12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Svartvatten

[Opgelost] Lawaai ventilator MacBook pro mid 2102

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de linker ventilator van de MacBookPro mid 2012 ? Het ding maakt een pokken herrie. Met behulp van Macs Fan Control krijg ik hem wel stil maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij de hele dag te langszaam draait als de boel warm is.

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Moderator
    Night

iFitxit heeft wel ervaring met dat soort dingen.

Bijdrager
    Svartvatten

Dank, mooie site zeg. Deze link was voor de retina, hieronder de link voor de gewone MBP mid 2012, zit daar net effe anders dan bij de Retina. https://nl.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Mid+2012+Left+Fan+Replacement/10763?lang=en.

Gaat me met name om het stekkertje, als je dat molt ben je echt de sigaar denk ik.

Groet

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden geleden door  Svartvatten.

Moderator
    Night

Dat denk ik ook. Dus gewoon een kwestie van heel voorzichtig te werk gaan, vooral ook omdat het je eerste keer is en je dus niet weet hoeveel – of hoe weinig – kracht je moet zetten. Neem er gewoon je tijd voor; het is geen wedstrijd.

Als het je te moeilijk lijkt, ga dan gewoon naar een repair center. Die hebben de juiste gereedschappen en je hebt garantie, mocht er iets mis gaan.

Bijdrager
    Svartvatten

Gereedschapsetje voor MacBook + 2 ventilatortjes besteld, als de linker versleten lagertjes heeft zal dat bij rechter binnenkort ook wel zo zijn.

Moderator
    Night

Succes met de ‘Operatie’  🙂

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Svartvatten

@night

Dank, was fluitje van een cent. Goed kijken hoe ventilator stekkertje vast zit is het belangrijkste ….en natuurlijk niet vergeten de accu connector weer vast te maken. Maar daar kom je snel genoeg achter.

Moderator
    Night

Haha, ja dat lijkt me ook:-)

Ik ben i.i.g. blij voor je dat alles goed gelukt is en je Mac weer als een (stil) zonnetje draait.

Bijdrager
    Svartvatten

Nou ja, sinds vanochend staat linker fan stil, rode cijfer 0 in macfancontrol. MB open gemaakt, stekkertje even voorzichtig aangedrukt, fan draait weer. Maar dat blijft zo, telkens moet je na een paar uur stekkertje even aanduwen. Heb hem nog een keer helemaal, los gehaald en voorzichtig weer op z’n plaats gezet. ’t Wordt niet anders.

Zou het helpen om een dun stukje karton of plastic aan de binnenkant van het deksel te lijmen zodat er voortdurend een beetje druk op het stekkertje staat? Hoeveel mm dik zou dat moeten zijn? Voorlopig maar even met losse bodem verder experimenteren.

Moderator
    Night

Karton is erg hard en schuurt. Ik zou dan eerder kiezen voor een klein stukje foam.

Bijdrager
    Svartvatten

@night, goede sugestie, dank.

Bijdrager
    Svartvatten

Nou, dat heeft 4 dagen gewerkt, toen was de foam aan de afdruk ‘gewend’. Eerst hielp een drukje op de bodem nog wel maar na een halve dag was dat niet meer voldoende. Extra laagje van dezelfde vrij stugge verpakkigsfoam op de afdruk van het stekkertje geplakt en nu maar kijken hoeveel dagen dit goed gaat. Heeft er niemand anders ervaring mee?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.