15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    LHJ

LCDtv als secundaire scherm, scart/vga?

Beste mac gebruikers,

nadat ik mijn nieuwe lcd tv had gekocht bedacht ik mij dat ik deze eventueel mooi als secundair scherm kan gebruiken. Nu resten mij echter alleen een paar vragen die ik liefst even met jullie deel.
    Op de achterkant van de televisie zit een aansluiting speciaal voor pc gebruik. Het is een vga-aansluiting en hij gebruikt bij een digitale aansluiting een resolutie van 1280×768.
    Nou vroeg ik mij af of het misschien niet beter is om de tv dan analoog (dus via scart) aan te sluiten. Je hebt dan namelijk niks te doen met de resolutie van de tv, hij weergeeft dan gewoon wat hij binnen krijgt en of het uitziet of niet moet je maar zelf bepalen (dit viel mij op bij een vriend die een oude beeldbuis-tv als 2e scherm heeft ingesteld via scart). Dit betekend dus doordenkend geen bekerking qua resolutie, bij een vga-aansluiting krijg je gewoon geen beeld bij een hogere resolutie dan dat voorgeschreven staat.
    Aansluitmogelijkheden zijn eindeloos (heb zelf een iMac 20″ dus dat word dan een miniDVI -> ? – connector) het gaat zich alleen even om de gedachte wat nu beter resultaat zal geven. Een resolutie van 1280×768 zal namelijk uitgerekt niet strak uitzien op een 32″ scherm, 1920×1024 daarentegen beter, of maak ik een denkfout?

ik hoor graag jullie meningen!

Bijdrager
    readefries

De aansluiting blijft analoog, zowel voor VGA als voor de svideo/tulp aansluiting. Voor de resolutie zal dit niets uit moeten maken.
    Heeft je LCD tv geen DVI of HDMI aansluiting? Dan kun je het beeld digitaal naar de tv sturen.

Verder hangt de resolutie meer af van je TV. Wat voor TV heb je? Waarschijnlijk is de resolutie wel te googlen.

Bijdrager
    madcat

Dit is de belangrijkste reden waarom ik nog geen lcd tv heb gekocht, de resolutie is maximaal 1024*768 of de vage 1366×768 die je dan weer moet aansturen met 1280*720 en hopen dat het er allemaal goed uit komt te zien.
    De wat duurdere kunnen wel 1920 x 1080p of 1280*1024 aan, maar dan zit je al snel boven de 2000 euro omdat er dan een “echte beeldbuis” in moet.

Als je er toch een wilt kopen dan moet je via de VGA het aansluiten en dan zal “fingers crossed” de tv het beeld goed opscalen zodat je geen vervormde beelden en kleur verlies hebt.
    De goedkope LCD tv’s (<1500) kunnen geen goede resolutie via de hdmi weergeven omdat deze niet upscaled.

Om het beste er uit te halen zal je een mini DVI -> VGA moeten hebben en dan op 1280*786 aansluiten.
    Vervolgens met de instellingen van de tv wat klooien zodat de randen er goed uit zien en niet “naast het scherm” zijn.

Bijdrager
    ewd

Afgelopen weekend zelf bij Icentre uitgeest gevraagd wat ik moest doen om mijn panasonic tv van 106 cm aan te sluiten, dezelfde als zij hebben in hun showroom..

Kabel van 12,95 en het programma SwitchresX ophalen, je kan daar prima de instellingen aanpassen voor je tv(in dit geval dus als monitor)

Voor mij een prima oplossing.

Bijdrager
    KarelWillem

Even volslagen offtopic. Je moet je Yooph-bar even zo plaatsen:

Die URL moet dus tussen (img) en (/img) komen (maar dan met vierkante haakjes).

Bijdrager
    tricksel
    ”madcat”

Dit is de belangrijkste reden waarom ik nog geen lcd tv heb gekocht, de resolutie is maximaal 1024*768 of de vage 1366×768 die je dan weer moet aansturen met 1280*720 en hopen dat het er allemaal goed uit komt te zien.
    De wat duurdere kunnen wel 1920 x 1080p of 1280*1024 aan, maar dan zit je al snel boven de 2000 euro omdat er dan een “echte beeldbuis” in moet.

Is niet waar. een LCD-tv geeft gewoon de ondersteunde resolutie terug naar de computer, en deze kan die resolutie gewoon weergeven. Ik heb regelmatig mijn MacBook aan mijn TV gehangen (ook de -voor jou vreemde- resolutie van 1366 x 768, welke ondertussen helemaal niet zo vreemd meer is), zonder problemen. Ook mijn “videorecorder” (een hiervoor ingerichte PC) heeft geen enkel probleem met die resolutie.

Ook je punt over de “echte beeldbuis” begrijp ik niet helemaal; een LCD-scherm heeft toch geen beeldbuis meer? Het enige wat anders is is dat er een LCD-scherm met een hogere resolutie in geplaatst is. Heeft verder niks met een beeldbuis o.i.d. te maken.

Bijdrager
    madcat

laat ik het zo zeggen, het is mij nog niet gelukt om het via de DVI/HDMI aan te sluiten op een goede resolutie. Alleen via VGA lukt het mij. Op welke manier heb jij je mac aan gesloten op je tv?
    Dat OSX zo slim is om te zien dat er een lcd tv is aangesloten ipv een monitor wil nog niet zeggen dat je goed beeld krijgt natuurlijk:) Maar wat is jou ervaring met films kijken en kleine lettertjes, past alles er goed op en zijn de kleuren goed? trilt het beeld niet?
    Bij vrienden van me hebben we iig altijd gezeur ermee en “moet het dan maar via vga”, mijn ouders hebben laatst ook een nieuwe tv gekocht en zal daar weer eens gaan kijken hoe dat er uit ziet, het kan zijn dat deze problemen al zijn opgelost hoor

Met echte beeldbuis bedoel ik “Full HD”/”True HD”, het is natuurlijk geen beeldbuis meer op dezelfde manier dat een dvd/blueray geen cd meer is… sorry ik begin een oude lul te worden denk ik;)
    zelf wacht ik totdat de 40″ schermen die full hd aan kunnen en 1920*1080P en 1280*1024 via de hdmi/dvi ingang kunnen weergeven en niet enkel via de decoder (wie kijkt er immers nog tv) een beetje betaalbaar worden

Bijdrager
    Goran

Het enige wat je nodig hebt is
    * Apple ‘mini-DVI naar DVI’ kabeltje
    * ‘DVI neer HDMI’ kabel (http://www.allekabels.nl/HDMI-Kabels/27/1297/Hdmi-dvi-Kabel.html)

Je krijgt dan een volledig digitaal signaal met een maximale resolutie van 1080i (ook als je een 720p toestel hebt, immers je gebruikt dat de HDMI ingang van je TV).

Het feit dat het beeld onscherp is als je een film kijkt ligt, tenzij je wel HD content afspeelt, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan het feit dat je geen HD content afspeelt. Dat is ook heel logisch, want als bij voorbeeld een DVD(720×576) afspeelt op een scherm met een resolutie van 1280x720p, laat staan als je dat zou doen op een scherm met een resolutie van 1920x1080p/i, dan heb je ook last van macro blokking. Nou zal dat met een DVD in de regel wel meevallen omdat die normalitair een vrij hoge bittrate hebben, maar als je gedownload materiaal van DVD kwaliteit (lees resolutie) of lager afspeelt, ziet het simpelweg onscherp uit omdat je TV er voor gemaakt in om content van veel betere kwaliteit af te spelen. Als je wilt weten wat je TV ‘aankan’ om het maar even zo te zeggen, speel er dan bijvoorbeeld wat HD trailers op af (http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/). Je zult dan zien dat het niet aan je TV of aansluiting ligt, maar aan de content die afspeelt.
    Succes ermee!

Bijdrager
    Goran

Het enige wat je nodig hebt is
    * Apple ‘mini-DVI naar DVI’ kabeltje
    * ‘DVI neer HDMI’ kabel (http://www.allekabels.nl/HDMI-Kabels/27/1297/Hdmi-dvi-Kabel.html)

Je krijgt dan een volledig digitaal signaal met een maximale resolutie van 1080i (ook als je een 720p toestel hebt, immers je gebruikt dat de HDMI ingang van je TV).

Het feit dat het beeld onscherp is als je een film kijkt ligt, tenzij je wel HD content afspeelt, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan het feit dat je geen HD content afspeelt. Dat is ook heel logisch, want als bij voorbeeld een DVD(720×576) afspeelt op een scherm met een resolutie van 1280x720p, laat staan als je dat zou doen op een scherm met een resolutie van 1920x1080p/i, dan heb je ook last van macro blokking. Nou zal dat met een DVD in de regel wel meevallen omdat die normalitair een vrij hoge bittrate hebben, maar als je gedownload materiaal van DVD kwaliteit (lees resolutie) of lager afspeelt, ziet het simpelweg onscherp uit omdat je TV er voor gemaakt in om content van veel betere kwaliteit af te spelen. Als je wilt weten wat je TV ‘aankan’ om het maar even zo te zeggen, speel er dan bijvoorbeeld wat HD trailers op af (http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/). Je zult dan zien dat het niet aan je TV of aansluiting ligt, maar aan de content die afspeelt.
    Succes ermee!

Bijdrager
    LHJ

Dus als ik het goed begrijp en alle theorieen aan de kant schuif trek ik met een ‘miniDVI->DVI’ + ‘DVI->HDMI’-combinatie het maximale uit mijn LCD tv en dat is bij deze Grundig 32″ Vivance 1366 x 768 qua resolutie…. toch? Of overbrug je met HDMI deze regel en kun je dan nog hoger? (ja je hoort het ik ben een ware noob)

Zo ja, bestaat er dan ook een soort HDMI-splitser want ik heb m’n HD-dvdspeler ook al via hdmi aangesloten, anders word het steeds switchen :?

Bijdrager
    Mango NL

Ik heb nu een Mac mini op een 32” lcd tv aangesloten (resolutie 1366×768) en het ziet er prima uit, hoefde geen instellingen te veranderen ofzo.
    Nu zijn de lettetjes in os x en op internet net ff wat te klein om te lezen vanaf de bank, is het mogenlijk om die wat groter te maken???

Bijdrager
    Goran

Een TV met een resolutie van 720p, kan, mits het een volledig digitaal signaal krijgt toegezonden (via DVI, mini-DVI of HDMI) en dat signaal door de TV tevens digitaal wordt verwerkt (bij de meeste TV’s gaat dat via een HDMI ingang, enkelen hebben ook een DVI ingang), een 1080i beeld weergeven. Het voert te ver om in het kader van dit onderwerp uitvoerig in te gaan op hoe het apparaat dat technisch realiseerd. Hier kan worden volstaan het gegeven dat een digitaal scherm met een 720 progressive scan een digitaal signaal ook 1080 interlaced kan weergeven.

Los van het feit dat je een hogere resolutie hebt als je je TV digitaal aansluit, zijn er ook andere voordelen. De kleuren zijn VEEL mooier (hogere contrast waarden die zorgen voor intensere kleuren) en het aantal hetrz is groter (zorgt voor een rustiger beeld). De combinatie van deze eigenschappen maken het dat kijken naar een digitaal signaal vele malen mooier is (en dan is dat nog genuanceerd uitgedrukt) dan het kijken naar een analoog signaal. Zeker als je HD content afspeelt, maar ook bij beelden van mindere kwaliteit is digitaal beter dan analoog.

Als je niet meerdere HDMI ingangen op je TV hebt zul je inderdaad wel moeten switchen voor een dergelijke setup.
    Het tegenovergestelde is wel mogelijk, je kunt het uitgaande signaal wel splitten (meerdere TV’s aansluiten).

Bijdrager
    mikekiwi

Even hierop inhakend (als het niet op prijs wordt gesteld hoor ik het graag):

Ik heb een MacMini die ik heb aangesloten op een 17″ TFT-monitor (via VGA-kabel met de DVI-VGA-adapter); nu heb ik ook een LCD-TV met DVI aansluiting.
    Er is zeker geen mogelijkheid om zowel de TFT-monitor en de LCD-TV tegelijk aangesloten te hebben op verschillende resoluties (TFT=1208×1024, LCD-TV=1366×768) ?

Ga er vanuit dat het niet kan, maar een verassing is altijd mooi meegenomen… 8)

Bijdrager
    Goran
    ”mikekiwi”

Even hierop inhakend (als het niet op prijs wordt gesteld hoor ik het graag):

Ik heb een MacMini die ik heb aangesloten op een 17″ TFT-monitor (via VGA-kabel met de DVI-VGA-adapter); nu heb ik ook een LCD-TV met DVI aansluiting.
    Er is zeker geen mogelijkheid om zowel de TFT-monitor en de LCD-TV tegelijk aangesloten te hebben op verschillende resoluties (TFT=1208×1024, LCD-TV=1366×768) ?

Ga er vanuit dat het niet kan, maar een verassing is altijd mooi meegenomen… 8)

Dat kan idd niet (met erschillende resoluties) 8)

Bijdrager
    marcelw14

Hallo

Ik heb laatst de Samsung f8 (LE40F86BD) gekocht. Met het aansluiten van de tv was ik eerst vergeten om de kabel van de schotel erin te doen. Dit gaf de tv aan, ik heb de kabel erin gadaan. en de Plug&Play ging verder. Binnen een minuut was mijn tv klaar ik kon ik prachtig tv kijken. Maar als ik naar het menu ga zijn sommige dingen ‘grijs’ zodat ik ze wel kan zien maar niet kan aanklikken. Dit is ook het geval bij het hele kopje, waar het teken van de schotel op staat. Nu heb ik al meerder keren gehoord dat ik de plug_play nog een keer moet nalopen. Maar dat is ook ┬┤grijs┬┤ dus ik kan niks veranderen aan mijn zenders. En als er eventueel een nieuwe zender bij komt, dan kan ik mijn tv helemaal niet laten zoeken naar zenders. Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen, of dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad.
    Laat dan aub wat van je horen op mijn mail: [email protected]
    Alvast bedankt, Marcel

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.