18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Ddg

Laten we hem is een pleziertje doen!

Mensen,

Ik heb een vraagje! Ik heb m’n mac nu sinds april en heb eigenlijk nog niks onderhoudstechnisch uitgevoerd. Is er niet een programma of functie die even je hardeschijf/systeem afgaat voor eventuele fouten of gewoon een simpele opruimbeurt? Aangezien ik m’n bureaublad toch aan het “opruimen” ben!

Alvast Bedankt!

Daan

Bijdrager
    Mendoza

ik gebruik maintenance. een programmaatje dat alles voor je doet.

http://www.pinoytechblog.com/archives/maintenance-34-for-mac-osx

Bijdrager
    Vin

of pak cocktail! zoek m op versiontracker.com

Bijdrager
    PietjePuk

Hier een topic met alle progjes en wat uitleg + ervaringen.

Bijdrager
    Turbanus

Zo’n kontroleprogje heeft alleen zin als je er allerlei shit van derden op draait. Hou je je aan je dagelijkse werkzaamheden en je systeem netjes clean, dan loop je met extra kontroleren en herstellen alleen maar de kans dat je de zaak in de hond gooit.

Bijdrager
    MacReady

Het is op dit forum al vaker gezegd, maar:
    OSX is geen WIndows! Het is echt niet nodig om het systeem constant te controleren, te tunen, te defragmenteren of op te ruimen. Het doet meestal zelfs meer kwaad dan goed.

OSX is in dit opzicht uitermate saai. It just works! Het enige wat ik doe is regelmatig software updates downloaden. Verder nooit iets. Mijn systemen draaien al jaren als een trein. O ja, als je per se iets aan onderhoud wilt doen, dan kun je ‘Schijfhulpprogramma’ draaien.

Over de noodzaak van het updaten van Prebindings en Repair permissions (zoals de boven genoemde programma’s doen) is genoeg te vinden op deze site en de rest van het Internet. Korte samenvatting: niet doen, is echt niet nodig.
    Sommige mensen zullen het met het bovenstaande misschien niet eens zijn, maar dit soort programmaatjes valt voor OSX toch vooral onder de categorie ‘Magisch denken’: je moet er in geloven…

Als je toch je Mac wilt verwennen: schud gewoon lekker de kruimels uit het toetsenbord en haal een doekje over het scherm:-)

Bijdrager
    Mendoza

dit is allemaal leuk en aardig, maar ook OSX heeft ’s nachts onderhoud gepland. aangezien de meeste pc’s ’s nachts uitstaan is het best handig af en toe onderhoud te plegen.

Bijdrager
    Turbanus
    ”Mendoza”

dit is allemaal leuk en aardig, maar ook OSX heeft ’s nachts onderhoud gepland. aangezien de meeste pc’s ’s nachts uitstaan is het best handig af en toe onderhoud te plegen.

:? Onderhoud joh?

Bijdrager
    Vulture

Een stofdoek erover heen is het enige wat echt nodig is. :P

Inactief
    Anoniem
    ”Mendoza”

dit is allemaal leuk en aardig, maar ook OSX heeft ’s nachts onderhoud gepland.

Onzin! Tiger houdt de tijd dat je Mac slaapt bij en schuift de taken gewoon door naar een later tijdstip. Alleen als je je Mac heel vaak herstart loop je de kans dat deze taken nooit uitgevoerd worden.

”thexlab.com”

If your Mac is asleep at the scheduled time at which a given script is supposed to run, the script may run later that day, at a time shifted by the amount of time the Mac was asleep.

Meer: http://www.thexlab.com/faqs/maintscripts.html

Bijdrager
    Mendoza

ah, dat heb ik dan even gemist. met panther was dit nog wel het geval.

Bijdrager
    Mendoza
    ”Turbanus”
    ”Mendoza”

:? Onderhoud joh?

en wat bedoel je nu te zeggen?

Bijdrager
    Turbanus

Ik zag je al met een pc-onderhoudskist rennen…….:lol:

Inactief
    Anoniem
    ”Mendoza”

met panther was dit nog wel het geval.

Klopt… maar sinds Tiger hoef je “crons” dus niet meer manueel te starten als je Mac ’s nachts uit staat. Gebruik eigenlijk alleen nog maar Cocktail om af en toe de cache van Safari te legen als die na een crash vervelend begint te doen.

Bijdrager
    Oppie

Bovendien is het helemaal geen ‘onderhoud’ die cron-jobs of launchd-processen (vanaf 10.4.2), maar puur het opschonen van logfiles.

Inactief
    Anoniem

Oppie is right, maar gebruik Cocktail nog omdat het standaad “Verwijder cachebestanden” in Safari hier vaak niet echt lekker gaat.:?

Bijdrager
    vogel

Tja, ik zou bijna zeggen: if it ain’t borken, don’t f*ck with it! Maak wel altijd een goeie backup, ook als je een Mac hebt.

Bijdrager
    Laribij

Als het om wissen van cache bestanden e.d. gaat, is bijv. Onyx een redelijk veilige keuze. Veel winst valt hier meestal niet mee te halen. Controle en herstellen van de bevoegdheden wil nog wel eens kleine problemen oplossen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.