16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Langste installatie ooit

Op m’n laptop staat iPhoto ’08, maar op een installatie-DVD van een andere computer heb ik ’09 staan; dus, dacht ik gistermiddag, het is tijd dat dat ook op die laptop komt. Even Pacifist eropgezet, DVD erin en installeren maar. Dat was om iets van 15:30 uur gistermiddag, en hij is nog altijd bezig …

In het begin ging het snel, maar zodra de installatie op iets van een derde gekomen was, is het ontzettend langzaam gaan lopen — maar het programma zit niet vast, want het geeft aan welk bestand naar de juiste plek gekopieerd wordt, en dat verandert regelmatig. (En ja, ik ben slim genoeg geweest om de automatische sluimerstand uit te zetten en de computer aan de lader te hangen :)) Nu gebruik ik Pacifist wel zonder te betalen, met als gevolg zo’n aftelschermpje bij het starten ervan, maar ik begin toch sterk te vermoeden dat er ook een kopieervertraging ingebouwd is voor niet-betalende gebruikers … met de hand alle bestanden kopiëren had hoogstwaarschijnlijk korter geduurd dan dit :slant:

Bijdrager
    Haike

Zolang het maar goed gaat toch? Neem koffie pak de krant, en werp er af en toe een schuine blik op, of er nog wat gebeurt..:wink:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik heb ooit last gehad van een stervende HDD. Dat ontdekte ik toen ik een back-up wilde maken en vooral de grote bestanden ontzettend veel tijd in beslag namen. Het proces bleef wel lopen maar het ging ontzettend langzaam.

Misschien dat dit voor jou niet opgaat maar misschien dat een dubbelcheck geen kwaad kan?

Bijdrager
    Moriarty

Ik sluit me aan bij Maddox – lijkt op een probleem met je HDD.

Even controleren via het schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De raad opvolgend heb ik het Schijfhulpprogramma aangezet, maar dat zegt dat er niks mis is met de schijf. Als ik Activiteitenweergave aanzet, neemt Pacifist zo’n 100% processortijd in, terwijl het zo te zien niks staat te doen dan een bestand kopiëren … En niet eens noodzakelijkerwijs grote bestanden: hij is nu al minutenlang bezig met een Localizable.strings (die kúnnen wel groot zijn, dat klopt, maar geen megabytes of zo).

Ik weet het niet zeker, maar ik krijg sterk de indruk dat het programma bij elke kopieeractie er expres langer over doet dan bij de vorige:)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Zou je zeggen maar is 100% CPU niet erg veel?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat vond ik ook al, maar het lijkt erop dat zodra Pacifist iets doet, het grofweg 100% CPU-tijd in beslag neemt …

Het “probleem” is trouwens wel opgelost, vooral omdat ik het wel welletjes vond en op de Stop-knop gedrukt heb. Hij was al zeker een kwartier (en waarschijnlijk nog veel langer, maar daar was ik niet bij) bezig met het bovengenoemde Localizable.strings, en al zo’n 22 uur in totaal … Daarna ben ik eens gaan kijken in de map /Programma’s, waar ik een iPhoto vond, maar die weigerde dienst omdat (zo bleek door graven in de foutmelding) iLifeSlideShow niet aanwezig was. Dat stond ook op de DVD, en werd door Pacifist in ongeveer drie tellen geïnstalleerd, waarna iPhoto wel werkte en ’09 bleek te zijn in plaats van de ’08 die eerst op de computer stond. Er lijkt niks mis mee te zijn, en de updates uit de App Store installeerden zonder problemen, dus ik geloof het wel zo:)

Ik nam trouwens de gok om Pacifist te laten stoppen met de installatie omdat ik het redelijk vond aan te nemen dat het waarschijnlijk alleen nog maar verschillende talen hoefde te installeren — en die ga ik niet missen, als Nederlands er tenminste al op stond. Dat bleek inderdaad het geval.

Ik heb wel een korte proef gedaan om het nogmaals te proberen te installeren (voordat ik de updates uitvoerde, en na hernoemen van de bestaande iPhoto zodat ik dat eventueel terug kon zetten) en je ziet hem bijna vertragen. Eerst pakt Pacifist de bestanden uit het installatiepakket uit, daarna worden bevoegdheden aangepast, en dan kopieert hij de bestanden; dat laatste gaat eerst zo snel dat je amper de namen ervan kunt lezen, maar al gauw gaat het zoveel langzamer dat je elke bestandsnaam kunt lezen, en na een tijdje staan ze allemaal een paar seconden op beeld. Toen heb ik hem maar afgekapt en heb de “oude nieuwe” installatie teruggezet.

Bijdrager
    Haike

Maar waar ligt dat nou aan? Puur aan het feit dat het een gratis programma is, of kan hij het slecht behappen?

Geblokkeerd
    Bento
    Dr. op 05 september 2012

Misschien dat dit voor jou niet opgaat maar misschien dat een dubbelcheck geen kwaad kan?

Dubbelcheck? Wat is de eerste dan?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Voor het geval de TS hardware als oorzaak uitsluit. In dat geval zou het toch geen kwaad kunnen om nog eens voor de zekerheid te kijken of dit echt niet het geval is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Haike op 05 september 2012

Maar waar ligt dat nou aan? Puur aan het feit dat het een gratis programma is, of kan hij het slecht behappen?

Ik zou het echt niet weten. Ik heb ooit met een eerdere versie van Pacifist van dezelfde DVD ook iPhoto geïnstalleerd, en dat ging zonder een centje pijn. Met deze nieuwste versie 3.0.9 gaat het na verloop van tijd zo te zien steeds langzamer, maar van een bewuste vertraging om je aan te sporen het programma te kopen wordt geen melding gemaakt op de website of bij het opstarten ervan — waarbij je, zoals gezegd, eerst een schermpje krijgt dat aftelt, met daarbij de vraag om te betalen:

Daar lees ik echt alleen een melding over wachten bij het opstarten, niks over tijdens het installeren. Ook als ik wat in de hulp rondneus, lees ik er niks over. Misschien moet ik eens een mailtje richting de ontwikkelaar sturen …

Bijdrager
    Dr. Maddox

Als je zoekt op “Pacifist slow installation” vind je vrijwel niks. Ik zou zeggen dat als dit standaard zit ingebouwd, veel mensen op internet zouden moeten klagen of vragen hebben over de langzame installatie. Toch?!

Iets klopt er in ieder geval niet!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat had ik ook al gedaan, maar was ik vergeten te vermelden — en inderdaad met hetzelfde resultaat:) Ik heb vanochtend maar gelijk de ontwikkelaar gemaild met een uitleg van m’n ondervindingen, maar daar nog geen reactie op gehad. We zien wel wat eruitkomt …

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nieuwe ontwikkelingen: ik heb de maker van Pacifist gemaild, en na een paar dagen kreeg ik van hem de vraag of ik een nieuwe versie wilde proberen om te zien of dat het probleem oploste. En inderdaad, daarmee duurde de installatie van dezelfde iPhoto van dezelfde DVD nog maar iets van tien minuten in plaats van 22 of meer uur. Ook het processorgebruik was maar rond de 60% in plaats van 100%, dus ik vermoed dat hij de bug verholpen heeft. Wanneer deze versie ook te downloaden is weet ik niet — als ik nu even kijk zie ik nog dezelfde 3.0.9 op de site van de maker staan.

Bijdrager
    Haike

Wat goed zeg!! Iig is het probleem bekend, en heb jij blijkbaar een prototype gehad van de verbeterde versie, de rest zal dan wel volgen. Mooi ook dat je er werk van hebt gemaakt :thumbsup:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bij kleine softwareuitgevers, en zeker mensen die voor zichzelf zitten te programmeren, is de kans groot dat er ook echt wat gebeurt als je melding maakt van een probleem. Werkt een programma niet zoals je verwacht, of zou je er wat aan toegevoegd of veranderd willen zien, hou dat dan niet voor je maar stuur dan gewoon een mailtje naar de maker. Nee heb je, ja kun je krijgen:)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.