6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mvanalem

Lastig netwerkprobleem: Fritzbox-Airport- range extender of accespoint

Beste mede forumgenoten.

Ik heb het volgende probleem. Mijn schoonzus heeft mijn hulp gevraagd voor een Wifi probleem. Ik heb dat in haar oude huis al eerder voor haar opgelost maar nu is het wat ingewikkelder.
    De situatie is als volgt. Zij heeft internet dat via een Fritzbox als router voor wifi zorgt. Die Fritzbox hangt in een werkruimte op 25 meter van het woonhuis. Via een inmiddels aangelegde ethernet kabel is internet naar het woonhuis gehaald. Daar staat een airport die daar voor wifi zorgt. Dit lukt echter niet in iedere kamer.
    Ik weet inmiddels dat de Airport als router staat ingesteld en niet als brug voor de Fritzbox. Ik weet niet of dit kwaad kan want het Wifi van de Fritzbox komt niet tot in het woonhuis. Het werkt prima geen conflicten maar weet niet of dat toeval is of door de afstand niet te verwachten is.
    Ik dacht dat een range extender van TP-Link een oplossing zou kunnen zijn om het Wifi in het woonhuis te verbeteren. Is dit een redelijke oplossing of moet ik wellicht een veel duurdere accespoint aanschaffen. Maakt het dan uit dat de Airport als router staat te werken of moet dit dan in brug modus en werkt dan een range extender nog wel met de airport of moet die de oorspronkelijke Fritzbox “zien”

Hopelijk is er iemand die mij hier goede hulp kan geven.

Bijdrager
    fred44nl

als de Fritzbox als router werkt, heeft het geen zin om er nog een router achter te hangen.
    meestal geeft dit op den duur toch wel problemen.
    de Airport is met een kabel aangesloten, dus kies je voor “Maak nieuw netwerk aan” èn brugmodus.
    verdere uitbreiding van het draadloze netwerk in de woning kan natuurlijk met een draadloze extender.
    dat kàn werken, maar is sterk afhankelijk van de omstandigheden.
    beter is het om er een acces-point voor te gebruiken èn deze ook met een utp-kabel aan te sluiten.

Moderator
    Mac Daddy

Als de Airport nu als router werkt is niet echt een probleem nee. Als de FritzBox ook als een router opereert nu, zou het kunnen zijn dat je een IP conflict krijgt en dat beide apparaten IP adressen gaan uitdelen. Als je dat allemaal goed instelt niet, maar het is altijd eenvoudiger om 1 router in huis te hebben die IP adressen verdeelt over de apparaten.
    Voor versterking van het Wifi zijn er meerdere mogelijkheden, maar een extra wifi punt is en blijft het sterkst als ie met een ethernet kabel verbonden is aan de Airport. En voor het gemak zou een Airport Express dan ook een optie kunnen zijn, maar die is wellicht duurder dan het apparaat van TP Link waar je het over hebt.

Bijdrager
    Golfgast

Extra router kan prima, je moet hier dan wel de DHCP-functie uit zetten. Dit zorgt er voor dat het verdelen van IP-adressen enkel gedaan wordt door de ‘hoofd’-router. Veel firmwares hebben een optie om de router als repeater in te stellen, dus mocht je er nog eentje hebben liggen die je niet gebruikt wellicht een optie.

Bijdrager
    GoeieDag

Trek een ethernetkabel van de AirPort (btw: over welk model heb je het dan?) naar het huis en hang er een access point , op een andere plek waar het WiFi signaal dus niet goed is. Dat access point kan ook een AirPort Express of zo zijn.
    Wel moet je zeker maar één apparaat in de routerfunctie zetten, en de rest op brugmodus, binnen één netwerk. Hier dus beter de FB als router.

Bijdrager
    mvanalem

Bedankt voor jullie reacties, ik kan hier verder mee.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.