30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 103)
  • Q:
    Bijdrager
    Thissel

Laptop sloom sinds Mavericks update (kernel_task?)

Hi,

Sinds dat ik de update van Mavericks heb gedaan is mijn laptop NIET vooruit te branden. Als ik kijk in de Activity Monitor zie ik ook dat onder alle tijden “kernel_task” veel gebruikt van mijn memory. Dus ik ga er van uit dat dit de oorzaak is… Heeft iemand hier ervaring mee?

Thanks,
    Thijs

Bijdrager
    Afroman

De eerste keer gaat die toch de Mac optimaliseren?

Inactief
    Anoniem

Ja klopt. De eerste keer zal je onder Activiteitenweergave een proces genaamd MDworker of MDS flink aan het werk zien. Duurt een een tijdje, afhankelijk van het aantal bestanden op je HD/SSD.

Bijdrager
    Thissel

Hoort dit 2 dagen te duren?

Inactief
    Anoniem

Nee. Wat heb je voor computer? hoeveel geheugen zit er in?

Bijdrager
    Thissel

Heb ik gepost haha, Macbook pro mid 2010, 4GB werkgeheugen

Bijdrager
    stijnhoofd

Ik sta er hetzelfde voor, maar dan een MBP uit 2011. Ik heb nu al vaker die draaiende standbal gezien dan het afgelopen jaar, durf ik rustig te stellen. Hopeloos.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt twee dingen proberen:
    1) Voer een safe-boot uit. Werk daar even in om te kijken hoe het gaat, en voer dan een normale herstart uit.
    2) Herstel de bevoegdheden via schijfhulpprogramma.

Soms raakt er wel eens een bestand corrupt dat dan voor overmatig CPU verbruik zorgt. Een (of beide) van bovenstaande kan dan helpen.

En hoeveel RAM gebruikt de kernel_task dan? Voor een 4GB Mac zou dit tussen de 300 a 400 MB moeten zijn.

Bijdrager
    makasa

Op mijn MBP uit 2007 draait het als een zoontje. De problemen als genoemd herken ik niet. Al een clean install gedaan ? Ik heb een clean install op mijn iMac uit 2007 gedaan. Op mijn MBP een update. Beide draaien prima. Bij mijn iMac merkt ik dat na een herstart e.e.a. erg vlot liep.

Bijdrager
    belfortmac

@Thissel

Heb je niet gepost, en je foto doet het niet.

Bijdrager
    bbqwerty

Heb precies hetzelfde met mijn MacBook 13″ mid 2012 met 4gb ram.
    Vanavond drie kwartier aan de lijn geweest met Apple nadat ik alle forums heb afgestruind.
    Samen met iemand van Apple wel 10 verschillende resets uitgevoerd, niets te vinden jammer genoeg.

Laatste stap was dus clean install doen en kijken of het dan verholpen is.. Irriteert me mateloos!
    Ik kan hier morgen wel een schema uploaden wat ik allemaal heb geprobeerd, wellicht helpt het voor jou wel;)

Groetjes een mede slachtoffer van mavericks

Bijdrager
    paullez

geen strandbal hier. maar een haperend touchpad. lijkt of hij ergens mee bezig is 2 a 3 seconden af en toe en dan kan ik weer verder.

macbook pro 2011 8 gb

Bijdrager
    stijnhoofd

Waar vind ik ergens het CPU-gebruik?

Bijdrager
    rdesign

Hier denk ik hetzelfde. Bezig met het proces ‘lsof’, geen idee wat het is. Is er al uren mee bezig en zit lekker op de 99% van de CPU.:cry:

Bijdrager
    rdesign
    stijnhoofd op 24 oktober 2013

Waar vind ik ergens het CPU-gebruik?

In de app Activiteitenoverzicht, staat in de map Hulpprogramma’s.

Bijdrager
    Gavin01

Mijn mbp 2011, ocz vector, 8gb heeft ook vaker een strandbal. Start iets trager op, maar tergend langzaam in afsluiten.
    Lijkt net of alles net iets later is

Bijdrager
    Buzz

Het lijkt er op dat het probleem zich vooral voordoet bij MacBook Pros uit 2011, en een enkele uit 2012. Het zal wel een voor die systemen specifieke bug zijn. Is er iemand die al een schone installatie heeft gedaan waarna het probleem is verdwenen?

Bijdrager
    bbqwerty

Beste iedereen,

Het lijkt erop dat het geen optimaliseren van de mac is of iets in die richting.
    Ik heb er nu twee dagen last van. Gisteren heb ik een aantal stappen uitgevoerd met een mannetje van apple, vanochtend weer een vastgelopen macbook, bij mij heeft alles dus niet geholpen. Daarom ga ik zo snel mogelijk een clean install proberen. Als ik dit gedaan heb, zal ik jullie op de hoogte houden of het heeft geholpen.

Hier een schema van alle voorgaande acties die ik heb ondernomen.

Processor reset -> mac uit, aan de netvoeding en dan..- ”shirft” ”ctrl” ”alt” ”aanknop” Je ziet je lampje van de voeding veranderen van kleur. Je hebt nu je geheugenprocessor gereset

geheugen-reset -> mac uit, aan de netvoeding dan ”alt” ”cmd” ”r” ”p” tegelijk indrukken. je mac zal het geluid afspelen wat je altijd hoort als je hem aanzet. Laat dit twee keer gebeuren, daarna is je geheugen gereset (gegevens blijven op je mac)

Safe modus -> ”shift” en ”aanknop”…. je mac start nu op in safe mode, heb je hier nog steeds last van het probleem? dan gaan we weer verder.

instellingen op andere schijf -> je mac opstarten met ”cmd” en ”r” ingedrukt. Je krijgt nu verschillende opties te zien.
    Je mac word nu opgestart via een andere schijf, ik ondervond nu dan ook geen problemen meer.. Vanuit hier eerst je schijf herstellen. Mocht dat ook niet werken je bevoegdheden herstellen. Als dat niet werkt..

Mavericks opnieuw installeren. Ga weer met je mac met ”cmd” en ”r” terwijl je m aanzet, kies nu voor de optie ”OS opnieuw installeren”

En als dat, zoals het bij mij het geval is, ook niet werken. Werd er aangeraden om een clean install te doen.

Hoop dat iemand er wel wat aan heeft, bij mij heeft het alleen maar tijd gekost en ben ik er jammergenoeg niets mee opgeschoten:(

Bijdrager
    stijnhoofd

Ik ga proberen jouw suggesties uit te voeren bbqwerty!

Hoe voer je een clean install uit, trouwens? Dat wil ik ook nog proberen.

Bijdrager
    bbqwerty

Clean instal zou je hetzelfde kunnen doen als dat je in het instellingenscherm komt genoemd in de laatste stappen.

de knop ”cmd” en ”r” indrukken terwijl je je mac aanzet, wacht totdat je het apple logo ziet.
    Dan kan je kiezen voor de laatste optie dacht ik; clean install OS.

let er wel op dat je gegevens dan verloren gaan!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    rdesign op 24 oktober 2013

Hier denk ik hetzelfde. Bezig met het proces ‘lsof’, geen idee wat het is. Is er al uren mee bezig en zit lekker op de 99% van de CPU.:cry:

Lsof is een Unix proces en staat voor: “List Open Files”. Het is een commando dat kijkt welke bestanden er open zijn en door welke programma’s dat is gedaan. Normaal gesproken hoort dat proces alleen te draaien als een programma (of het OS) deze informatie nodig heeft want bij mij draait het momenteel helemaal niet.
    Het proces kan ook in ‘repeat mode’ draaien en dat lijkt er bij jou te gebeuren. Je kunt zonder meer het proces selecteren en stoppen (e.v.t. geforceerd) en dan kijken of het automatisch terug komt.

Ik had met een ander proces iets soortgelijks en dat zorgde voor een vertraging van ±20 sec tijdens het wisselen tussen programma’s en de Finder. (Dus niet tussen programma’s onderling). Een safe boot (opstarten met de shift toets) was bij mij de oplossing.

Bijdrager
    stijnhoofd

Alles kwijt, als in, de hele harde schijf leeg? Dan probeer ik eerst wel even andere opties;)

Bijdrager
    Haike

Mooi, ik wacht nog wel ff voor ik mijn MBP uit 2011 over ga op 10.9. Laat apple die bug eerst maar fiksen via een update van 10.9

Bijdrager
    bbqwerty

Dan gaat inderdaad je hele harde schijf leeg, probeer even de andere opties die ik heb genoemd. Misschien is dit wel genoeg..
    En anders zou ik nu een back-up maken van al je bestanden en daarna je Mac een clean install geven van Mavericks.

Dan eerst je gehele back-up terug zetten, kijken of dit heeft geholpen.
    Als dit niet het geval is, weer een clean install van mavericks doen en vervolgens je bestanden handmatig terugzetten..

Ik hoop echt dat apple snel met een of andere update komt, of in ieder geval weet dat het probleem er is.

Bijdrager
    Hansi2124
    bbqwerty op 25 oktober 2013

En anders zou ik nu een back-up maken van al je bestanden en daarna je Mac een clean install geven van Mavericks.

Dan eerst je gehele back-up terug zetten, kijken of dit heeft geholpen.

Ik kan nu al zeggen dat dat geen effect heeft, want alles weer terugzetten zoals het stond geeft 0 verandering….

Bijdrager
    bbqwerty

Zou iemand willen kijken of ze trouwens ook zo’n hoog gebruik van kernel_task hebben in activiteitenweergave.
    Bij mij en bij @Thissel is dit dus wel het geval.

Bij mij gebruikt mn mac nu ongeveer 500mb hiervoor, ik ben benieuwd of dit gekoppeld is aan de problemen die Mavericks heeft veroorzaakt bij een aantal mac gebruikers.

Alvast bedankt (:

Bijdrager
    stijnhoofd

Jup, same here. Zit rond de 550 Mb.

Bijdrager
    stijnhoofd

Jup, same here. Zit rond de 550 Mb. Overigens staat de Installer (ben Mavericks aan het herinstalleren) al minstens een kwartier op ‘nog minder dan een minuut’. Le diepe zucht…

Bijdrager
    bbqwerty

Oke oke, en zijn er ook mensen die OOK rond de 500mn gebruik zitten van kernel_task maar GEEN problemen hebben
    Zo kunnen we een beetje vaststellen of dit gebruik het probleem veroorzaakt ja of nee (:

Dat ”minder dan een minuut” hield bij mij ook lang aan, dus maak je geen zorgen, hij overleeft het wel

Bijdrager
    stijnhoofd

Zijn er programma’s bij jou die het niet meer doen? Ik krijg Mail zelden nog geopend, en iTunes moet elke keer de bibliotheek controleren als ik ‘m opstart.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 103)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.