13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Ilsemock

Langzame MBP 2013

Hoi,

Mijn Macbook pro uit 2013 is ontzettend traag. Opstarten duurt op een goeie dag vaak een half uur.
    Mijn muis hapert constant, photoshop opent pas na 20 minuten enz.
    Ik heb al geprobeerd hem ” op te schonen ” maar het wil gewoon niet werken.
    Het is ontzettend frustrerend en mijn eindproject voor school komt er aan waar ik hem echt goed voor nodig heb.

Hebben jullie ideeën of tips want dit kan echt niet zo door.

Groetjes,

Ilse

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: Titel aangepast

Bijdrager
    koen

Klinkt als een bijna kapotte HD.

Maak allereerst zo snel mogelijk een backup van al je bestanden.

Opschonen van een Mac is trouwens nergens voor nodig, het is ook erg makkelijk om per ongeluk essentiele files weg te gooien.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  koen.

Bijdrager
    digilb

En na het maken van een backup: plaats (of laat het doen) een SSD, zet er ten minste 8GB aan RAM in, doe een verse installatie van Mac OS, doekje er over (klamvochtig) et voilà.
    Zie het als een mid-life investering waarna hij weer een aantal jaren vooruit kan.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  digilb.

Bijdrager
    TheBigZ
    Ilsemock op 15 januari 2018

Hebben jullie ideeën of tips want dit kan echt niet zo door.

Maak een EtreCheck report en plaats dat hier, dan zien we wellicht nog opschoonopties.

https://etrecheck.com

Moderator
    Night

Start eens op met de D toets ingedrukt gehouden en laat de hardwaretest draaien tot deze klaar is. Dit duurt normaal een paar minuten, maar kan in sommige gevallen wel een paar uur duren.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    digilb op 15 januari 2018

En na het maken van een backup: plaats (of laat het doen) een SSD, zet er ten minste 8GB aan RAM in, doe een verse installatie van Mac OS, doekje er over (klamvochtig) et voilà.
    Zie het als een mid-life investering waarna hij weer een aantal jaren vooruit kan.

Misschien moet ze eerst even laten weten welk model MBP ze heeft. Die SSD is een goeie tip, maar volgens mij zijn er in 2013 geen modellen van de Pro-versie uitgekomen met een HDD. Die hadden allemaal een SSD.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  MoNdO GeNeRaToR.

Bijdrager
    Shmoo

Prachtig is dat altijd. Mensen met die standaard antwoorden : SSD + RAM upgraden terwijl ze geen idee hebben over welke machine het gaat.

Deze machine bevat Flash geheugen en het RAM is gesoldeerd dus niet te upgraden.

Doe eerst gewoon eens een aantal software en hardware testjes.

Bijdrager
    fixar
    Shmoo op 15 januari 2018

Prachtig is dat altijd. Mensen met die standaard antwoorden : SSD + RAM upgraden terwijl ze geen idee hebben over welke machine het gaat.

Deze machine bevat Flash geheugen en het RAM is gesoldeerd dus niet te upgraden.

Ook dát is een aanname Schmoo… voor het zelfde gemak heeft TS deze MacBook Pro gewoon in 2013 aangeschaft….en is het model gewoon de MacBook Pro (13-inch, Mid 2012) of de MacBook Pro (15-inch, Mid 2012) die beide gewoon nog in 2013 nieuw in de winkel te krijgen waren en met klassieke harde schijven en verwisselbaar geheugen uitgerust zijn.

Het wachten is dus op de verlossende woorden/gegevens die de TS ons hierover gaat geven.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  fixar.

Bijdrager
    Ilsemock

Super dank voor alle reacties,

Ik heb een Macbook pro 13-inch mid 2012
    Processor – 2,5 GHz Intel Core i5
    Geheugen – 4gb 1600 mhz DDR3
    Videokaart – Intel HD graphics 4000 1536mb

500 Gb SATA schijf waarvan iets onder de helft nog beschikbaar.

Er staat dat ik mijn geheugen van 4gb kan uitbreiden naar 8gb

Hebben jullie wat aan deze informatie?
    Ik hoop dat jullie mij nogmaals kunnen helpen,

Groetjes Ilse

Bijdrager
    digilb

Kun je een EtreCheck report maken en hier plaatsen, dan zien we wellicht nog opschoonopties? Zie https://etrecheck.com
    En (nog belangrijker!) heb je inmiddels een backup gemaakt? Het zou nl. kunnen zijn dat de harde schijf op het punt van krak staat.

Bijdrager
    Ilsemock

Een backup moet nog maken. Mijn externe schijf lag nog ergens anders

Bijdrager
    koen

Kun je de hele log copy en pasten, niet alleen de eerste pagina?

Bijdrager
    TheBigZ

Aan de header van het EtreCheck report te zien heb je waarschijnlijk adware geinstalleerd.

Dus zoals Koen al zei, plaats het GEHELE report hiet.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.