5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaTrue

LCD-TV met soort smearing

Thuis hebben we een relatief nieuwe Samsung FullHD televisie met daaraan, via een surround versterker, een Telenet HD Digibox gekoppeld (via HDMI pass-trough)

Nu is het zo dat heel vaak, en ik denk eigenlijk alleen maar bij programmas in standaard definitie, maar dan ook niet àltijd, het beeld er echt niet aangenaam is om naar te kijken.

Het is heel moeilijk om te beschrijven wat er precies gebeurt… Het is geen volgens mij geen ghosting, geen lag,…

Stel dat er bijvoorbeeld een persoon in beeld is, en die beweegt een beetje. Dan lijkt het alsof sommige delen van bijvoorbeeld zijn kleding pas een fractie van een seconde later gerefreshed wordt; Alsof er telkens mini-inbranding optreedt. Je zou het ook enigzins kunnen vergelijken met wat ze ‘smearing’ noemen.

Ik denk dat mensen die dit ook al eens gezien hebben of zich er ook aan ergeren wel weten wat ik bedoel.

Mijn vraag is eigenlijk hoe dit fenomeen heet? En voornamelijk hoe dit komt en hoe het natuurlijk te voorkomen is. Ligt het aan telenet, aan de digibox, de televisie zelf, ergens een instelling.

Wie weet raad?

Bijdrager
    Demon Hunter

Heb je toevallig nog iets van Motion Enhancer, of Motion Flow of iets dergelijks aanstaan? Dat verzint de tv zelf frames bij tot bijv 100, 200 of 600hz en daar treden vaak artifacts bij op bij bewegend beeld. Mocht dat aanstaan uitzetten:) Het zorgt ook nog eens voor een ranzig, video-achtig beeld en staat vaak standaard aan. Heb je wellicht ook nog iets van een Dynamic Constrast stand aanstaan? Houdt het er rekening mee dat LCD’s dit (meer) hebben tegenover plasma of CRT.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Interpolatie wellicht, staat standaard ingeschakeld op de Samsung TV’s, wat Demon Hunter dus al zei. Niet zeker wat de naam is die Samsung eraan geeft..

Bijdrager
    deSpaanseRente

Na wat googlen vond ik dat de benaming bij samsung ervoor “auto motion plus” is. Zoek eens wat bij instellingen, of kijk eens in de instelling hoe je die uitschakelt en kijk dan of dat iets verandert..

Bijdrager
    TheBigZ

In dit artikel (weliswaar uit 2008) wordt het verschijnsel uitgelegd. Zoals al aangegeven zou je eens kunnen experimenteren met de instellingen van de bewegingscompensatie in je TV.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.