9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    olbo

Leesrichting tekst op Tab(bladen)

Wat is de juiste leesrichting voor tekst op tabbladen (voor in ringbanden)?

Ik dacht A, maar daar zijn de meningen hier over verdeeld!

Inactief
    Anoniem

Ik denk B

Bijdrager
    MDF

Al heel veel TAB’s geproduceerd:-)

Altijd B

Tip: wat ik ook dikwijls doe is ze nummeren van 1 t/m 8 of 10 (naargelang aantal TAB’s). De nummering kan dan gewoon vertikaal.
    Een extra eerste index pagina maken met een inhoudsopgave.

Voordeel, als de benaming wijzigt van één onderdeel hoef je geen nieuwe TAB’s te produceren maar enkel een nieuwe eerste indexpagina.
    Als je met meerdere talen werkt is dat ook een voordeel, enkel de indexpagina wijzigt van taal.

8-)

Bijdrager
    olbo

Bedankt! Blijkt dan toch B te zijn.

(blijf A persoonlijk fijner vinden);)

Bijdrager
    KarelWillem

Kijk eens naar de DVD’s in je kast?
    ALLES van boven naar beneden.

En mappen die in een ladenkast hangen, hebben de tekst op de kop staan als je B hanteert.

Bijdrager
    olbo

Ook mijn logica… maar toch is het B geworden. Je moet de map veel meer draaien om te lezen lijkt me.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, gek. Ik lees toch echt fijner van boven naar beneden, dan van beneden naar boven.

Maar dat zal vast aan mij liggen.:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 09 februari 2016

Kijk eens naar de DVD’s in je kast?
    ALLES van boven naar beneden.

Maar op Duits- en Franstalige boeken is de tekst op de rug van beneden naar boven, terwijl het op Engelstalige boeken van boven naar beneden is, en op Nederlandstalige wil het als ik het me goed herinner nog wel eens verschillen.

De reden dat bij mappen manier B gebruikt wordt, is denk ik omdat dat ook te lezen is wanneer de map gesloten is, in tegenstelling tot manier A.

Bijdrager
    olbo

Tja, maar als je een map gebruikt is A toch handiger. Ik ga ervan uit dat je zo’n map als een boek vasthoud en ook zo gebruikt (en niet gesloten).

Maar goed, het blijkt een gevoelskwestie te zijn.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.