20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Element

Laptop reparatieshop binnengebracht, radiostilte volgt

En ik begin er best een beetje zenuwachtig van te worden

Bij het binnenbrengen twee weken geleden zegt de man dat ik een bericht mag ontvangen binnen een 3 a 4 tal werkdagen met de analyse en de vraag of ik akkoord zou gaan met de offerte. We zijn 5 werkdagen verder en ik bel eens. Ah hij zal eens gaan checken en me die avond terugbellen. Geen telefoon.

Ik breng geduld op en bel een paar dagen later, dezelfde vraag. Ah meneer is niet in de winkel momenteel binnnen een uur belt ie me terug. Geen bericht. Een paar dagen later opnieuw en kan hij al iets

Nog eens een paar dagen wachten bel nog maar eens, opnieuw met een paar details dat ze er aan bezig zijn en dat ik binnenkort iets ga horen.

Elke keer dat ik belde heb ik er niet moeilijk over gedaan dat de communicatie op niets trekt. Denkende het zijn jonge dudes die niet begrijpen dat radiostilte frustrerend is dat ze bedolven zijn onder drukte en mensen die aan hun oren liggen klagen de godganse tijd. Want ik kan me voorstellen dat dat een realiteit is van zulke shops

Maar komaan, er zijn toch grenzen. En ik ben ben aan het inhouden om niet te bellen en eens te vertellen dat ik er niet meer mee kan lachen. Maar wat gaat dat opleveren is de vraag.
    Ik hoor graag jullie gedachten wat de beste strategie is om dit zonder brokken achter mij te kunnen laten. Ideeën?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Element.
    Inactief
    Anoniem

Is het een Apple Authorized Service Provider? Zo niet zou ik ‘m ophalen en danken voor de moeite (niet betalen, er is immers nog geen werk gedaan lijkt het).

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 3 februari 2021 om 16:40</p>
    Is het een Apple Authorized Service Provider? Zo niet zou ik ‘m ophalen en danken voor de moeite (niet betalen, er is immers nog geen werk gedaan lijkt het).

Het is geen authorized reseller neen, maar een onafhankelijke reparatieshop. De afspraak was 79 euro voor de diagnose waar ze nu nog steeds mee bezig zijn. Hij kon wel al wat info geven aan de telefoon maar ze moesten nog testen uitvoeren om het uit te sluiten.

Inactief
    Anoniem

Ik was er mee naar een AASP gaan… Het is een probleem waar Apple kennis en test-tools voor nodig zijn om achter de oorzaak te komen. Een niet-AASP heeft die tools of mogelijkheden niet allemaal, en officieel ook niet de onderdelen. Maarja, je hebt nu al een afspraak gemaakt dus daar kom je niet meer onderuit vrees ik. Dan gewoon een deadline stellen (je hebt ‘m nodig!) en anders geen deal. Jij betaalt, dan mag je ook een zekere tijdslimiet afspreken.

Was er iets concreets bij die info aan de telefoon?

Sleutelbeheerder
    Night

Kan goed dat ze er zelf niets aan doen, maar hem naar een Apple Certified Repair Center brengen. Makkelijk verdiend.

Bijdrager
    Element

Ik ben bewust niet naar een AASP gegaan omdat we hier in Gent de switch hebben en hier staan ze er voor bekend om slecht te zijn in diagnoses en simpelweg een nieuw moederbord plaatsen. Ik heb dan de tip gekregen van lab9 in Kortrijk, waar ik eerst naar belde en ze me ook zeggen dat in zulke gevallen ze simpelweg een nieuw moederbord plaatsen. Ze vroegen met dan een emailtje te sturen met wat details. Ik kreeg een zendesk ticketnr waar nooit feedback op kwam. Een extra mailtje met de vraag of ze het gemist hebben ook geen antwoord.

Misschien ben ik het probleem want ik trek zo veel stilte aan … Ik wil daar gerust iets aan doen maar wat dan. Ik ben telkens normaal vriendelijk en to the point. Whatever.

En het is duidelijk dat die laptop een gezonken kost is. Uiteindelijk wil ik m gewoon op ebay zetten als ‘repair’, vooraleer de M1 ze volledig waardeloos maken. Dat is nu nog mijn enige doel (slecht idee?). Maar daarom moet ik natuurlijk wel een manier vinden om ze terug bij mij te krijgen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door Element.
    Inactief
    Anoniem

Element op 3 februari 2021 om 17:06
    Ik ben bewust niet naar een AASP gegaan omdat we hier in Gent de switch hebben en hier staan ze er voor bekend om slecht te zijn in diagnoses en simpelweg een nieuw moederbord plaatsen. Ik heb dan de tip gekregen van lab9 in Kortrijk, waar ik eerst naar belde en ze me ook zeggen dat in zulke gevallen ze simpelweg een nieuw moederbord plaatsen.

Ja daar heb je ook wel een punt, dat gebeurt vaker. Het is net als met auto’s: je bent overgeleverd aan ‘ze’. Ik zou nu toch wel die diagnose afwachten, betalen moet je toch. Maar vriendelijkheid kent grenzen. Zonder onbeschoft te zijn mag je gewoon zeggen dat je geduld op is en een uiterste datum wil horen voor de uitslag.

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 3 februari 2021 om 17:1</p>

Ja daar heb je ook wel een punt, dat gebeurt vaker. Het is net als met auto’s: je bent overgeleverd aan ‘ze’. Ik zou nu toch wel die diagnose afwachten, betalen moet je toch. Maar vriendelijkheid kent grenzen. Zonder onbeschoft te zijn mag je gewoon zeggen dat je geduld op is en een uiterste datum wil horen voor de uitslag.

Dat is een heel goed idee van die deadline inderdaad. Heb ze nog niet kunnen bereiken daarnet maar dat is dan de volgende stap:-)

Trouwens de vorige keer dat ik ze belde was hun raming 250euro (inclusief de diagnosekosten), als de tests zouden bevestigen wat ze nu denken. Lijkt me een goed moment om de diagnose te betalen en gewoon online te zetten, niet?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door Element.
    Inactief
    Anoniem

Zeker, maar ik ben nu wel heel benieuwd wát ze nu denken dat de oorzaak is. Dat mag je toch wel horen voor die €79? Anders valt er ook niets zinnigs over het bedrag van €250 te zeggen. Misschien is het toch zelf te repareren als je weet wat het probleem is..

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 3 februari 2021 om 17:24</p>
    Zeker, maar ik ben nu wel heel benieuwd wát ze nu denken dat de oorzaak is. Dat mag je toch wel horen voor die €79? Anders valt er ook niets zinnigs over het bedrag van €250 te zeggen. Misschien is het toch zelf te repareren als je weet wat het probleem is..

Uiteindelijk ging het om de sensoren voor de fans, maar detail moet ik eerlijk gezegd nog eens opnieuw vragen. Ik ga wel heel veel moed moeten vinden om mezelf er opnieuw aan te wagen. Maar you never know …

Inactief
    Anoniem

Element op 3 februari 2021 om 17:51
    Uiteindelijk ging het om de sensoren voor de fans..

Tsja, dat hadden we (gratis)  een maand geleden al geconcludeerd. Zo zie je maar, ze doen niet veel anders dan je zelf ook kunt bedenken. Maar dan is het misschien interessanter wat ze als oplossing voorstellen? Want de clou is hier natuurlijk: wélke sensor?

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 3 februari 2021 om 19:09</p>

Element op 3 februari 2021 om 17:51
    Uiteindelijk ging het om de sensoren voor de fans..

Tsja, dat hadden we (gratis)  een maand geleden al geconcludeerd. Zo zie je maar, ze doen niet veel anders dan je zelf ook kunt bedenken. Maar dan is het misschien interessanter wat ze als oplossing voorstellen? Want de clou is hier natuurlijk: wélke sensor?

Wel ik ben er vrij zeker van dat ze wel weten welke sensor het is. En het is een beetje ikzelf die beter had opgeschreven wat de man me vertelde. Dus kwestie van ze asap aan telefoon te hebben en nog eens de situatie opmeten. Dan kom ik er nog op terug.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Was de klacht fan’s draaien op hoog toerental?

Gisteren dit op kunnen lossen, d.m.v. een SMC reset, 3 minuten werk, probleem opgelost.

Inactief
    Anoniem

Eerst maar eens inlezen Joop. De link staat in mijn tweede reactie. In dat draadje staat weer een link naar wat daaraan vooraf ging.

Bijdrager
    Element

Precies, die SMC reset is ondertussen een oude bekende:-)

Ondertussen heb ik nieuws van de shop. Bottomline is dat SMC chip defect was plus trackpad. Alles bij elkaar kost de reparatie 359 incl btw. en nog twee jaar garantie.

Voordeel is natuurlijk dat ik mij niet hoef te haasten met een beslissing.
    Maar dat geld is natuurlijk wel kantje-boordje voor zulk een macbook. Op zich presteert deze mac genoeg voor wat ik nodig heb. En dat zal het komende jaar zeker zo nog zijn. Dus 1 manier om het te bekijken is dat ik voor 360 euro een mac heb voor minstens nog een jaar, ook eentje waarvan ik weet waar ik aan toe ben. Dat koopt ook weer tijd om de markt af te wachten, want die zal binnen een jaar een pak interessanter zijn denk ik.

Een andere manier om het te bekijken is natuurlijk, misschien krijg ik er net nu nog een goeie prijs voor en moet ik ongeveer rond de 350 euro opleggen om nu al een M1 te hebben.

En ja, ik antwoord mijn eigen vraag hier…

Maar altijd welkom om het uit mijn hoofd te praten of te bevestigen:-)

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Element.
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

Ik dacht al waarom schrijft @Antwoordapparaat hier niet over…

Inactief
    Anoniem

Element op 4 februari 2021 om 13:02
    Bottomline is dat SMC chip defect was plus trackpad. Alles bij elkaar kost de reparatie 359 incl btw. en nog twee jaar garantie.

Interessant… ?. Met een defecte SMC chip start een Mac niet op. Het is wel heel opmerkelijk dat dit de eerste vertaling van de AHT foutcode is zonder verder na te denken. Precies zoals we het eerder al besproken hadden: mijn conclusie was toen dat het trackpad waarschijnlijk stuk was en niet de chip. En in dit hele verhaal blijft dat nog steeds de meest logische oorzaak vanwege de opgezwollen batterij. Een Trackpad heb je voor €15 (China) of €50 (NL)….

Afijn, mijn taak zit erop want veel meer valt er niet over te zeggen. Ik denk er het mijne van, de keuzes zijn aan jou!

Ter info dit nog (link):

I had the PFM006 error, too. Fans were rotating at maximum speed, process “kernel_task” was around 500%. It also happened after a battery replacement.

The trackpad cable had a very small damage. Therefore, its sensor weren’t able to report their status (palm rest, temperature etc.). So, the system thought there was a temperature issue and fired up the fans. But this didn’t help (still no response from the sensors), so the kernel restarted over and over.

After implementing a new Trackpad cable everything returned to normal. “SMC” was just fine all the time – the error code was misleading.

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 4 februari 2021 om 13:48</p>

Element op 4 februari 2021 om 13:02
    Bottomline is dat SMC chip defect was plus trackpad. Alles bij elkaar kost de reparatie 359 incl btw. en nog twee jaar garantie.

Interessant… ?. Met een defecte SMC chip start een Mac niet op. Het is wel heel opmerkelijk dat dit de eerste vertaling van de AHT foutcode is zonder verder na te denken. Precies zoals we het eerder al besproken hadden: mijn conclusie was toen dat het trackpad waarschijnlijk stuk was en niet de chip. En in dit hele verhaal blijft dat nog steeds de meest logische oorzaak vanwege de opgezwollen batterij. Een Trackpad heb je voor €15 (China) of €50 (NL)….

Afijn, mijn taak zit erop want veel meer valt er niet over te zeggen. Ik denk er het mijne van, de keuzes zijn aan jou!

Nu begrijp ik ook meteen wat ik verkeerd begrepen had aan de suggesties. Letterlijk een andere trackpad, en niet enkel het kabeltje. Want op basis van de suggestie heb ik ook effectief het kabeltje vervangen, denkend dat dat hetgeen was dat de bedoeling was en dat daarmee alles wat ik nog kon doen was uitgeput. Vooral omdat ik op het spoor zat dat dat kabeltje er om bekend staat om gevoelig te zijn en voor problemen te zorgen. Ipv het trackpad zelf. En het is niet dat jij hebt gezegd kabeltje of zo, je zei letterlijk trackpad en onbewust heb ik dat geinterpreteerd als ‘kabeltje’.

Een duur misverstand, en het is duidelijk wat jouw gedachten zijn. En het zouden ook exact mijn gedachten zijn in jouw plaats.
    Ik zou het natuurlijk bij de diagnose kunnen laten en opnieuw enkel de trackpad doen, er van uitgaand dat die SMC chip in werkelijkheid niet beschadigd is. Maar hoe lang ga ik dan potentieel nog bezig blijven.

EDIT: juist, nu dat ik die referentie lees van jouw link naar iFixit, gaat het dan toch weer om exact dat kabeltje. Dus mijn verwarring was niet van de lucht.

EDIT2: @Antwoordapparaat in ieder geval erg veel dank voor de vele input en het meedenken!

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Element.
    Inactief
    Anoniem

Er waren in december 2 mogelijkheden: dat alleen het kabeltje stuk was of een breuk intern in het trackpad. Alleen de kabel vervangen was jouw keuze (goedkoper) maar bracht niet de oplossing, het hele trackpad vervangen had met meer zekerheid uitsluitsel gegeven.

Lastig hoor wat nu te doen.. I wil je niet overtuigen om ‘m weer op te halen en zelf het trackpad te vervangen, als dat niet helpt heb ik het gedaan ?. Voor €360 weet je dat zij het in orde maken en koop je meer zekerheid, dat begrijp ik ook wel. Soms moet je je verlies nemen..

Wellicht kun je ze vragen eerst de trackpad te vervangen en dan te testen, wegens sterk vermoeden dat er niets mis is met de SMC. Mocht dat de oplossing zijn zou je toch goedkoper uit moeten zijn. Laat merken dat je kennis van zaken hebt en dat je weet hoeveel een trackpad ongeveer moet kosten.

Bijdrager
    Element

Klopt over december. Maar de link tussen schade aan trackpad zelf wanneer de batterij de issue was en dat deze ook de paniek in de fans en cpu zou veroorzaken was de hele tijd jammer genoeg niet in me opgekomen.

In de context van de fans en cpu na de batterij ging het op het internet telkens over het kabeltje.

De laptop was dus al gerepareerd plots want door de SMC te fixen was de enige manier dat ze het konden uitsluiten. Niet de afspraak zei ik, gingen ze mee akkoord en ik had de optie om de reparatie te laten omkeren voor €79. Je kan redeneren dat het een psychologische move is want wie laat nu zoiets doen. Ik ging zeker geen schroom hebben om dat voor te stellen.

Maar ik ben zoals je zegt inderdaad voor de ‘zekerheid’ gegaan en voor de closure en het verlies nemen en de lessen leren. Plus het geduld dat echt op is.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.