7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    dennissch

Laptop warm tijdens imovie

Beste OMT’ers,

Tijdje niet op dit forum actief geweest. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik in het dagelijks leven primair toch Windows ben blijven gebruiken omdat ik daar toch bepaalde programma’s prettig vind.

Anyway, ik heb laatst een oude MacBook Pro (late 2008) gekregen. Leuk om mee te klooien. Er draait El Capitan op. Heb ook nog even gestoeid met dosdude1 Catalina. Maar uiteindelijk toch terug El Capitan erop gezet.

Wat ik graag doe met een mac (Op windows geen simpel en functioneel programma gevonden tot op heden) is filmpjes aan elkaar plakken in iMovie. Ik weet dat het niet lossless is, maar toch is het handig. De bronbestanden houd ik uiteraard wel, omdat ik weet dat iMovie met compressie werkt.

Nu komt het. Als iMovie bezig is met renderen wordt de laptop erg warm, en de processorload is vaak rond de 90%. Vandaar dat hij zo warm wordt. Het is een zwakke processor natuurlijk een core 2 duo van 2,66 ghz. Maar kan dit kwaad dat hij zo warm wordt? Gebruikt iMovie op een moderne mac ook zoveel cpu kracht (pakt ie wat ie pakken kan?) en zoja wordt jullie macbook ook zo warm dan?

Groetjes Dennis

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door dennissch.
    Bijdrager
    GoeieDag

Een CPU zit er toch in om gebruikt te worden?! Dus ook op een moderne Mac zal ie een hoge load geven en dientengevolge warm worden.

Je hoeft je niet ongerust te maken; een processor kan makkelijk 80ºC hebben. Je mag verwachten dat er een afdoende temperatuur management in je MB zit, en hij zelf ingrijpt als ie boven bepaalde waardes komt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door GoeieDag.
    Bijdrager
    KarelWillem

Ja, die wordt warm als je in iMovie lekker aan de gang gaat.

Mijn Mac Pro wil ook nog wel eens extra fannetje aan laten slaan als ik een film bewerk.

Bijdrager
    computer space

de TDP van de penryn in je mac (35W piek) is gek genoeg lager dan in nieuwe MBPs. Alleen hebben die 10 jaar innovatie voor betere warmteafvoer en ventilatie. En natuurlijk meer snelheid. Maar max temperatuur is al jaren gelijk, rond de 90-100°C

Bijdrager
    dennissch

Dank voor jullie reacties! Dan weet ik dat. iMovie pakt wat ie pakken kan. En inderdaad, er zullen vast voldoende beveiligingen in de mac zitten. Ik merk overigens wel dat video’s renderen erg lang duurt, maarja het is en blijft een oude dual core zonder hyperthreading:-)

Bijdrager
    pruus

Nog even wachten en dan hebben we real time rendering! Hoe langer de film, hoe hoger de resolutie, hoe langer het renderen duurt. En dus warmte. Succes, en gewoon doen.

Bijdrager
    dennissch

Heb nog wat video’s omgezet. Erg warm op bepaalde plaatsen. Maar hij doet het nog. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die extreme hitte goed is voor bv het moederbord. Maar mocht het de levensduur verkorten, dan is dat maar zo. Hij is 12 jaar oud en heb hem gratis gekregen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.