5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    HiSkippy

Leestekens in Apple mail worden rare tekens in live mail

Als ik een email maak met leestekens zoals bv één dan staat er bij de live mail gebruiker rare tekens in de mail.
    Kennelijk zijn de charactersets niet compatibel. Voor zover bekend gebruiken wij beide de standaard geïnstalleerde sets.
    Wat gaat er mis en hoe kunnen wij dat oplossen?

Bijdrager
    tarun

De vraag is of je beiden dezelfde sets gebruikt. Wat “Standaard” is is mij niet helemaal duidelijk. Ik kan het niet vinden in Mail. Wel in Safari:
    Menu Weergave > Tekstcodering

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kans is dat HiSkippy met „karakterset” het lettertype bedoelt, en dat is heel wat anders dan een karakterset — zie bijvoorbeeld Tekenset op Wikipedia voor een uitleg, want het is heel goed mogelijk dat het probleem precies daarin ligt. Mail stuurt berichten standaard met UTF-8-codering, maar als de mailer van de ontvanger een andere codering gebruikt, kun je onverwachte dingen te zien krijgen — vooral omdat OS X tegenwoordig automatisch bijvoorbeeld “rechte” aanhalingstekens vervangt door „kromme”, en die laatste kunnen per codering op andere „plekken” zitten. Hierdoor wordt een ander teken weergegeven dan wat jij origineel ingetypt hebt, of zelfs een serie tekens.

Bijdrager
    HiSkippy

Bedankt voor de antwoorden. Maar er is nog geen oplossing aangedragen. Ik vrees dat mijn zorgvuldig opgemaakte e-mails dus op meer Windows computers verminkt overkomen door dit gebeuren. Dus wat moet ik aanpassen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Er is een heel eenvoudige oplossing: schrijf geen mailtjes met opmaak (zorgvuldig of niet). Je hebt bij e-mail namelijk nóóit controle over hoe het er bij een ander uit gaat zien, dus de veilige optie is altijd om niks dan puur tekst te gebruiken — en zelfs dan kan het nog een beetje anders eruitzien bij de ontvanger, vanwege bijvoorbeeld verschillen in de gebruikte tekstcodering.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.