30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    MichMich

Lees jij wel eens een handleiding?

Al in een aantal discussies heb ik het woord “handleiding” zien staan…:P
    Ik vroeg me af wie van jullie de handleiding leest bij de aanschaf van een nieuwe gadget. Graag ook wat toelichting.

Bijdrager
    Лукас

En wel hierom:
    [size=18:3a717090a4]RTFM![/size:3a717090a4]

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ja hoor.

Aircraft Maintenance Manuals en Aircraft Operating Manuals.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, nooit eigenlijk.

Bijdrager
    iDarwin

scan t ff snel door.

RTFM!!!:D

Bijdrager
    MacBoot

Eerste wat ik doe is gewoon ermee spelen. Handleidingen lees ik pas achteraf wanneer ik me verveel ofzo. Dan kom ik vaak nog achter dingen waardoor ik sneller de handelingen die ik al deed kan doen.:)

Bijdrager
    sven-

Eigenlijk lees ik alleen de handleiding als ik het product niet goed ken, of als ik iets niet zelf kan uitvinden. Wel weer ’s een leuk poll trouwens:D

Bijdrager
    G-Force

Scan hem meestal door, en als ik het apparaat een tijdje heb gebruikt lees ik hem nog wel eens aandachtig. Soms kom je nog leuke tips en functies tegen.:)

Bijdrager
    Birelissimo
    ”MacBoot”

Eerste wat ik doe is gewoon ermee spelen. Handleidingen lees ik pas achteraf wanneer ik me verveel ofzo. Dan kom ik vaak nog achter dingen waardoor ik sneller de handelingen die ik al deed kan doen.:)

Idem hier:)

Bijdrager
    trabant

Verplichte kost!

Edit: Het probleem met veel hardware/softwaremanuals is dat ze zo op een goedkoopje gelocaliseerd zijn. Dan zorgt de manual voor meer vragen dan antwoorden. En als een apparaat veel meer kan dan ik ermee wil kunnen, dan ga ik dat echt niet zitten leren.

Bijdrager
    SMac

Grappige Poll: ik hanteer: if everything fails, read the instruction!

Bijdrager
    Hostyle

Soms wel, meestal niet. Even snel scannen, vooral bij eerste keer opstarten/opzetten. Daarna gaat het boekwerk de kast in om er pas uit te komen als ik gedreigd heb om de hele boel uit het raam te flikkeren. Dat laatste gebeurt gelukkig sporadisch:lol:

Bijdrager
    Bolle1961

ligt er aan wat voor produkt het is. soms even snel doornemen voor bepaalde instellingen

Bijdrager
    Calpa

Nee.

Ooit een keer wat op willen zoeken; stond het er niet in. :|

Bijdrager
    madcat

Vaak ga ik er eerst mee spelen en als ik iets wil wat me niet zo snel lukt dan pak ik de handleiding er eens bij om te kijken of het wel mogelijk is.
    De quickstart ofzo wil ik nog wel eens naar kijken maar als het begint met “doe de stekker in het stop contact haak ik af”

Bijdrager
    Bolle1961
    ”madcat”

De quickstart ofzo wil ik nog wel eens naar kijken maar als het begint met “doe de stekker in het stop contact haak ik af”

toch is dat best nuttige info, net als de 1e regel in een belgisch kookboek
    ” zoek eerst de keuken ”
    :)

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”MacBoot”

Precies hetzelfde geldt voor mij:) Lees ze alleen om te kijken hoe het boekje eruit ziet. Heb nog nooit een handleiding van een gadget wat ik zélf heb gekocht, gelezen omdat ik er niet uitkwam :innocent:

Bijdrager
    acb

hangt er een beetje vanaf. Als het apparaat een speledingetje is dan flikker ik hem in de doos en gaat hij de zolder op. Als ik er echt mee moet werken dan lees ik hem vaak 4 a 5 x door. Ik wil dat bijv. mijn camera geen geheimen voor me heeft en ik kan er niet tegen als ik niet weet welk knopje of functie waarvoor dient….

Bijdrager
    MartijnW
    ”G-Force”

Scan hem meestal door, en als ik het apparaat een tijdje heb gebruikt lees ik hem nog wel eens aandachtig. Soms kom je nog leuke tips en functies tegen.:)

+1 :o

Bijdrager
    arnout

Ik denk altijd al te weten hoe het ding werkt en krijg 99% van alle keren gelijk.

Bijdrager
    Jakobbb

idem hier

Bijdrager
    Patrock

Nee ik lees hem nooit. Als de interface van een apparaat zo slecht is dat ik een handleiding moet lezen om het te kunnen gebruiken, dan hoeft het van mij al niet meer..

Bijdrager
    MouseMighty

Hmmm en als je in de poll nou het “gadget” gedeelte eraf haalt en het algemeen maakt? Zoewel voor software als anderssoortige hardware t/m keukens en koelkasten? RTFM (my middle name… :wink: )

Moderator
    Poezenbeest

De handleiding van de eerste iPod:
    1: plug de iPod in de computer met de meegeleverde firewire-kabel
    2: wacht tot iTunes klaar is en ontkoppel de iPod
    3: druk op play en geniet!

Ja… als ze apparaten zo simpel gaan maken, dan leer je het snel af om een handleiding te gaan lezen… Zelf ben ik ook van het trial-and-error-leren. Afhankelijk van het apparaat (van GSM tot keukenmachine) wijst het als het goed is, zichzelf. Dit is natuurlijk het doel van industrieel ontwerpen en een apparaat is voor mij geslaagd, als ik het zonder nadere toelichting kan gebruiken.

Zo heb ik vorige week een keukenmachine gekregen en daar zit één grote draaiknop op en twee kleinere knoppen… nou zou de grote knop voor de snelheid moeten zijn en de kleine knoppen voor iets anders…. bij het aanzetten bleek dit ook te zijn. Van de eveneens vorige week gekregen iPhone zou ik ook kunnen zeggen dat ik hem zonder handleiding in gebruik heb genomen. Op zich niet eerlijk, aangezien ik diverse presentaties over het ding heb gezien en eigenlijk alleen de handelingen van Jobs en de zijnen heb nagedaan…

Bijdrager
    Josebo.

Eigenlijk nooit. Alleen als ik iets niet snap. Maar vaak is dat ook niet in de handleiding te vinden en ga ik dan meestal het internet op!

Bijdrager
    carpebios

Nooit, of ik moet een foutmelding krijgen, dan wil ik die nog wel eens opzoeken daarin.
    Maar voor de rest heb ik nog geen handleiding nodig gehad. Het meeste wijst zich wel.

Bijdrager
    DV8

Normaal lees ik die dingen nooit door en belanden ze na een tijdje vanzelf bij het oud papier. Vroeger kreeg je zo’n handleiding in alle talen van de regenboog. Het is wel goed om te zien dat het tegenwoordig steeds vaker een .pdf-bestandje is. Daarnaar vind ik handleidingen nooit zo inspirerend om te lezen. Maar eens in de zoveel tijd komt er een handleiding voorbij die de aandacht trekt in duidelijkheid of originaliteit. Zo ook deze handleiding van een Seagate HD. Het laat zien hoe Apple een inspiratie voor andere merken kan zijn.

Bijdrager
    MrAcid
    ”SMac”

Grappige Poll: ik hanteer: if everything fails, read the instruction!

Jep, hier ook.:)

Bijdrager
    Soulshaker

Nooit

Handleiding? Wat is dat?
    ikke nie kenne :P

Bijdrager
    .Robin
    ”G-Force”

2nd that…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.