genoemde 750 euro-programma gebruik ik (net als zovelen) alleen omdat het heen en weer sturen van .doc-bestanden met AW zo lastig is en soms om toegestuurde bestanden te bekijken.
    Verder is er nog een semi-legaal progje om Windows-only programma’s te gebruiken, zoals de belasting. Ik heb de voorlaatste versie betaald, de laatste update is illegaal, maar alleen voor de fun. Om mee te werken was de vorige versie net zo goed. De meeste shareware gebruik ik na een proefperiode niet meer, dus betaal ik niet. Als ik het wel vaker ga gebruiken, betaal ik ook netjes. Ik ben bijna heilig, als ik dit zo nalees.:P

Bijdrager
    justi
    ”Gijs”

Verder is er nog een semi-legaal progje om Windows-only programma’s te gebruiken, zoals de belasting.

heu? een ander progje dan VPC ?

Bijdrager
    ParadoX

Ik blijf het altijd were een moeilijk onderwerp vinden. Je hebt tegenwoordig als je breedband internet hebt niet eens meer ” in de gaten” dat je illigale software gebruikt het is zo verschrikkelijk makkelijk te downloaden. Persoonlijk vindt ik dat zeer dure paketten voor de gewonen thuisgebruiker onberijkbaar zijn -> gelukkig is er nu adobe photoshop elements 2 , die heb ik! en ik ben er zeer blij mee.
    Ik vind dat software giganten zoals adobe en apple meer van dit soort goedkopere uitgeklede versies op de markt moeten gaan zetten gelukkig maken adobe en apple hier al een begin mee maar dit moeten ze allemaal doen! En persoonlijkk vindt ik ook dat het OS veel goedkoper moet. Als jij een computer koopt krijg je daar het OS bij maar wil je hem los kopen dan ben je iets van ?150,- kwijt toch, vindt ik veel te veel! Zo’n OS mag niet meer dan ?55,- kosten net zoveel als een Game ik denk echt dat er dan veel minder gekopieerd gaat worden. Die app van ?750,- hbe ik er heleaas ook op…wel op de verkeerde manier natuurlijk…ik heb het nodig voor school want daar hebben ze PC, jammergenoeg. En ik denk ook dat er geen 1 thuiscomputer is waar alleen maar legaal spul opzit! Want zeg nou zelf, zelfs op de klokhuisdag staan op de cmac;s die te koop zijn bijn particulieren voor duizende euro’s iliagale software. en dit spreekt mensen weer aan om die mac over te nemen voor de software en zo wordt het steeds maar groter… Ik kocht vrrogere ook een nieuwe computer en hoopte dan dat er veel spelletjes en programma’s opstonden! De enige oplossing om het kopieeren tegen te gaan is het goedkoper maken! daar is geen twijfel over mogelijk lijkt mij!

Bijdrager
    janster

Ik heb totaal geen extra software,legaal of illegaal op mijn computerstaan. Alles wat ik als thuisgebruiker nodig heb, zit al in 10.2. Ik heb alleen gameranger en msn gedownload en deze zijn gratis. Ik heb er wel een aantal spellen staan. Deze heb ik wel legaal gekocht. Van diskwarrior heb ik een lm versie om het uit teproberen. Er is hier geen demo van. Dat vindt ik het goede aan spellen. er is altijd een demo zodat je het kunt uitproberen.

Bijdrager
    Leo

Bijdrager
    mr_omvlee

Nou, bij mij is de lijst ietsje langer:

“”Het”” programma van 750,-
    VPC
    Illustrator
    Meer niet :lol:

Ik weet ook wel dat het niet mag, maar als mn oom met een cd met illegaal spul aankomtl, ga je dan zegen “Nee, dit koop ik wel voor meer dan 900,-?”

Bijdrager
    June

Waarom moeilijk doen als makelijk kan.
    Waarom betalen als ik het gratis kan krijgen en de meeste illegaal software die ik heb, gebruik misschien 1x/maand ofzo en om dan 750 euro daarvoor te gaan neerleggen vind ik een beetje zonde van het geld, dat doet mijn bas al… je weet hoe het gaat dan: copy => paste => branden;)

Verder kan ik met 750 euro een leuk vakantietje boeken of mijn auto(vw r32) verder tunenen… weet wel… ===vrrrrrrrrmmm…:P

Bijdrager
    hage

Illegale software moet kunnen zolang het niet voor commerciele doeleinden word gebruikt, dus kort gezegd:
    gebruik je een programma en verdien je er centjes mee dan vind ik ook dat je degene die dit voor jou gerealiseerd heeft (developer) daar zijn centjes voor mag krijgen…

Met games is het anders deze zijn te betalen..dus proberen oke vind je het leuk koop hem dan…want dan kunnen we ook meer games verwachten…

Ben je student koop dan studenten pakketten…
    osx ja is te betalen…maar ja lukt het echt niet….probeer dan wel als tegenprestatie zoveel mogenlijk mensen te laten switchen naar de mac…dan doe je er tenminste toch nog iets voor…

En heb je nou toch teveel centen koop dan gewoon alles…

Bijdrager
    MacAttack

zeer intressant dat laatste voorstel, wie 5 personen doet switchen krijgt een gratis upgrade. Zou Steve MacOSX.nl nog bezoeken?

Bijdrager
    remier

Heb nu alles aangeschaft via school voor een totaal voor maar 100,-
    (Office X., MacroMedia 6 klapper -> Dreamweaver/Flash en Fireworks, Norton Systemworks 2.0)

Dus alles is nu legaal op mijn bak…

Bijdrager
    verbeek.h
    ”remier”

Heb nu alles aangeschaft via school voor een totaal voor maar 100,-
    (Office X., MacroMedia 6 klapper -> Dreamweaver/Flash en Fireworks, Norton Systemworks 2.0)

Dus alles is nu legaal op mijn bak…

kwil trug naar schoooool!

Bijdrager
    michelvdb

Die goedkoop gekochte software is in se enkel geldig zolang je school loopt. Nadien zou je het volle pond dokken.
    Maar wie zoiets? Mijn naam is Haas en ik weet nergens van?
    :wink:

Bijdrager
    bieg
    ”michelvdb”

Die goedkoop gekochte software is in se enkel geldig zolang je school loopt. Nadien zou je het volle pond dokken.
    Maar wie zoiets? Mijn naam is Haas en ik weet nergens van?
    :wink:

Expiringdate????

Does it ring a bell….

Bijdrager
    remier

Volgens de Office licentie mag ik er ook alleen maar dingen mee doen die aan school gerelateerd zijn, dus in princiepe ook geen brief tikken aan de belastingdienst oid

Bijdrager
    verbeek.h
    ”remier”

Volgens de Office licentie mag ik er ook alleen maar dingen mee doen die aan school gerelateerd zijn, dus in princiepe ook geen brief tikken aan de belastingdienst oid

En anders: schrijf 1000 keer “ik mag mijn software niet illegaal gebruiken”…

Als dit waar is…
    Het wordt nu toch wel van de gekke. Eerst probeer je een toekomstige generatie via een slinkse truc (het bijna voor nop weggeven van software) aan je te binden, vervolgens verbied je ze die software overal te gebruiken, tenzij men de volle mep betaalt.
    Je geeft iets met de ene hand en haalt het met de andere hand weer weg.
    Uitgaand van het standpunt dat de meeste mensen kiezen voor de weg van de minste weerstand, hun computer zien als een balpen die het moet doen, niet eens zo gek gezien vanuit marketingtechnisch oogpunt.
    Vanuit onze Applevisie zijn die windozen dan wel gewone Bic-balpennen en werken wij met luxe Sheaffer-vulpennen, het resultaat laat zich raden.

Bijdrager
    verbeek.h
    ”ParadoX”

Ik vind dat software giganten zoals adobe en apple meer van dit soort goedkopere uitgeklede versies op de markt moeten gaan zetten gelukkig maken adobe en apple hier al een begin mee maar dit moeten ze allemaal doen!

Inderdaad een goed idee. Wil je meer, dan betaal je meer, zie Final Cut-versies. In feite begin je met iMovie voor niks en als je echt wilt ga je betalen. Zo niet dan kun je het bij iMovie houden, want het interesseert je toch niet genoeg om het hele programma uit te diepen.

Bijdrager
    verbeek.h

Overigens, even voortfilosoferend naar de toekomst: we krijgen steeds snellere verbindingen en steeds snellere computers.
    Ik vraag me af of we in de niet al te verre toekomst gewoon niet meer de programma’s aanschaffen, maar gewoon online programmatijd huren. Betaal per minuut of neem een abonnement op software die je vaak gebruikt, met allerlei bonusregelingen als je dagelijks die tijd afneemt.
    Op deze manier ben je ook altijd, als je dat wilt, in staat met de nieuwste software te werken.
    De eerste verschijnselen zijn er al: Apple’s digital hub, idisk voortdurend online, het hoeft alleen nog verder uitgebouwd te worden. Een deel van de software zal je nog in huis hebben (bijvoorbeeld een viewer-deel), de rest van de opties kun je inhuren.
    Wie denkt er mee?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.