12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    dridze

Leestekens gaan niet mee na uploaden webside

Hou een simpele webside bij van de plaatselijke toneelvereniging en spendeer hier maar weinig tijd aan vandaar ik verder geen ervaring heb met bouwen en codes.

na 10 plus jaar iWeb te hebben gebruikt :-), wat zeer simpel en voor mij prima werkte. inmiddels Blocs aangeschaft en even een tijdelijke hoofdpagina in de lucht gegooid :-).

Probleem is de site is in bet Fries en hier gebruiken we veel dâkjes op de klinkers. nou neemt hij die blijkbaar niet mee na het uploaden en maakt er vreemde tekens van ra ra hoe kan dat.

op m’n oude iMac met iWeb ging dat altijd goed via Cyberduck. gisteren via m’n MacBook Pro niet toen ik iWeb weer van een oude backup had gehaald.

vandaar Blocs, transfer gaat via transmit. maar helaas krijg het niet goed.

op http://www.usnocht.nl kan je het zien heb helemaal onderaan het adres een a een o en een u getypt met dakjes maar hij maakt er wel heel iets vreemds van.

Bijdrager
    koen

Lijkt me een karakter encoding issue.

Het is trouwens website 👍

Bijdrager
    pruus

Heb jij utf-8 opgenomen in de html?

<meta charset=”utf-8″/>

Bijdrager
    dridze

Ja webside is ook al Fries 😉

bij de instellingen van Blocs staat utf-8 ingesteld, leek mijl ook dat het hier iets mee te maken had. Maar blijkbaar gaat er nog iets niet goed.

Bijdrager
    pruus

Zet anders eens de eerste html regels hier. Wellicht valt iets anders op. Dus tot </header>

Bijdrager
    dridze

Bedankt, kijken of ik dat morgen even kan doen.

nu helaas niet thuis.

Moderator
    Night

Ik heb even gekeken, maar Blocs zet standaard keurig de utf-8 meta tag aan het begin van de header…

Bijdrager
    pruus

Probeer deze regel op te nemen, dit is de volledige syntax.

<META http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />

Bijdrager
    Shmoo

Nee het wordt tijdens het uploaden of compilen van de Blocs apps omgezet naar deze rare leestekens.

Dat kan meerdere oorzaken hebben.

1) Het gebruik van een commercieel font. Droid Sans is een commercieel font, daar moet je voor betalen, nu weet ik niet of Blocs daar de rechten voor heeft of dat je dit zelf hebt toegevoegd en zodoende dus een verkeerde versie hebt geïnstalleerd dat niet alle leestekens bezit.

2) Het uploaden verloopt via een verkeerde ‘transfer mode’. https://library.panic.com/transmit5/transfer-mode/

3) Maar het kan ook zijn dat Blocs dit verkeerd verwerkt omdat het bijv. wordt toegevoegd via een widget of zoiets dergelijks. Dan zal je HTML Enities moeten gebruiken. Je plakt dan een speciale code in je broncode. Zoals deze.

https://dev.w3.org/html5/html-author/charref

Bijdrager
    dridze

Bedankt voor jullie reacties.

heb de vraag ook op het blocs forum gesteld maar hier ook nog geen reacties.

van code weet ik helaas te weinig vandaar ik blocs gebruik en voorheen iWeb

zal het probleem voorleggen aan de helpdesk van blocs.

maar het vreemde is dat ik in eerste instantie een poging heb gedaan met een oude versie van iWeb die ik nog ergens in een backup had staan en daar hetzelfde probleem ondervond, kan het niet eoa instelling op m’n MBP zijn?

Bijdrager
    Shmoo

Nee want dat zouden wij het niet hebben. Als iedereen het probleem heeft zit het in de site. Dit is een encoding issue, je moet alleen uitvogelen waar dat het probleem ontstaat. Bij het exporteren uit Blocs, het uploaden of bij het font zelf.

Bijdrager
    dridze

Opgelost 🤗👍

bleek een instelling/ of missend iets te zijn bij de server van mijn hosting provider.

iets te maken met: charset en .htaccess

prima opgelost en ben weer blij.

jullie ook nog bedankt voor de antwoorden!

hans

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.