20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Tegels

Lastige afweging aanschaf

Ik wil een nieuwe iMac 27 inch aanschaffen. De versie met 3,7Ghz, 6 core i5 versie.

De iMac wordt met name gebruikt voor videobewerken (4K bestanden) op FCPX. Alle videobestanden en project files komen altijd op een externe SSD schijf te staan. Vandaar uit bewerk ik de video’s.

Sowieso moet er extra werkgeheugen in, daar kom ik zo op terug.

Waar ik namelijk tegen aanloop is de keuzes bij de configuratie van deze iMac. Ga ik voor een interne SSD schijf van 1TB ipv een standaard fusiondrive van 2TB waardoor ik minder geld over heb voor werkgeheugen? Ik zou namelijk wel 64GB geheugen willen installeren. Maar dan ook nog een kleine 400 euro extra betalen voor een SSD schijf? Dat laat mijn portemonnee echt niet toe… Minimaal moet er toch 32GB werkgeheugen in!

Eigenlijk is mijn belangrijkste vraag. Scheelt het echt zoveel dat er een SSD schijf in komt ipv een flink werkgeheugen naast de externe SSD schijven?

Mogelijk hebben jullie nog andere ideeën of tips?

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou even wachten tot dit najaar. Naar verwachting komt de volgende generatie iMacs eraan, en tevens de laatste serie met Intel processor. Die zijn sowieso een flink stuk sneller dan de huidige modellen. En dat deze (nog) met Intel inside werken heeft een bijkomend voordeel: Je kunt er nog een eGPU op aansluiten. Dat is iets dat op de ARM iMacs niet meer mogelijk is. Een eGPU doet wonderen bij videobewerking.

Verder zou ik altijd gaan voor een SSD. Deze hoeft niet bijster groot te zijn: 512 GB is meer dan zat. Een extra externe harddisk voor opslag is dan een goedkope aanvulling. Daarnaast kun je bij een 27″ zelf geheugen bijprikken. Dat scheelt aanzienlijk in prijs t.o.v. de prijzen die Apple ervoor rekent.

Bijdrager
    TheBigZ

@Night: +1

Bijdrager
    SvS

Klopt wat Night zegt, dus nu even vakantie houden en dan nog paar maanden wachten. Hoop dat dat mogelijk is, anders krijg je misschien spijt. Naar verwachting stopt Apple met het aanbieden van HDD Fusion drive.

Bijdrager
    Tegels

Bedankt heren voor de reacties. Op zich duidelijk. Waar ik nu helaas tegen aan loop is dat mijn oude iMac op tijd naar een ander gezinslid moet…. Ik hoop dat er binnen een maand wat duidelijkheid komt van Apple wanneer de nieuwe iMacs uit gaan komen, anders wordt het lastig voor mij…

Bijdrager
    Jamaco1947

@Tegels

Wat SSD betreft heeft Night gelijk, ook ik zit te twijfelen bij Amac hebben ze me geadviseerd te wachten tot September maar daar is me ook gezegd dat in het eventuele nieuwe model geen geheugen bij geprikt kan worden en ja het geheugen bij Apple betaal je de hoofdprijs zeker voor 64 gb. Toch wacht ik denk ik omdat mocht er een nieuwe komen de prijs van de huidige iMacs waarschijnlijk wel zal zakken.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik denk als Apple dat gaat ‘flikken’ ze een heleboel boze reacties gaan krijgen. Met name de 27″ is meer voor de (semi-)Pro’s en de kleinere modellen meer voor thuisgebruik. Juist in het 27″ model is het dus voor het merendeel van de gebruikers bijna een verplichting om zelf geheugen bij te kunnen prikken.

Bijdrager
    MegaChriz

Er gaan inderdaad al een tijd geruchten dat er zeer binnenkort een nieuwe iMac wordt uitgebracht. Er is een kans dat een nieuwe iMac binnen 2 á 3 weken wordt aangekondigd: https://www.youtube.com/watch?v=XdwkxquzGyM

Alleen het belangrijkste argument waarom de presentator van die video verwacht dat er deze maand een nieuwe iMac komt – er is een verwijzing naar een Mac met model A2330 gevonden – lijkt niet over de nieuwe iMac te gaan, maar de Mac Mini met A12Z chip die tijdens WWDC werd onthuld (dit model is alleen voor ontwikkelaars in bruikleen beschikbaar voor 500 euro).

Dus het kan ook maar zo augustus of september worden dat het nieuwe model wordt aangekondigd.

Ik heb zelf geen ervaring met een Fusion Drive, maar ik heb van meerdere bronnen vernomen dat een SSD behoorlijk sneller is dan een Fusion Drive. RAM-geheugen kun je beter elders kopen en niet bij Apple. 16GB geheugen is al verkrijgbaar vanaf 50 euro: https://tweakers.net/geheugen-intern/vergelijken/#filter:PYzBCsIwEET_Zc4Rmja1az6g0IMnj-IhpHuIpLYkRYSSf3eD4GmZ92b2wJpmTmPgOMNiS-GZoX7wtqZdmMv-Tzb2k_ROWtWq52t4wTYKWcQY4s4pwx7Q3VDP20XYO_S5MfKBaLjgURR6U-VSp-I6qnJxH0l9a1oilFK-

Als je er daar twee van koopt heb je dus in totaal 40 GB geheugen in je iMac (4GB + 4GB + 16GB + 16GB).

Bijdrager
    TheBigZ

Let er wel op dat je het goede geheugen koopt. Snelheid moet kloppen. 2666MHz.

Bijvoorbeeld een setje van deze.

Bijdrager
    polansky

<p class=”cite”>Tegels op 8 juli 2020 om 15:28</p>
    Bedankt heren voor de reacties. Op zich duidelijk. Waar ik nu helaas tegen aan loop is dat mijn oude iMac op tijd naar een ander gezinslid moet…. Ik hoop dat er binnen een maand wat duidelijkheid komt van Apple wanneer de nieuwe iMacs uit gaan komen, anders wordt het lastig voor mij…

Dat gaat niet binnen een maand gebeuren.
    Verwacht die aankondiging niet eerder dan 2e helft van oktober, met levering (achterin) November.

Mochten er eerder (de komende weken) aankondigingen komen van eventuele Macs dan zullen die allemaal Intel based zijn. Zelf zou ik daar nu van wegblijven als het niet echt nodig is. Je gaat hem ongetwijfeld een jaar of 5 gebruiken neem ik aan.

Met zo’n grote verandering van processor kun je twee standpunten innemen, of je gaat voor iets waarvan je weet dat het werkt en zekerheid, of je kiest voor een meer toekomstbestendig model en waarbij je dan gebruik kunt maken van alle nieuwe mogelijkheden. Ik zelf kies voor het laatste.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door polansky.
    Bijdrager
    Outragemac

<p class=”cite”>Night op 8 juli 2020 om 17:13</p>
    Ik denk als Apple dat gaat ‘flikken’ ze een heleboel boze reacties gaan krijgen. Met name de 27″ is meer voor de (semi-)Pro’s en de kleinere modellen meer voor thuisgebruik. Juist in het 27″ model is het dus voor het merendeel van de gebruikers bijna een verplichting om zelf geheugen bij te kunnen prikken.

Apple heeft de iMac Pro anders ook zonder zonder blikken of blozen dichtgetimmerd.

@TS: een Fusion Drive moet je anno 2020 echt niet meer willen.

Bijdrager
    Tegels

<p class=”cite”>TheBigZ op 9 juli 2020 om 08:52</p>
    Let er wel op dat je het goede geheugen koopt. Snelheid moet kloppen. 2666MHz.

Bijvoorbeeld een setje van deze.

Thnx, voor deze link! Eigenlijk té logisch… Ik had alleen nog maar op een Nederlandse webwinkel gekeken met iMac geheugen. Deze scheelt nog weer 100 euro!

Bijdrager
    Tegels

<p class=”cite”>Outragemac op 10 juli 2020 om 01:01</p>

<p class=”cite”>Night op 8 juli 2020 om 17:13</p>

Apple heeft de iMac Pro anders ook zonder zonder blikken of blozen dichtgetimmerd.

@TS: een Fusion Drive moet je anno 2020 echt niet meer willen.

Ik kom er meer en meer achter dat een fusiondrive het NIET is. Dat zal hem dan iig niet worden. Apple stopt er zelf ook mee?

Bijdrager
    TheBigZ

Tegels op 8 juli 2020 om 15:28

Waar ik nu helaas tegen aan loop is dat mijn oude iMac op tijd naar een ander gezinslid moet…. Ik hoop dat er binnen een maand wat duidelijkheid komt van Apple wanneer de nieuwe iMacs uit gaan komen, anders wordt het lastig voor mij…

Op zich zijn de recente iMacs 2019 prima machines. Meer dan een processor-bumpje (9de gen —> 10de gen) zal het straks voor de 2020-iMac niet worden waarschijnlijk. Dus als je niet kunt wachten, gewoon kopen:

https://macfreak.nl/shop/mac/nieuwe-mac/imac-27/imac-27-met-upgrade-opties/27-inch-imac-met-retina-5k-display-3-7-ghz-6-core-i5-processor-2-tb-fusion-drive-8-gb-ram

Kies inderdaad wel voor een SSD ipv Fusion.

Bijdrager
    JJmac

<p class=”cite”>Ben ook even nieuwsgierig naar jullie mening, er wordt op dit moment ook een Mac Pro 2013 compleet aangeboden ca 1700 euro.</p>
    Hoe staan jullie hier tegenover het aanbod van the BigZ.

Ben zeker benieuwd hoe lang deze Mac Pro wordt ondersteund door Apple.

Bijdrager
    Kwadraatje

Vast niet zo heel lang meer. Het is het vroegste model Mac Pro dat Big Sur kan draaien, en de MP van 2012 is al vintage…

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou ook liever nu een recente iMac aanschaffen dan een 2013 Mac Pro.

Bijdrager
    SvS

Als je niet kunt wachten, soit, dan meest recente model iMac met SSD. Die zijn ook degelijk en gaan weer jàren mee. Je kunt ook minder SSD nemen en losse, snelle externe SSD drive erbij hangen. Hiermee bespaar je ook wat centjes. Ik heb dat wel, omdat de MB Air slechts 128GB bevat. Maar dataoverdracht is dan ook erg snel.

<p class=”cite”>Tegels op 10 juli 2020 om 09:26</p>

Ik kom er meer en meer achter dat een fusiondrive het NIET is. Dat zal hem dan iig niet worden. Apple stopt er zelf ook mee?

Dat ligt zeker in de lijn der verwachting. Maar we hadden het al langer verwacht dat Apple het eerder zou doen.

Bijdrager
    KarelWillem

Kwadraatje op 12 juli 2020 om 18:47
    Vast niet zo heel lang meer. Het is het vroegste model Mac Pro dat Big Sur kan draaien, en de MP van 2012 is al vintage…

Ach, ‘with a little help from my friends’…

https://medium.com/@andv/how-to-install-big-sur-to-mac-mini-late-2012-9d674b563174

Zelfs op een Mac mini krijg je het nog aan de praat.

Die Mac Pro 2012 gaat dat ook wel prima draaien hoor:
    https://parrotgeek.com/bigsur/

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    JJmac

Altijd lastige keuzes, zeker nu je binnen aanzienlijke maanden een nieuwe verwachten.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.