17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    hamersvelt

Leest geen lege dvd's

Hi ik heb een iMac 21,5″ met een HL-DT-ST DVDRW GA11N brander.
    Nou probeer ik een aantal dvd’s te branden, maar hij gooit ze elke keer eruit. Als ik de schijf er weer terug in doe dan pakt hij hem soms na 5 of tien keer. Ik heb het niet alleen met lege dvd’s, maar ook met bv. originele films. Weet iemand wat hier aan de hand is? Thanks.

Moderator
    unSOUND

Klinkt als een kapotte brander…

Bijdrager
    hamersvelt

Dat is dan snel, na een jaar. Ik dacht dat Apple stond voor kwaliteit. Kan ik dat zelf verwisselen?

Moderator
    unSOUND
    hamersvelt op 25 juni 2011

Ik dacht dat Apple stond voor kwaliteit.

Apple maakt geen branders… Daarvoor moet je bij Hitachi-LG zijn… En hun branders zijn inmiddels berucht om hun korte levensduur…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En Apple weet dat niet?

Bijdrager
    tarun

Ik heb hetzelfde probleem met een DVD-R. Branden met een DVD-RW (herscrhijfbaar) lukt wel. Vreemd maar waar.

Bijdrager
    Facundo

@ hendrik ijzerbroot: Apple weet dit al sinds jaar en dag, maar veel gebruikers weten dit pas als ze de brander een keer nodig hebben. De behoefte om een bootable Lion-schijfje te maken zal een hoop iMac-gebruikers sip doen kijken, vrees ik.

Bijdrager
    sedikit

@unSOUND,
    Dat argument/die verwijzing geloof je zelf toch ook niet! Zou een mooie boel worden om bij een mankement van een nieuw product verwezen te worden naar de fabrikant van de falende component.

@Facundo
    ,
    Het eventuele sip kijken bij het branden van een Lion-schijfje heeft niets met de topic te maken (hoewel je op zich gelijk hebt). Het is heel simpel: de brander doet het gewoon niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Facundo op 25 juni 2011

De behoefte om een bootable Lion-schijfje te maken zal een hoop iMac-gebruikers sip doen kijken, vrees ik.

Ja die kans heb je, en daarom is branden eigenlijk geen optie als het om een OS gaat. Veel mensen weten (of wisten) niet dat een gebrande schijf aan slijtage is onderhevig (in tegenstelling dus tot een geperste), want de brandplekjes vervagen na verloop van tijd, net als de kleuren van een foto. En in het ergste geval gaat zo’n DVD dan al na een jaar kuren vertonen. Maar juist omdat je die OS DVD maar een enkel keertje nodig hebt is de kans groot dat juist dan die DVD niet wil booten.

@TS:
    Al een schoonmaak setje er op losgelaten?

Moderator
    unSOUND
    sedikit op 25 juni 2011

@unSOUND, dat argument/die verwijzing geloof je zelf toch ook niet!

Het was dan ook als cynische reactie bedoeld… Ik vind het net namelijk net zo onzinnig om bij een kapot onderdeel te gaan roepen “Ze stonden toch bekend om hun kwaliteit ?”

Kwaliteit is relatief, alles kan kapot. Dat de percentages bij Apple lager zijn, geeft ze een hogere score op kwaliteit, maar betekend niet dat niks kapot kan, of dat je geen pech kan hebben.

Moderator
    Strifer

Ik zou eerst nog even een schoonmaak dvd erop los laten. Dat werkte perfect bij mijn oude MBP.

Bijdrager
    Marius1976

“vroeger” was het ook nog wel eens zo dat sommige branders erg kritisch waren. Met andere woorden: CD’s van een bepaald merk werden soms niet gepakt. Wellicht geldt dit ook voor DVD’s.

Het vervelendst in dat kader was nog wel dat je als je een bepaald merk koopt, je helemaal niet zeker weet dat je de volgende keer bij het zelfde merk daadwerkelijk dezelfde CD/DVD’s koopt.

Ik zou ook -hoe gek dat ook klinkt- een keer opnieuw opstarten.

Toen ik mijn iMac 1 maand had, besloot ik al een externe DVD brander te gaan gebruiken. Wat een waardeloos onderdeel van de computer. In die zin ben ik het eens met de opmerking: ik dacht dat ze voor kwaliteit stonden. Het is namelijk echt een bedroevend slecht ding, die zogenaamde ‘superdrive’ (zelfs als hij wel foutloos werkt)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben zelf al aan iMac drie toe en heb nog nooit een probleem met een superdrive gehad.

Ook de overige iMacs/eMacs in huis (en dat zijn er inmiddels behoorlijk wat geweest) hebben gewoon een probleemloos werkende drive gehad.

Dus dat die dingen bedroevend slecht zijn, is geen regel, maar uitzondering.

Of zouden wij in al die jaren uitzonderlijk veel geluk hebben gehad?

Bijdrager
    MichMich

Probeer het voor de zekerheid eens in een nieuw/schoon username account. Geloof het of niet: dat heeft bij mij een dergelijk eens opgelost.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb ook geen probleem met mijn huidige iMac die inmiddels al weer 1 jaar oud is, maar ik brand ook vrij weinig. En het afspelen van films op DVD gaat ook altijd goed. Dat geldt ook voor de vorige Mac die 6 jaar goed gedraaid heeft (en verder eigenlijk nog steeds goed is). Maar op die vorige Mac lukte het in het 3e of 4e jaar absoluut niet meer om een dual layer te branden. (single ging nog goed voor ±90%).

Wat michmich zegt kan kloppen, maar dan met een herstart wat bij mij wel eens hielp als de DVD (gekochte film) er steeds uitkwam terwijl dat voorheen dus niet gebeurde.

Bijdrager
    mackerjack

bestaan er schoonmaak-cd’s voor het smalle gleufje in mijn macbook??
    ik had eens een oude schoonmaak-cd en daar zaten borsteltjes op die wel 5 mm uitstaken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is een goede vraag. Als je een lade hebt werkt het wel, maar ook de sleuf van een iMac is erg smal.
    Mogelijk hebben de fabrikanten van zo’n schoonmaak cd daar rekening mee gehouden, want anders verkopen ze haast niets. En zo niet: dan gaat bij Apple design vóór alles…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.