30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

Langzame en uiteindelijk vastlopende Mac

De laatste tijd is mijn Mac, waarop ik zo fier als een gieter was, een soort anti-reclame voor de Mac geworden.
    Mij Machine is stukje bij beetje langzamer geworden, en uiteindelijk werden er zelfs geen Thumbs meer gegenereerd van grote bestanden (foto’s, ik ben een fotograaf). Bummer, maar tot daar aan toe.
    Wat me veel meer parten speelt is de problemen bij het werken met Photoshop CC. Steeds vaker loopt het programma vast, na wat bewerkingen van een beeld (borstels, gommen, niet noodzakelijk filters° De enige work around die ik had was, om al mijn werk niet te verliezen, in Photoshop een force quit doen, en dan op cancel drukken en dan kon ik weer verder…
    En dan nu, de laatste paar dagen loopt de hele zaak vast, menu’s werken niet meer, ik kan niet meer op button’s drukken, mijn enige uitweg is de stroom eruit halen en herstarten, zoals daarnet, een paar uur werk om zeep. En dan stopt het lachen natuurlijk. Ik heb de schijven al getest, die zijn ok, en bij andere programma’s heb ik ook geen problemen, alleen de finder is traag in het genereren van iconen en vertoont vaak geen thumbs..
    Kortom, ik begrijp er niks van, weet niet wat er gebeurd en nog minder hoe dit op te lossen is en heb er flink de pest in.
    Ik weet dat men graag meer wil weten over mijn toestel , wel kijk

Jongens , alle hulp en wijze raad is welkom, alvast bedankt

Johny

Bijdrager
    hokkie

Om te beginnen zou ik eens een nieuwe gebruiker aanmaken en kijken of je deze probleem ervaart. Open dan Photoshop of andere “zware” applicaties. Test…test…test…

Als je hier geen rariteiten tegenkomt, moet het een software probleem zijn.

Daarnaast kan je in de activiteitenweergave bekijken wat het processor gebruik is bij bepaalde applicaties en “voel” eens of de iMac ook warm/heet is.

Een klein beginnetje;)

Bijdrager
    2observe

Inderdaad kijken wat het CPU en memory verbruik is. Ik heb bijna een vergelijkbare configuratie en die loopt als een zonnetje. Je kunt ook Memory Diag (gratis) installeren om on the fly geheugen vrij te maken. Zitten je harde schijven niet te vol. Start je Mac eens op zonder (USB) devices gekoppeld.

Inactief
    Anoniem

Klinkt alsof je harde schijf te vol is. En voor jouw toepassingen zou ik er zoveel RAM als mogelijk instoppen.

Bijdrager
    BoniMacX

Mijn naslag werk is doornemen anders. Begint niet toevallig met ‘Trage Mac’ > Veelgestelde vragen.

Bijdrager
    GoeieDag
    2observe op 09 april 2014

Je kunt ook Memory Diag (gratis) installeren om on the fly geheugen vrij te maken.

Zo’n programma heb je al: Mac OS X!:wink:

Bijdrager
    Ir.Bob

Heb je al in Console gekeken of daar meldingen staan vlak voor de PC crasht?

Bijdrager
    Johnyw

Bedankt voor de reacties, maar zoals gezegd, hij loopt echt vast bij momenten en dan kan ik geen kant meer uit, laat staan één of ander nakijken…
    Mijn harde schijven: Mac Intern: 571 Gb beschikbaar, externe schijf waar de beelden op staan: 797 Gb beschikbaar…. En met dat geheugen, daar zeg je me wat, het lijkt soms alsof dat steeds maar opbouwt, maar men stelt hier alsof OSX dat zowiezo doet, dat leegmaken .. ?

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, gooi er dan eens een nieuw systeem overheen, zodat ie weer ‘schoon’ is. Ruim half uurtje werk.

Bijdrager
    App-ie

Nieuwe user aanmaken inderdaad, maar ook een keer booten in Safe Mode en herstellen Disk Permissions. Je scratch disk van Photoshop staat waarschijnlijk op dezelfde schijf als die waar je Virtual Memory swapfiles op komen. Dit kan de boel flink vertragen. Kijk bij /var/vm van je opstartschijf of je veel swapfiles hebt staan als je computer weer traag reageert. Dus meer geheugen plaatsen en/of een snelle SSD overwegen.

Bijdrager
    Wauters

Wat was je initieel OS?
    Na 2 maal upgraden kan je zoiets voorhebben. Bijvoorbeeld van Lion naar Mountain Loin naar Mavericks.

OPLOSSING: Nieuw OS installeren.
    2de OPLOSSING: SSD installeren (niet van de poes): http://www.ifixit.com/Store/Mac/iMac-Intel-21-5-Inch-Mid-2011-Dual-Hard-Drive-Kit/IF173-002

Bijdrager
    Johnyw

Ok, een nieuw systeem installeren… maar hoe die ik dat ? Ik heb geen dvd’s meer natuurlijk ?? En ik wil uiteraard niks kwijt…en ik vrees dat dit het geval zal zijn ?

Bijdrager
    Wauters

Eerst een back-up nemen met bvb Time Machine!
    Vervolgens deze stappen:
    http://www.techrepublic.com/blog/apple-in-the-enterprise/how-to-create-a-bootable-usb-to-install-os-x-mavericks/#.

Indien te moeilijk: Even Applestoorn bellen:-)

Bijdrager
    Johnyw

Nu, eerst even herstart in Safe mode…foute boel, nu wil bv Safari helemaal niet meer opstarten ( heb noodgedwongen chrome gebruikt hier nu), ik krijg onmiddellijk dat crash report om naar apple te sturen…

Bijdrager
    Johnyw

Alle tips van hierboven heb ik nagevolgd, met uitzondering van die memory diagen die SSD ( ik weet niet eens wat dit is …)
    En ook dit

Kijk bij /var/vm van je opstartschijf of je veel swapfiles hebt staan als je computer weer traag reageer

is me niet gelukt simpelweg omdat ik dat niet in mijn bibliotheek niet kon vinden ?

Uiteindelijk heb ik Maverick opnieuw geïnstalleerd, en de eerste dagen liep alles prima, maar nu is het weer van dattum…bepaalde thumbs worden niet gerenderd en het ergst van alles gaat het in Photoshop, soms loopt die weer zo goed als vast en soms krijg ik dit….

Het enige wat ik dan kan doen is de mac herstarten… pfff

Inactief
    Anoniem

Kan er nog meer RAM bij? Zoja, dan zou ik daar in investeren.

Bijdrager
    Wauters

Is het toevallig een 27″ 2011 imac?
    Die hebben last van een onstabiele grafische kaart. Maar dit zou al van in ’t begin zo moeten zijn.

Om software issues uit te sluiten: eerst Mavericks installeren, daarna Photoshop (NIKS anders!) en dan testen.
    Als het dan slecht gaat, is het hardwarematig, maar wat is moeilijk te zeggen.
    -HD vervangen
    -RAM vervangen

En als je geen wisselstukken hebt is dit natuurlijk moeilijk haalbaar.

Bijdrager
    Johnyw

Ram vervangen ??? Kan dat dan kapot gaan ?

Inactief
    Anoniem

Niet vervangen, maar meer toevoegen. Zo krijgt je Mac meer ruimte om te werken.

Bijdrager
    Johnyw

Sorry voor de late reactie mannen. Veel had te maken dat de notificaties van een reactie naar mijn mac email adres gingen en ik dat niet ingesteld had in mijn email programma. Nu heb ik dat wel gedaan en hopelijk zie ik nu wel wanneer er hier gereageerd word .
    Ik heb jullie aanwijzingen ter harte genomen en heb mijn mac van 8Gb ram naar 16 Gb opgewaardeerd.
    Nu loopt PS inderdaad wel sneller, maar na verloop van tijd gaat het steeds trager weer. Ik werk wel soms met foto’s van 1 Gb, dus das een pak maar toch.
    Ik heb het hulpprogramma Memory Diag geïnstalleerd en inderdaad, daar kan ik zien dat zelfs die 16 Gb snel “volloopt”.
    Wat me ook erg opvalt is dat, wanneer er geen enkel programma loopt, dat (ja wat?) zich niet hersteld, dat er erg veel file cache blijft bestaan ?

dat moet ik dan manueel oplossen ?
    Wat ik me ook afvraag, misschien kan er nog meer ram bij ?

Mijn Imac is het model 21,5 inch van midden 2011.

Bijdrager
    Johnyw

Vreemd, de links naar de screenshots ( door dropbox gemaakt) schijnen hier niet te werken ???
    enfin, dit is de eerste:
    https://www.dropbox.com/s/m1m0m08oqt7orge/Screenshot%202014-08-18%2011.29.17.jpg
    en dit is de tweede:
    https://www.dropbox.com/s/q13fcd0wu0bvpsu/Screenshot%202014-08-18%2011.29.49.jpg

Bijdrager
    fred44nl

hoe is het met je HD ??
    wat zegt dit programma ervan:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

maak es een overzicht met EtreCheck en plaats een pdf met die info op je DropBox.

http://www.etresoft.com/etrecheck

Bijdrager
    Johnyw

Het volitans programma gaf “passed”
    En ik heb het overzicht ( van EtreCheck) op mijn dropbox geplaatst…

Bijdrager
    fred44nl
    Johnyw op 18 augustus 2014

En ik heb het overzicht ( van EtreCheck) op mijn dropbox geplaatst…

je hebt me de link naar het overzicht via een PM gestuurd.
    ik ben aan het studeren.
    maar als je die link ook hier zet, dan kunnen anderen ook meedenken:)

het 1e wat direct opvalt is CleanMyMac.
    zou je dat a.u.b. willen verwijderen:)

edit:
    echt gekke dingen zie ik niet.
    je hebt wel veel kernel-extensions.
    heb je die allemaal nodig ??
    en belangrijker: zijn die allemaal up-to-date ??

zo te zien, doet je TimeMachine backup het niet meer, omdat de backup-schijf onvoldoende ruimte heeft.
    n.b.: vervelende opmerkingen van Bento over TimeMachine kun je gerust negeren:)

Etrecheck maakt een opmerking over /etc/hosts
    heb je daar bewust of onbewust iets aan veranderd ??
    er staan standaard slechts 4 actieve regels in:

127.0.0.1 localhost
    255.255.255.255 broadcasthost
    ::1 localhost
    fe80::1%lo0 localhost

Bijdrager
    Johnyw

Tja, hoe kom ik erachter welke kernel extensions ik al dan niet nodig heb ? Waar vind ik die trouwens ? (Ik weet eerlijk gezegd helemaal niet waartoe die dienen )

Die CleanMyMac spullen probeer ik nu te verwijderen.
    en hier de link naar het overzicht: https://www.dropbox.com/s/xvomlbgxvu0jqn2/Mijn%20computer%20configuratie.rtf

Bijdrager
    fred44nl
    Johnyw op 18 augustus 2014

Tja, hoe kom ik erachter welke kernel extensions ik al dan niet nodig heb ?

je krijgt extra kernel extensions van sommige programma’s, die je hebt geïnstalleerd.
    zoals bijv. LittleSnitch of RogueAmoebe
    op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar het is wel belangrijk dat de bijbehorende programma’s up-to-date zijn èn geschikt zijn voor Mavericks.

Bijdrager
    Johnyw

hello, ik had die opmerking ivm mijn Host file niet gezien.
    Tja inderdaad vreemd, ik heb daar niks zitten aan veranderen hoor, toch niet bewust ! Hoe word die verondersteld eruit te zien dan, want, alhoewel ik allesbehalve een kenner ter zake ben, verbaasd het me toch dat daar toch twee extra regels instaan over localhost ??

Bijdrager
    fred44nl
    Johnyw op 20 augustus 2014

Hoe word die verondersteld eruit te zien dan,……

dat staat hierboven reeds:)
    welke regels zijn er dan toegevoegd ??

Bijdrager
    Wolves

Beste Johny,

Kennelijk is jouw probleem een fotografen probleem, want ik heb precies dezelfde ellende als dat jij omschrijft. (En ik ben dus ook beroepsfotograaf.) Ook op advies van leden hier op het forum, heb ik het geheugen van mijn Mac Pro (die grote desktop kast) zelfs van 8 ge-upgraded naar 32 GB, maar helaas zonder ook maar iets resultaat. Schijf ook al geformatteerd en Mavericks geïnstaleerd (had eerst Snow Leopard), maar nog altijd drama. Net weer Photoshop CC geforceerd moeten stoppen aangezien het 100% vast stond. Virtueel geheugen wat extreem hoog was thumbs die niet laden en een kerneltask van 18 GB!!

Ik word er helemaal gek van en loop te denken om terug te gaan naar een Windows systeem! Of heb jij ondertussen al een oplossing gevonden?

Groet, Ellen

Bijdrager
    FourMoreThings

@ Wolves

Een hoog virtueel geheugen zegt in principe niet veel. Je kan beter kijken naar programmageheugen. Hoe hoog is dat?

Werkt de rest van de apps en OS-X wel naar behoren? Is overstappen naar Yosemite een optie? Heb je een clean install gedaan? Zou verder de time-machine vergeten, die heb je niet nodig.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.