5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    B-rt

Langzaam opstarten

Ik ging laatst bijhouden hoe lang mijn MBP begin 2011 er over doet om op te starten tot aan het moment dat ik m’n wachtwoord in kan voeren. Dit duurde 1 minuut en 20 seconde. Naar mijn weten is dat echt ontiegelijk langzaam of weet ik gewoon niet beter.
    Ook al zit er geen SSD in was ie vroeger natuurlijk wel wat sneller dan dit.

Na het invoeren van m’n wachtwoord duurt het nog eens 30 Ă  40 seconde voordat ik echt (fatsoenlijk) aan de slag kan, maar dat ligt ook aan mijn opstartprogramma’s natuurlijk.

Ruimte heb ik zat, werkgeheugen ook genoeg en de activiteitenweergave laat ook niets geks zien (behalve de kerneltask die 600mb in gebruik neemt, maar ik weet niet of dat veel is).

Iemand enig idee wat het opstarten (tot aan het wachtwoord) zo langzaam maakt??

Specs:

Bijdrager
    Niels

Back-up maken en OSX opnieuw installeren via de recovery modus lost dit soort dingen vaak op

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee dat doet het niet, want een flink deel van de opstarttijd komt juist door third-party programma’s die mee opstarten. Zodra je die weer installeert ben je gewoon terug bij af.

Dit duurde 1 minuut en 20 seconde. Naar mijn weten is dat echt ontiegelijk langzaam of weet ik gewoon niet beter.

Zo uit de doos start een Mac op binnen 30 sec. Maar tijden langer dan een minuut zijn vrij normaal. Er zijn verschillende oorzaken die de opstarttijd doen toenemen. Ten eerste de randapparatuur. Elke drive of ander apparaat moet geĂ¯nitialiseerd worden dus hoe meer drives e.d. er zijn aangesloten hoe langer dat duurt. En omdat tijdens daadwerkelijk aanzetten (in tegenstelling dus tot een softwarematige herstart) ook het logic board en geheugen wordt getest neem de opstarttijd toe als er meer geheugen in zit.
    Daarnaast kost het opstarttijd naarmate er meer onderdelen zijn die tijdens inloggen mee opstarten. Ook de inhoud van je desktop is van invloed. Naast de drive icons kost elk onderdeel op je desktop tijd voordat je daadwerkelijk aan de slag kan. Uiteindelijk kun je dan makkelijk boven de minuut uitkomen.

Opstarttijden zijn overigens helemaal niet interessant. Beter is om de Mac helemaal niet uit te zetten maar gewoon in de sluimerstand te houden. Opstarten doe je dan alleen nog bij een systeem update of als er een vaag probleem is dat niet gelijk weg gaat.

(behalve de kerneltask die 600mb in gebruik neemt, maar ik weet niet of dat veel is).

Dit is volkomen normaal.

Als je echt het idee hebt dat het te langzaam gaat kun je een safe-boot uitvoeren. Het opstarten gaat daarna weliswaar nog langzamer, maar dat herstelt zich na enkele keren. (Dit komt omdat een safe-boot het system cache geheugen wist en dat moet dan daarna weer voorzien worden van de nodige data die het opstarten weer sneller maakt)

Bijdrager
    B-rt

Dat is een duidelijk antwoord. Dank je wel!

Ik zal eens gaan kijken naar de opstartprogramma’s dan. Mijn desktop is helemaal leeg dus daar zal het niet aan liggen.
    Tevens overweeg ik om er een SSD in te (laten) zetten. Dit scheelt aanzienlijk weet ik uit ervaring met andere MBP’s.

Bedankt!

Bijdrager
    BoniMacX

als je niet weet welke HD of SSD kopen, zie dit draadje bij de buren: http://www.macfreak.nl/forums/topic/5/14361/10/highlight=harde%20schijf/

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.