11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    olbo

LCD(imac) kleurweergave slecht tov CRT scherm

Ben blij met mijn imac alleen het lcd display geeft de kleuren en herderheid/contrast slecht weer. Dat betreft vond ik CRT fijner werken. Ben ik de enige of zijn er meer mensen die de weergave van lcd minder vinden. Een scan op een oude crt imac komt beter overeen met het drukwerk dan mijn lcd scherm.

Trouwens, ik kan toch een CRT scherm op imac aansluiten? Dat is misschien voor mij persoonlijk wel een oplossing! Nog dingen waar ik hierbij in de gaten moet houden?

Bijdrager
    iBert

Daarin heb je gelijk. Een LCD-scherm zijn geen echte kleuren, en dat merk je. Op dat vlak vind ik een CRT-scherm aangenamer, maar wel zwaarder voor de ogen.

Bijdrager
    KR1275

Ik ben ook overgegaan van CRT naar LCD (beide Sony) en de CRT (FD Trinitron) was ongelooflijk veeeeeeeel beter dan LCD, en dan te bedenken dat mijn huidige LCD tot de top behoort. Letters zijn NIET SCHERP TE KRIJGEN. Ik heb in de winkel gekeken op Apple schermen, en die vertonen exact hetzelfde. Bij ons op het werk oude HP 15 inch schermen, maar perfect beeld en de nieuwe LCD dezelfde letters als hier thuis. ’t Is alleen een stuk minder diep, maar voorlopig is de kwaliteit van een goede CRT niet te evenaren.

Bijdrager
    bruno

Jongens we hebben het hier over hele kleine verschillen, over het algemeen zijn de kleuren iets harder op een LCD en als je een LCD goed calibreerd dan is het verschil minimaal, (Heb je ook de LCD van Lacie bekeken?) als je er recht voorzit. (ben blij dat de hoek een stuk groter is geworden in vergelijking met de eerste.) de verlooptintjes zijn wel mooier (zachter) op een CRT, Ik werk echt prima op een LCD (en daar komt nog bij dat je je kleuren toch moet meten, en als de zon anders staat je weer opnieuw moet calibreren) lijkt me dus een minimaal verhaal.

Bijdrager
    KR1275
    ”bruno”

Jongens we hebben het hier over hele kleine verschillen, over het algemeen zijn de kleuren iets harder op een LCD en als je een LCD goed calibreerd dan is het verschil minimaal, (Heb je ook de LCD van Lacie bekeken?) als je er recht voorzit. (ben blij dat de hoek een stuk groter is geworden in vergelijking met de eerste.) de verlooptintjes zijn wel mooier (zachter) op een CRT, Ik werk echt prima op een LCD (en daar komt nog bij dat je je kleuren toch moet meten, en als de zon anders staat je weer opnieuw moet calibreren) lijkt me dus een minimaal verhaal.

Zullen we een uitgebreide test doen? Met anderen erbij? En dan beoordelen we uitsluitend de beeldkwaliteit. Ik vrees dat 100% kiest voor de rust en scherpte van een CRT. Zeker bij langer administratief werk (Word e.d.) is een LCD veel minder prettig (zelfs zeer vermoeiend) voor de ogen dan een CRT. Overigens wat betreft kleurverschillen heb ik niet te klagen en ben ik het met je eens. Alleen heb je bij grote schermen wat sneller last van de inkijkhoek in bepaalde gebieden van het scherm.

Kom, we gaan testen!

Bijdrager
    nightf3v3r

Ik kan als photoshopper zeggen dat mijn voorkeur nog steeds naar een CRT gaat i.p.v. een LCD. Voor illustreren en fotografische bewerking heeft een CRT gewoon meer kleur/beeldbereik dan een LCD. Pas geleden ging mijn sony 24-inch kapot, maar heb na overwegen toch weer dezelfde teruggekocht. Het is gewoon een geweldige monitor.

Bijdrager
    bruno
    ”Richard

Ik vrees dat 100% kiest voor de rust en scherpte van een CRT. Zeker bij langer administratief werk (Word e.d.) is een LCD veel minder prettig (zelfs zeer vermoeiend) voor de ogen dan een CRT.

Heeft dat niet gewoon te maken met je videokaart? (refrsh rate en aantal Hrz?)

B.t.w. mijn voorkeur gaat ook uit naar CRT, maar ik vindt het standaard scherm op de i-mac gewoon een hartstikke mooi scherm.

”olbo”

Ben blij met mijn imac alleen het lcd display geeft de kleuren en herderheid/contrast slecht weer

Kan het niet slecht noemen! En daarbij komt dat het een internet-mac is en niet voor de doelen die wij voor ogen hebben, dan had je beter een powermac kunnen aanschaffen.

Bijdrager
    KR1275
    ”bruno”

Heeft dat niet gewoon te maken met je videokaart? (refrsh rate en aantal Hrz?)

Nee, bij een LCD worden de beelden exact in een dot geplaatst, dus een lijn die 1,5 dot nodig heeft, wordt onscherp, of krijgt een randje. Een CRT kent dat verschijnsel niet, omdat die met lijnen werkt.

Bijdrager
    bruno

Dat snap ik:) Maar ging meer om de vemoeide ogen :roll:

”Richard

Ik vrees dat 100% kiest voor de rust en scherpte van een CRT. Zeker bij langer administratief werk (Word e.d.) is een LCD veel minder prettig (zelfs zeer vermoeiend) voor de ogen dan een CRT.

Met word werken is altijd vermoeiend;)

Heb ook nog even gezocht op het forum:) en deze mensen spreken vol lof over LCD[/url]

Bijdrager
    KR1275
    ”bruno”

”Richard

Met word werken is altijd vermoeiend;)

Heb ook nog even gezocht op het forum:) en deze mensen spreken vol lof over LCD[/url]

Daar ga ik direct even op reageren, voordat iemand anders net zo’n spijt krijgt als ik. Zo’n scherm ziet er prachtig uit en dan neem je al snel de rest voor lief, maar zeker boven de 17 inch is de kwaliteit van LCD beduidend minder dan CRT. Opvallend is dat de resolutie van een 17 inch dezelfde is als die van een 19 inch, namelijk 1280 x 1024, dus bij een 17 inch valt het minder op. Als je dus meer doet dan spelletjes en met plaatjes werkt, dus hem echt intensief gebruikt, vergelijk dan goed voor je aan TFT begint. Waarschijnlijk is CRT dan een betere keus.

Bijdrager
    andrez
    ”Richard
    ”bruno”

”Richard

Ik vrees dat 100% kiest voor de rust en scherpte van een CRT. Zeker bij langer administratief werk (Word e.d.) is een

Daar ga ik direct even op reageren, voordat iemand anders net zo’n spijt krijgt als ik. Zo’n scherm ziet er prachtig uit en dan neem je al snel de rest voor lief, maar zeker boven de 17 inch is de kwaliteit van LCD beduidend minder dan CRT. Opvallend is dat de resolutie van een 17 inch dezelfde is als die van een 19 inch, namelijk 1280 x 1024, dus bij een 17 inch valt het minder op. Als je dus meer doet dan spelletjes en met plaatjes werkt, dus hem echt intensief gebruikt, vergelijk dan goed voor je aan TFT begint. Waarschijnlijk is CRT dan een betere keus.

Hoe is dat als je een 17 iMac- met een 20 inch iMac LCD scherm vergelijkt?

Heb nog lang zitten dubben over 17 of 20 inch en uiteindelijk voor de 17 inch gekozen. Begrijp dat er eventueel plussen zijn, maar de 17 inch lijkt me vooralsnog groot genoeg.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.