7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Cenobyte

Late 2011 iMac NVRAM probleem?

Mijn late 2011 iMac 27″ heeft een vreemde storing sinds een paar dagen. Hij start erg traag op en het scherm gedraagt zich raar: schermen bouwen traag op en ik heb geen geluid.

Na wat dingen te hebben geprobeerd heb ik het NVRAM gereset met de toetsencombinatie COMMAND+OPTION+P+R. De iMac startte normaal op (er was geen herstart, zoals normaal zou horen) maar de iMac werkte weer perfect! Toen ik echter de iMac weer normaal opstartte was het probleem weer terug:-(

Steeds als ik de iMac met COMMAND+OPTION+P+R opstart werkt ie goed, als ik hem normaal opstart niet. Bij gebruik van de toetsencombinatie lijkt het alsof de NVRAM correct wordt gereset, maar het wordt niet opgeslagen zo lijkt het.

Wat zou de oplossing kunnen zijn?

Bijdrager
    Blieper

Dan zou de batterij op kunnen zijn.

Even dit, volgens mij is de toetcombinatie die je gebruikt het wissen van de PRAM!!

Kijk https://support.apple.com/nl-nl/HT201255 

Maar als ik het zo zie zou het hetzelfde kunnen zijn:-D

Je zou in ieder geval de Apple Hardware Test of het hulpprogramma Diagnostische informatie Apple van Apple kunnen draaien…

Bijdrager
    Jeddes

Ik vermoed dat het wellicht een videokaart issue is. Dat heeft dit model namelijk wel vaker…..

Bijdrager
    Cenobyte

<p class=”cite”>Jeddes op 9 april 2019 om 11:42</p>
    Ik vermoed dat het wellicht een videokaart issue is. Dat heeft dit model namelijk wel vaker…..

Dat was ook mijn grote angst inderdaad, de verschijnselen leken erg veel op dingen die ik al eerder heb meegemaakt op iMac en Powerbook (en dat bleken videokaart defecten). Maar als ik de iMac opstart met die toetsencombinatie, dan werkt ie perfect zo lang de iMac aan staat. Dat blijft ie ook doen zolang je maar iedere keer met die toetsencombinatie opstart. Zodra je weer normaal opstart, duurt opstarten weer vele minuten en werkt de iMac weer terug slecht.

Ook gezien de leeftijd van de iMac geloof ik eerder dat er iets met die NVRAM knoopcel mis is? Ik hoop eigenlijk mensen te treffen met dezelfde verschijnselen;-) Ik zou de machine graag (laten) repareren, want hij werkte tot gisteren nog super.

Bijdrager
    Cenobyte

Gisteravond de SMC gereset (stekker minimaal 15 seconden uit het stopcontact) en nu start de iMac weer goed op, probleem voorlopig opgelost. Ik vermoed echter dat het toch een zwakke knoopcel is, dus dat probleem wel weer terug zal komen.

Voor nu kijken we het even aan:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Blieper op 9 april 2019 om 10:07</p>

Even dit, volgens mij is de toetcombinatie die je gebruikt het wissen van de PRAM!!

PRAM en NVRAM is het zelfde. De eerste afkorting slaat op de inhoud (Parameter) terwijl de tweede eerder het type aangeeft (Non Volatile)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Cenobyte op 10 april 2019 om 09:46</p>
    Gisteravond de SMC gereset (stekker minimaal 15 seconden uit het stopcontact) en nu start de iMac weer goed op, probleem voorlopig opgelost. Ik vermoed echter dat het toch een zwakke knoopcel is, dus dat probleem wel weer terug zal komen.

Voor nu kijken we het even aan:-)

Heb je er op gelet of b.v. de fans hard draaide of dat de CPU weinig deed terwijl alles toch langzaam ging? Dan was een SMC reset inderdaad de oplossing. SMC draagt overigens ook zorg voor het batterij management. In jou geval werd dat tijdelijk hersteld door command-option-p-r maar daarna gooide de SMC dus weer roet in het eten.

Als echter het NVRAM zijn data niet meer vasthoudt door een slechte batterij merk je dat vooral aan de klok, die valt dan terug op een vreemde datum of andere instellingen (zoals een alternatieve opstart drive of een custom desktop picture) vallen dan terug op hun fabrieksinstellingen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.