7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    steveb

Letters onleesbaar in menubalk

op mijn mac heb ik af en toe een raar fenomeen.
    de titelbalk (of hoe die strook bovenaan het beeld ook mag heten) bevat geen woorden meer.
    naast het apple symbool vind ik enkel vierkantjes met een vraagteken in. net als in alle uitrollende menu ‘s, sommige websites, apple programma ‘s,…..

opnieuw opstarten en het is weg.

heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat stuk van het scherm heet de menubalk. Met „vierkantjes met een vraagteken in”, bedoel je daarmee een ruit met een vraagteken:—

Dat is het (min-of-meer-)standaardsymbool voor „onbekend, niet herkend of niet weer te geven teken”. Waarom dat in je menubalk komt te staan is de vraag, maar omdat het zichzelf oplost wanneer je de computer opnieuw opstart, krijg ik de indruk dat er soms ineens iets achter de schermen misgaat waardoor je computer in plaats van de juiste lettertekens, onzin op het beeld probeert te zetten.

Moderator
    Night

Ja, of deze… kan ook nog:

Beiden duiden in ieder geval op een fontprobleem. De afbeelding van Jakko duidt op een ontbrekend teken in de tekenset van dat font, die van mij op een compleet missend font.

Kijk eens of je hetzelfde probleem ook in Safe Mode hebt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Jakko Westerbeke,

De TS is pas 36 jaar,……

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een keertje opstarten in safe mode zoals Night al suggereert is waarschijnlijk de oplossing aangezien dan o.a. de font cache gewist wordt. Deze is nu mogelijk corrupt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 5 juni 2019 om 20:05</p>
    De afbeelding van Jakko duidt op een ontbrekend teken in de tekenset van dat font,

Of op een niet-bestaand teken, d.w.z. iets dat bijvoorbeeld buiten de gedefinieerde bereiken van Unicode valt. Dat zou alleen niet structureel moeten gebeuren, en zeker niet met tekens die eerst wél juist weergegeven worden.

Moderator
    Night

Het blijft een vaag probleem in ieder geval. Normaal gesproken gaat het óf fout óf goed, maar niet ineens niet meer en na een herstart weer wel. Dan kan het probleem wel eens serieuzer zijn…

Ik wacht even de reactie van TS af m..b.t. de Safe Boot.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.