6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Laser printers ?

Ik heb hier geen vertqnd van , wat is nou het verschil met een laser en een injekt printer?
    en hoe zijn de kleuren? prijs / kwaliteit ?
    ik heb het over de prijs klasse van max. 500 euro. – het is voor pa zijn eigen bedrijfje :)
    maar mijn pa weet enkel wat van office af … :x

alvast bedankt :D

Bijdrager
    Rini

Wat wil je met de printer gaan afdrukken ?

Wil je grafisch gaan printen,, zul je toch een printer moeten aanschaffen die dat ook aankan. Dan kom je niet in de categorie 500 euro terecht, maar rond de 5000 denk ik zo.

Wil je een beetje office documentjes printen dan kun je uit de voeten met een goedkope laser printer. In principe volstaat zelfs een oude laser printer voor wat tekst / excel documenten.

Ik gebruik zelf een HP colorlaserjet 4500DN voor het printen van dvd covers enzo. In gebruik is dat veel goedkoper dan een inkjet. Voor tekst doeleinden heb ik een laserjet 2200DTN staan.

Zelf ben ik voorstander van een laser

Heel simpel uitgelegd inkjet & laser:
    Een inkjet printer spuit vloeibare inkt op papier.
    Een laser printer legt een laag toner ( de inkt zeg maar) op het papier, en dat word dan eigenlijk in het papier gebrand.

De printers:
    Inkjet printer :gratis bij een rol beschuit. Echter de inktpatronen zijn abnormaal duur
    Laser printer: duur in aanschaf, echter in gebruik voordeliger (lagere kosten per pagina)
    Gewoon es op de HP site kijken voor informatie (of een ander merk).

Inactief
    Anoniem

ik dacht aan dit model: HP Color LaserJet 2550L:)

Bijdrager
    Rini

belangrijk is om te weten wat deze printer per afdruk gaat kosten.
    Verder is het een HP printer, dus moet het wel goed zijn.

Bijdrager
    Pieter Neerincx

Aanvulling op de hierboven gegeven uitleg: lasers gebruiken toner. Dat is geen inkt, maar een poeder van hele fijne kunststof deeltjes die inderdaad aan het papier worden vast gesmolten. Omdat het geen inkt is gaat het dus ook niet uitlopen als het nat wordt.

Ik heb een 2550N. De kwaliteit van de afdrukken is prima, maar wel laser. Zwart / wit is bij de meeste laser printers super strak. Zo ook bij deze. Als je een laserprinter wil om foto’s mee af te drukken zit je al snel aan een paar duizend euro te denken. Bij de goedkopere laserprinters ze je in foto’s of gekleurde vlaken nog wel eens wat heel lichte variatie in de kleuren. Vaak strepen. Maar je moet er wel met je neus bovenop gaan zitten om die te zien. Als foto’s wil printen en geen duizenden euro’s wil uitgeven ben je beter uit met een inkjet photoprinter. Enige nadeel van deze 2550 t.o.v. de zwart / wit HP 1200 die ik hiervoor had is dat hij nogal wat herrie produceert. Je wil er niet naast zitten als je veel afdrukt.

Als je voor een 2550 gaat is het wel even opletten voor de verschillende modellen. Er zijn:
    2550L
    2550LN
    2550N

De modellen met L in de naam hebben geen normale papierlade en halflege toner cartridges. De meeste printers hebben 1 of meer “grote papierbakken” onder de printer zitten waar je een hoop papier in kwijt kunt. Daarnaast hebbben ze vaak iets van een “multi purpose tray”. Da’s meestal een uitvouw / uitklap papier-invoer-ding om gewoon paier en enveloppen en … etc. in te stoppen. Die multi purpose trays hebben vaak maar een zeer beperkte capaciteit. De L modellen hebben geen normale papierbak, maar uitsluitend die multipurpose tray. Dan moet je dus om de 25 velltjes o.i.d. je papier gaan bijvullen en dat steekt dan aan de uitgeklapte voorkant uit.

In het “niet-L” model zitten bij aankoop volle tonercartridges en er zit een normale papierbak onder Een echte papierbak stelt niet veel voor. Is wat kunstof met een paar metalen delen, maar samen met nieuwe halfvolle tonercartridges kost dat zoveel dat een niet-L model altijd goedkoper is als je waarde hecht aan een normale papierbak.

Bij de N modellen zit er nog een printserver bij. Die had ik niet nodig, maar een 2550N met volle toners en normale papierbak is goedkoper dan een 2550L en dan de papierbak en extra toner er los bij kopen. Dan krijg je de printserver er bij de 2550N dus ook nog “gratis” bij.

Bijdrager
    The – DDD

Laser gebruikt inderdaad toner. Dit is hetzelfde principe als een kopieer apparaat.
    De toner wordt met magnetisme teken het papier getrokken en vervolgens verhit zodat het vast smelt.

Inkjet spuit inkt op het papier in miniscuul kleine druppeltjes.

Voordeel laser:
    -Bij grote hoeveelheden afdrukken is laser veruit goedkoper dan inkjet.
    -Laser is geschikt voor officiele documenten, inkjet niet. Veeg maar is met een natte vinger over een inkjet afdruk, het vlekt en veegt.
    -Laser is wat betreft afdruk kwaliteit veel scherper en beter dan inkjet.

Nadeel:
    -Om kleur afdrukken te maken met laser betaal je een vermogen voor de printer. Ook de kleuren toner is niet goedkoop. Verder heb je dan wel dezelfde voordelen als met zwart wit laser.

Voordeel inkjet:
    -Aanschaf printer is goedkoop.

Nadeel inkjet:
    -Niet geschikt voor officiele documenten. Contracten afgedrukt met een inkjet is gewoon niet acceptabel. Met verloop van jaren kan inkjet vervagen en onder invloed van vocht vlekken. In zakelijke omgevingen is dit DE reden om laser te gebruiken naast de lagere afdruk kosten.

Om het aan te geven, reken van een toner cartridge van 6000 afdrukken a 85 euro (HP) = 0,014 euro cent aan toner per afdruk. Probeer dat maar is met inkjet. Uiteraard komt er nog papier en afschrijving van de hardware bij.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.