16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    JKraal

Lartency, of heb ik een ander probleem????

Hoi,

Ik heb een IBook G4 1.33 GHz met 512 Mb intern geheugen. Hierop neem ik via een Presonus Inspire 1394 via de firewire poort audio op. Deze week ben ik met het eerste project gestart. Ik heb een piano partij en een gitaar partij afzonderlijk van elkaar opgenomen. Beide zijn met de click ingespeeld en toch loopt de gitaar achter bij de piano. Ik neem aan dat dit het fenomeen latency is? Ik had verwacht dit op een Apple met deze specs. niet tegen te komen. Ik heb al een beetje gespeeld met de buffersize en zo maar ik krijg het niet goed. Ik gebruik Cubase LE (legaal). Kan iemand mij vertellen welke waardes ik moet instellen in de optie Device (als het daar aan ligt)?

Groeten,

Jax.

Bijdrager
    Pienjow

latency heeft volgens mij met de geluidskaart te maken.
    bij mij is het zo dat ik als ik bij Reason de latency omhoog draai, dus bijv 42 millisec. latency,
    als ik dan een pianotoets aansla, het signaal pas na 42 millisec. doorkomt in de computer, dus vertraagd…
    wat als gevolg heeft dat je als je live wilt opnemen (op de click), je een a-ritmische aanslag moet hebben… dus voor de maat (in mijn geval 42 ms.) moet aanslaan.
    Kun jij in Cubase niet gewoon die hele gitaar track een beetje opschuiven, zodat ie wel op de maat komt? (ps. ik ken Cubase niet goed zelf)
    In Reason kan dit rechtrekken automatisch, nl. : Quantize Notes heet het daar..

ik weet niet of dit je iets helpt, maar iig succes

(ps is 512 MB niet wat weinig voor audiobewerking)

Bijdrager
    sally

Was de piano misschien midi en de gitaar audio?

In principe zet je de audiobuffersize zo laag als kan totdat je haperingen gaat horen

128
    lukt dat.

Devices
    Device set up
    VST Multitrack
    Audio buffersize

Bijdrager
    JKraal

Bedankt voor de reactie,

Quantize, heeft dat niet te maken met MIDI? Ik kan in Cubase geen ms kiezen maar alleen kb’s vergroten of verkleinen in een buffer. Ik ga wel 512 Mb geheugen bij kopen. Schuiven met de wave’s kan ik altijd nog, dus dat is echt de laatste oplossing die ik gebruik. Ik kan toch niet na het opnemen van twee sporen al last hebben van latency?????

Bijdrager
    sally

Het is een opneem probleem.
    Geen weergave probleem.

Die 2 sporen moet je echt wel kunnen weergeven (zoals ze zijn opgenomen).
    Dat kan pas een probleem worden als je er heel veel effecten aanhangt.

Bijdrager
    JKraal

Okee, dat begrijp ik. Er staan niet veel effecten op de sporen, wat galm en compressie.

Bijdrager
    ronnie

Zet die audiobuffersize eens op 512,en schakel je effecten eens uit.Met 2 sporen mag je ibookie normaal geen probleem hebben.Al zou ik persoonlijk wel opnemen op een externe harde schijf,want de schijf in je ibook is volgens mij niet een van de snelste.

Bijdrager
    vogel

Audiobuffer kan nog wel lager. Die 128 van sally zou moeten werken. En altijd effecten eraf inderdaad. Effecten voeg je pas toe als je gaat mixen. Zonder effecten hoor je ook veel beter wat je gespeeld hebt.
    Quantize kan volgens mij inderdaad alleen met midi.

Bijdrager
    AppelJuice

Uit de Reason handleiding maar redelijk algemene informatie:
    What is acceptable?
    Normally, hardware synthesizers provide you with a latency of 3 to 7 ms (milliseconds – thousands of a second), at least if the instrument is targeted towards a “professional” audience.
    On a regular PC, the latency can vary quite a lot. This is an effect of the fact that computers and their operating systems were created for many purposes, not just playingback audio. For multimedia and games, a latency of a 100ms might be perfectly acceptable, but for playing a musical instrument it is not!
    • PC audio cards with a MME driver (see later in this chapter) might at best give you a latency of around 160ms.
    • The same card with a DirectX driver provides at best around 40ms.
    • A card specifically designed for low latency, with an ASIO driver, or the built-in audio controller under Mac OS X can usually give you figures as low as 2-3 ms. This is just as good as (or better than) dedicated hardware synthesizers!

Onder OSX hoef je dus normaal gesproken geen zorgen te maken of latency! :D

Bijdrager
    vogel

Maar meneer heeft er niet voor niets een Presonus audio interface met meerdere ingangen aan hangen. Bovendien merk ik bij mijn FW410 ook latency, als de buffer te hoog staat. Nauwelijks latency in OS X is een beetje kort door de bocht.

Bijdrager
    JKraal

Ik heb de effecten eraf en de disk buffer size op 96KB en nu klinkt het okee. Wat is trouwens de regel met die disk buffer size, hoe hoger het getal (dus 128 of 256 want meer smaken heb ik niet) hoe meer kans op latency? Hebben de opties number of dik buffer en adio buffer size nog enige invloed op latency? Ik neem ook aan dat als ik 1 GB geheugen in mijn Apple heb ipv 512 MB dat dit ook nog wel iets uitmaakt?

Jax.

Bijdrager
    vogel

Hoe hoger hoe meer kans op latency, maar ook: hoe hoger, hoe meer sporen tegelijk je kan opnemen. Dacht ik althans.

Bijdrager
    JKraal

Ik heb nog steeds niet echt een oplossing gevonden voor mijn probleem. Ik heb met de wave’s geschoven en nu is het in ieder geval niet meer hoorbaar. Ik had al geheugen gekocht van iemand op tweedehandsmac.nl maar dat doet het niet en de persoon die het mij verkocht heeft reageert niet meer op mijn mails.
    Nu heb ik ook het vreemde fenomeen dat tijdens het afspelen van de opgenomen tracks er opeens een tik te horen is en dan valt het geluid weg. Ik zie aan de VU-meters dat eea nog wel loopt. Ik moet dan het hele soepie afsluiten en weer opstarten en dan doet ie het meestal weer, totdat ie weer uitvalt. Wat kan dit zijn? Het moet ergens in de Presonus zitten want op de interne speakers of mijn USB speakers heb ik geen last.

Groeten,

Jax.

Bijdrager
    joostovermars

nog even wat info:

disk buffer zegt iets over de buffer tussen het afspelen van de tracks en het lezen van schijf. dus niets over opname.

latency zoals bedoeld is geen gevolg van disk buffer maar van de interne audio buffer van de hardware. deze latency zegt alleen iets over hoe laat je een live geluid terug hoort, dus niet over hoe laat het exact opgenomen wordt. m.a.w. als je exact in de maat met de muziek meespeelt (en je zelf dus met vertraging terug hoort) moet het goed opgenomen worden. elke interface heeft tegenwoordig direct monitoring, zodat je jezelf zonder vertraging kunt terug horen. dat stel je in op de presonus software.

dan effecten: elke plugin introduceert vetraging in een spoor. (vanwege het nodige rekenwerk) audio software als cubase heeft daarvoor een functie plugin delay compensation. dit werkt natuurlijk alleen op reeds opgenomen tracks omdat je bij een live gespeelde track (=opname) natuurlijk nooit het geuid naar voren kunt trekken (= in de toekomst kijken…)

dus: bij opnemen en indubben nooit plugins gebruiken in de tracks. wat wel kan is galm via een bus, dat vertraagt ook wel maar stoort niet. dus pas bij mixen plugins invoegen zoals vogel al zei.

als je last krijgt van tikken dan staat de latency te laag. hoger zetten en direct monitoring gebruiken is dan de boodschap.

zo zou het moeten lukken dacht ik. succes!

Bijdrager
    vogel

Als de buffer te laag staat, dan krijg je gekraak. Maar dat zou er niet voor moeten zorgen dat je je hele systeem moet herstarten. Heb je de laatste drivers van Presonus?

Bijdrager
    JKraal

Heren, hartelijk bedankt voor deze info. Ik heb de drivers die bij de Presonus hoorde toen ik hem kreeg. Ik zal eens kijken of er ondertussen nieuwe drivers zijn.
    Gisteren had ik het probleem niet meer. Ik kan niet zeggen dat ik iets veranderd heb. Ik heb twee zang tracks opgenomen en alles loopt mooi synchroon. Ik verander voorlopig even niets aan de instellingen totdat ik de twee nummers waar ik mee bezig ben af heb. Daarna ga ik wel kijken of ik nog het eea moet vernieuwen (geheugen en drivers).

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.