30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 78)
  • Q:
    Bijdrager
    Brombeer

Lawaai op evenementen

Dat het volume bij een popconcert doorgaans te hard staat, is niet goed, maar daar kun je het verwachten. Je wilt tenslotte de artiest horen en niet die muts die achter je met haar vriendinnen staat te beppen. Al verdienen geluidstechnici met de instelling: “De mensen die vanavond doof worden zijn er morgen toch niet” een beroepsverbod.

Anders is het bij evenementen als braderieën, oldtimershows en veetentoonstellingen. Daar ga je heen om onnodige troep te kopen, oude ambachten, barrels en beestjes te zien, je kinderen in de drukte kwijt te raken en bekenden te treffen. Maar als je met die bekenden geen woord kunt wisselen omdat de geluidsdruk van de omroepinstallatie zo godvergeten hard staat dat je met een fluittoon in je oren naar huis gaat, dan is er toch iets mis.

Ik typ dit nu met een fluittoon in mijn oren. Ik ben weggevlucht van de Paasveemarkt in Beek en ik heb zin om uit te zoeken of ik iemand kan aanklagen wegens dieren/kinder/mensenmishandeling omdat je in de tent horen en zien verging. We zijn misschien vijf minuten binnen geweest. De attractie bestaat daar uit een verzameling dieren die de herrie niet konden ontvluchten. Aldaar iemand met een hesje van de organisatie aangesproken en toen hij mij na drie keer herhalen nog niet verstond, heb ik hem maar in zijn oor gebruld dat het toch van de gekke is dat je herriestoppers in moet om naar de ezeltjes te kijken. Meneer vond dat ik overdreef.
    Ik vrees dat ik daar toch een tweebenige ezel heb aangesproken.

Maar dit voorval staat niet op zichzelf. Ook bij andere evenementen staat tegenwoordig de PA zo gruwelijk hard dat je op de aanpalende terrasjes geen gesprek meer kunt voeren. Thuis zet je de TV toch ook niet op elf voor het journaal, dan klagen de buren en neemt de politie je installatie in beslag.
    Ben ik nou de enige die vindt dat het wel wat zachter kan?

Bijdrager
    arnout

Wat zeg je?

Bijdrager
    Brombeer

Idem, maar dan met PALS COCK.

Bijdrager
    sedikit

Brombeer, ik brombeer met je mee. Het op deze manier laten horen van muziek, staat haaks op de liefde daarvoor.
    Ik hoorde toevallig een paar dagen geleden op Radio1 een discussie die hier mee te maken heeft.
    Er wordt meer en meer geklaagd dat de publieke parken in de grote steden, meer en meer geannexeerd worden door pop-evenementen. Met als gevolg dat de rest van het publiek maar moet zien waar ze wel kunnen genieten van de natuur. Bijkomend probleem, waar bijna letterlijk overheen gewalst wordt, zijn de lage tonen van de muziek. Ook al omdat de toegestane geluidsmeting niet “gevoelig” is voor deze bas-tonen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Heeft KW die website gemaakt?

Bijdrager
    Targaryen
    Usain op 22 maart 2015

Ik grijns.

OT:

Ik ben een student maar leef volledig met je mee. Ik kom tegenwoordig niet meer ergens binnen zonder oorstoppen. Woensdag- of donderdagavond iets gaan drinken in een danscafé kan tegenwoordig ook niet meer zonder oordoppen. Om nog maar te zwijgen van die luchttoeter die ze bij happy hour laten loeien…

Bijdrager
    KarelWillem
    Usain op 22 maart 2015

Ah joh. Lul.:)

Zegt de man die dit mooi vond?

Geblokkeerd
    Anoniem

Vind.

Bijdrager
    KarelWillem

Nog erger.:)

Inactief
    Anoniem
    Usain op 22 maart 2015

:lol:

Moderator
    Pete.Z

Die website is heel erg triest…….maar inderdaad, ik erger me ook dood aan de harde muziek die op evenementen maar ook in veel winkels standaard aan lojkt te staan, zeker omdat ik al tinitus heb is het verdomde irritant.

Bijdrager
    Brombeer

Het was dit keer geen muziek, maar de stem van de spreekstalmeester, die zo hard in mijn oren schalde. Ik had zelfs het idee dat het geluid op een of andere manier gecomprimeerd was zodat je veel meer geluidsdruk ervaart dan een dB-meter zou aangeven.
    Ik had mijn gehoorbescherming thuis liggen, die hoeft toch alleen bij concerten mee, dacht ik nog. Dus bij de drogist een doosje herriestoppers gekocht, maar dan dreunt elke voetstap door in je hoofd. Heb buiten de tent nog wel een vrouw blij gemaakt met een schoon paar dat ik zodoende over had. Ze vertelde dat het verderop bij de oldtimers ook al zo gruwelijk hard stond.

Bijdrager
    Koning Frank

Amen. Ik was laatst bij een concert in de HMH, en tering, wat stond dat geluid hard. Uiteraard verwachtte ik harde muziek, maar ik wist niet dat muziek zó hard kon staan. Ik weet niet wat een normaal concertvolume is, maar na een minuut had ik pijn aan mijn oren. Na 5 minuten ben ik naar buiten gelopen en heb ik bij de Schoonenberg stand oordoppen gekocht.

Dat er bij een concert überhaupt oordoppen worden aangeboden vind ik nogal gek. Hoe kan je nou extern een oplossing gaan bieden voor een probleem die je zelf maakt én in de hand hebt (namelijk de volumeknop).

I can’t even.

Bijdrager
    Shmoo

Gelukkig kun je nog weggaan… Er zijn mensen die wonen daar in de buurt en die moeten dat geschreeuw continue aanhoren(n)

Machinegeweren verkopen bij supermarkten is denk ik de enige oplossing voor dit probleem.

Bijdrager
    MrHammond

Ken het probleem helemaal… Wellicht een gevolg van:
    – gillende meiden uit de jaren ’60, waardoor een bepaald bandje geen zin meer had om te toeren
    – de moderne mp3-speler-generatie, die door jarenlang te hard die oordoppen aan te hebben, iets met een normaal geluidsniveau niet meer horen

Ik vermijd drukke evenementen dan ook als de pest.

Ben ook een keer woedend geweest op de gemeente Gouda: op Koninginnedag – ik had de dag erna tentamen en hoopte me op een vrije dag rustig te kunnen voorbereiden – vonden ze het nodig om naast m’n huis een dikke geluidsinstallatie neer te zetten, zodanig dat je koffiekopje over de tafel bewoog bij iedere beat…

Bijdrager
    Brombeer
    No_Name op 22 maart 2015

Na 5 minuten ben ik naar buiten gelopen en heb ik bij de Schoonenberg stand oordoppen gekocht.

Zit die soms achter het complot?

Shmoo op 22 maart 2015

Machinegeweren verkopen bij supermarkten is denk ik de enige oplossing voor dit probleem.

Op de braderie buiten de tent waren meerdere kraampjes met handgereedschap. Een zijkniptang is dan zo gekocht.:angel:
    Een drankje over de mengtafel is nog goedkoper en definitiever.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre een aangifte wegens zeer zware mishandeling (want gehoorschade is irreparabel) bij zoiets stand kan houden.
    Hadden we niet een juriste op het forum?

Bijdrager
    SMTR
    Brombeer op 22 maart 2015

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre een aangifte wegens zeer zware mishandeling (want gehoorschade is irreparabel) bij zoiets stand kan houden.

Pff, zeer zware mishandeling nog wel…. Totaal kansloos… Stel je niet zo aan.

Bijdrager
    Koning Frank

Niet. Mishandeling vereist opzet. Is in casu geen sprake van .
    edit: nja de aangifte houdt wel stand, maar denk niet dat er vervolgd gaat worden.

Bijdrager
    Brombeer

@SMTR Aanstellen? Man, man ik heb op het moment oorpijn. Pijn. Van een luttele vijf minuten. Ik had dat ook niet voor mogelijk gehouden. Maar het doet nu dus gewoon zeer. Als je geen tinnitus hebt, heb je geen flauw idee wat dat inhoudt.

@No_Name
    Die volumeknop gaat toch niet vanzelf naar rechts?

No_Name op 22 maart 2015

Dat er bij een concert überhaupt oordoppen worden aangeboden vind ik nogal gek. Hoe kan je nou extern een oplossing gaan bieden voor een probleem die je zelf maakt én in de hand hebt (namelijk de volumeknop).

De ellende met die gele doppen is dat elke voetstap die je zet door je hoofd dreunt. En enige communicatie met andere mensen is niet mogelijk. D’r is dan eigenlijk geen lol aan zo.

Bijdrager
    r.heijma

Ik had laatst een personeelsfeestje. Met natuurlijk een bandje. Zangeres, vent op de piano/keyboard en dan 1-tje die op een paar trommels stond te rammen.
    Ooit bij een vorige werkgever zijn met otoplastieken van tympro aangemeten gekregen. En ik ben er nog steeds ontzettend blij mee. Alle harde geluiden worden weggefilterd en spraak en zachtere geluiden hoor je gewoon. Dus je kunt gewoon een gesprek voeren met iemand anders met otoplastieken in. De rest van de gasten staat met elkaar te schreeuwen. Lekker hoor.

Maar volgens mij kun je wel degelijk iets aanvangen daar de wettelijke normen voor het blootstellen aan harde geluiden bijvoorbeeld 86dB voor een uur. Daarboven loop je al gehoorbeschadiging op. Heb je naderhand een piep in je oren hebt dan is dit gehoorbeschadiging en die is permanent.
    Dus aanklagen die hap. En wegblijven bij die evenementen waar de muziek te hard staat.

http://www.tympro.com

Bijdrager
    hokkie

Is er geen aftermovie? Kun je deze thuis kijken en het volume zo laag zetten als je zelf wilt.

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ik heb geen recht van spreken want ik stuur regelmatig 4 KT88 buizen aan met meer dan benodigd vermogen. Maar alleen als de buren weg zijn, dat dan weer wel.

Bijdrager
    MrHammond

Haha, die 2x 6550 Buizenleslie bespaar ik mijn buren maar even :-P.
    Alhoewel: die 300W Solid State 3300 gaat toch nog wel even wat harder… Maar slechts op een concert éénderde open gezet, om boven de Big Band uit te komen… Die keer thuis één noot op half volume heeft me een week tinnitus gekost…

Bijdrager
    arnout

@SMTR Aanstellen? Man, man ik heb op het moment oorpijn. Pijn. Van een luttele vijf minuten. Ik had dat ook niet voor mogelijk gehouden. Maar het doet nu dus gewoon zeer. Als je geen tinnitus hebt, heb je geen flauw idee wat dat inhoudt.

@No_Name
    Die volumeknop gaat toch niet vanzelf naar rechts?

No_Name op 22 maart 2015

De ellende met die gele doppen is dat elke voetstap die je zet door je hoofd dreunt. En enige communicatie met andere mensen is niet mogelijk. D’r is dan eigenlijk geen lol aan zo.

Ik heb per definitie een hekel aan stemverheffing en deze nog eens extra verheft door een microfoon en PA is bijna misdadig.
    Tinnitus is mij niet onbekend, opgelopen door een concert ca. 15 jaar geleden, waarbij de bassist gemeen hard op zijn bas stond te rammen en die mijn trommelvlies bijna letterlijk mijn linkeroor uit deed trillen. De rest van de week een merkwaardige jeuk in mijn oor gehad en een ruis die er tot op de dag van vandaag nog zit.

Bijdrager
    Afroman
    SMTR op 22 maart 2015

Pff, zeer zware mishandeling nog wel…. Totaal kansloos… Stel je niet zo aan.

Als je een keer uit je hok komt en de buitenwereld eens ziet en ook eens uit gaat en naar concerten gaat dan merk je dat het geluid gigantisch hard staat….

Bijdrager
    SunKeeper

Ik vraag me ook wel eens af hoeveel Watts er dan doorheen gestampt worden.

Toch gewoon milieuonvriendelijk dan? Naast dat je ieder levend gedierte ook uit zijn leefomgeving verjaagt.

Bijdrager
    Brombeer

Dat heb je al met die mosquito’s tegen hangjongeren. Baby’s en (huis)dieren gaan flippen, maar er zijn ook volwassenen die er last van hebben. Zoals deze postbezorger. Dat die ondingen überhaupt verkocht mogen worden.

Bijdrager
    Nicos

Ik heb al meer dan 25 jaar hyperacusis aan beide oren agv te harde muziek.
    Mijn pijngrens, normaal ongeveer 100db, was op zijn dieptepunt gedaald tot 35db.
    Zelfs mijn eigen stem veroorzaakte een vreselijke pijn.
    Het ergste geluid voor mij was wanneer een glas tegen een bord tikte, bv bij het afwassen.
    Het gevoel of je oren in de brand staan en om de paar seconden een felle pijnscheut.
    Dit gaat dan ook nog eens urenlang door.

Daarbij hoor je ook nog eens veel meer geluiden.
    Een klassieker : een vrouw met hyperacusis en haar vriend maken een boswandeling,
    plots grijpt zij in vreselijke pijn naar haar oren, haar vriend heeft niets gehoord.
    Nadat zij een beetje hersteld is lopen ze door. Even later grijpt zij opnieuw naar haar oren.
    Na wat gepuzzel komt ze erachter dat haar vriend, de idioot, iets heel doms heeft gedaan :
    hij heeft in een broekzak zowel zijn sleutels als wat muntstukken gestopt.
    Onder het lopen tikten deze tegen elkaar, wat de vreselijke pijn veroorzaakte.

Van dit leven in een wereld van permanente geluidsoverlast werd ik zwaar depressief en raakte ik uitgeput, uiteindelijk heb ik mijn huisarts om euthanasie gevraagd. Hij wees dit af, maar schreef wel
    antidepressiva voor. Dit bleek een dempend effect te hebben op mijn hyperacusis.
    Sindsdien gaat het wat beter, maar ook nu nog draait mijn leven om het zoveel mogelijk
    vermijden van geluid. Zo slaap ik bijvoorbeeld met gehoorkappen op.
    Het probleem daarbij is dat als je te vaak gebruikt maakt van gehoorbescherming de
    hyperacusis erger wordt, helaas is dat ook zo als je ze te weinig gebruikt…

Mijn tip is dan ook : gebruik altijd, echt altijd, gehoorbescherming als je naar een plek
    gaat met veel lawaai of ga gewoon niet. Je kunt hyperacusis, en/of tinnitus, krijgen van
    1 keer te vaak blootgesteld te zijn aan teveel lawaai.
    Een piep horen nadat je naar een concert of braderie bent geweest betekent niets anders
    dan dat er al gehoorbeschadiging heeft plaats gevonden en deze kan zich niet herstellen.

Bijdrager
    SMTR

Als je een keer uit je hok komt en de buitenwereld eens ziet en ook eens uit gaat en naar concerten gaat dan merk je dat het geluid gigantisch hard staat….

Als je dat vindt, blijf dan vooral in het weekend lekker achter je geraniums zitten, opa…

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ga nog weleens uit in het centrum van Rotterdam en daar staat de muziek ook hard. Oorpijn krijg ik er niet van, waar ik wel moeite mee heb is mezelf verstaanbaar maken als de alcohol op mn stem slaat.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 78)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.