15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    ErickD

Leeg bureaublad na opstarten Catalina

Beste….

Sinds gisteren, na installatie Catalina, steeds bij opstarten MBP een leeg bureaublad.

Dus géén Dock en Menubar, alleen de achtergrond.

Moet de MBP herstarten en daarna staat alles er weer op.

Wat mij ook is opgevallen dat als bijvoorbeeld Safari geopend is en je dan Mail opent, deze laatste niet opstart / opent …. ???

Heeft iemand hier ook last van of gehad?

Moeten we het voorlopig op een bug houden in Catalina en deze bij de volgende up-date misschien verholpen is?

Met vriendelijke groet.

Bijdrager
    penseel

Of Catalina opnieuw installeren.

Bijdrager
    Maikelw

En als je een app weet te openen, krijg je dan wel een menubalk?

Is Finder wel actief in je activiteitenweergave? Wellicht helpt het openen van Terminal en dan het commando “Killall Dock” om het Dock opnieuw op te starten. Of “sudo killall Finder” (https://thewayeye.net/2012/january/4/how-restart-finder-terminal/)

Ben benieuwd of je er wat aan hebt:)

Bijdrager
    ErickD

Hoi Penseel & MaikelW,

Dat is nu juist het probleem, kan geen enkele app openen omdat deze er eenvoudig weg niet staan en dan ook niks kan aanklikken.

Na herstart MBP dan staat het Dock én menubalk er weer gewoon .. ???

Killall Dock en Finder geprobeerd maar helaas zonder resultaat.

Als ik, welke app dan ook heb geactiveerd en dan mail open, deze niet gelijk opent maar een tweemaal moet aanklikken …. én dan opent deze wel … ??? … vreemd allemaal.

Denk dat ik Catalina maar opnieuw ga installeren, misschien dat het euvel dan verholpen is of gaat worden.

In ieder geval bedankt voor je / jullie reactie.

Hou jullie op de hoogte.

Groetjes;)

Bijdrager
    ErickD

Hoi allemaal,

Na Mac OS Catalina opnieuw gedownload en geïnstalleerd te hebben schijnen de problemen met leeg bureaublad en het niet openen mail bij ander geactiveerde app verholpen zijn.

Vooralsnog schijnt alles normaal te werken.

Wil jullie wel bedanken voor het meedenken …. Toppie:)

Groetjes en veel plezier met “Catalina”

Bijdrager
    ErickD

Helaas …. weer iets te voorbarig, probleem is weer terug …. zucht:(

Bijdrager
    koen

Probeer het eens met een andere gebruiker, dan kun je zien of er misschien iets mis is met een instelling in jouw account. Lukraak opnieuw installeren vind ik toch altijd maar zonde van de tijd als je verder weinig info hebt wat er aan de hand kan zijn.

Bijdrager
    ErickD

Hoi Koen,

Helaas geen resultaat.

Wat mij nu wel is opgevallen is dat bij zowel mijn eigen als een andere gebruiker de menubalk wél aanwezig is …. maar géén Dock.

Deze is, na een herstart, wel weer aanwezig.

Dacht eerst van blijf ff wachten en misschien start deze dan automatisch op … maar 5 of 10 min. wachten … geen resultaat.

Wel na een herstart.

Dus als mijn MBP een tijdje heeft uitgestaan en deze aanzet dan komt er geen Dock, maar wel na een herstart.

Bij Mojave werkte alles gewoon normaal en heb voor Catalina een schone Install. gedaan.

Het blijft vreemd ….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start eens op met de shifttoets (veilige modus). Het kan zijn dat na de installatie van Catalina de system-cache corrupt was. Een opstart in veilige modus verhelpt dat.

Moderator
    Night
    Bijdrager
    ErickD

Hoi Hendrik & Night,

Als eerste sorry voor de late reactie.

Ik heb in de veilige modus opgestart en het com.apple.dock.plist verwijderd.

Tot nu toe “werkt” het normaal ….

Vooral in de link die Night gaf staat een stappenplan wat je eventueel zou kunnen doen… en ik zie dat ik niet de enige ben die schijnbaar dit probleem heeft of had met het verdwijnen van het Dock na installatie Catalina.

Hendrik en Night nogmaals heel hartelijk dan voor jullie reactie, tip en link.

Groetjes ErickD:)

Bijdrager
    ErickD

Helaas … geen resultaat … wederom géén Dock, wel weer aanwezig na herstart … pfff zucht:(

Ik heb nu eens defaults delete com.apple.dock; killall Dock gedaan in Terminal, ook via de powerknop een geforceerde herstart gedaan én nogmaals in Preferences com.apple.dock.plist verwijderd.

Eens kijken of het nu wel gaat werken … zo niet … dan snel terug naar Mojave en maar een paar weken / maanden wachten tot er een aantal up-dates zijn geweest voor Catalina.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door ErickD.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat laatste is altijd een goed idee bij het verschijnen van een nieuw OS. Helaas zijn er steeds weer hopen mensen die in het verkooppraatje op de site trappen.

Het gaat echt elke keer het zelfde:

1 De hype start.

2 Het OS kan worden gedownload.

3 Forums lopen vol met de klachten.

4 Apple reageert niet.

5 De forums lopen over.

6 “Apple erkent dat…” en brengt update uit.

7 Haast alle problemen opgelost… (en mogelijk een nieuwe erbij)

Het hoort erbij zullen we maar zeggen, maar het is wel frustrerend als dit soort bugs zo overduidelijk aanwezig lijken te zijn dat je je afvraagt in hoeverre de beta testers bij Apple wel uit hun ogen kijken. (Ik denk eerder dat ze de hete adem van de CEO in hun nek voelen)

Ik bedoel maar: Als het nu nog over een obscuur iets ging, maar nee het gaat over iets heel elementairs binnen het OS wat gelijk zou moeten opvallen als het er ineens niet staat.

Bijdrager
    ErickD

Hoi Hendrik,

Ik ben het helemaal met je eens.

Voor heel wat jaartjes terug ben ik van Windows overgestapt naar Mac, dit omdat de software destijds gewoon heel stabiel was en je er zelden zeik mee had. (of je moest het zelf te bont maken)

Het was gewoon sleur en pleur en als het niet ging … dan ging dat ook niet…punt.

Ik heb ook het gevoel dat het allemaal maar snel snel moet gaan, of het nu wel of niet werkt, als er maar geld binnenkomt.

Heel jammer dit allemaal.

Nu effe verder gekeken en een nieuw euvel heb ik er weer bij, wat ik in mijn eerste bericht ook al heb beschreven, is weer bij een willekeurig actieve app …. mail niet gelijk opent … moet deze een tweetal keer aanklikken wil deze openen … ???

Nee ik ga Catalina deïnstalleren en “voorlopig” Mojave maar weer gebruiken.

Het was leuk geweest … maar ik ga mij niet frustreren aan iets wat gewoon zou moeten werken … nee geen denken aan.

Nogmaals aan een ieder die mij hebben proberen te helpen een heel hartelijk dank je wel en wie weet … zal wel … komt het goed.

Groetjes:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

dit omdat de software destijds gewoon heel stabiel was

Mijn vorige iMac (late 2009) stond 24/7 aan en ik voerde alleen een herstart uit om b.v. een update te installeren. Ik heb er 7 jaar probleemloos mee gewerkt (nooit een KP gehad, hooguit een programma van derden dat raar deed) totdat hij raar ging doen (programma’s leken open te zijn maar waren alleen een ‘image’ op de desktop) en een scherm had met lijnen en wat lichte vlekken. Mijn huidige iMac echter moet ik geregeld opstarten om bepaalde symptomen te vermijden waarna hij draait als een trein. (d.w.z: nadat ik af ben gestapt van de 5400 rpm fusiondrive en nu opstart vanaf een SSD met thunderbolt 3 aansluiting.)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.