9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

lange lijst ooit bezochte wifi-netwerken

Op alle Apple-apparaten (Macs, iPads, iPhones) die zijn ingelogd in mijn iCloud/AppleID-account, worden kennelijk de ooit bezochte netwerken bewaard. Zo staan op mijn iMac, die nog nooit in de VS is geweest, talloze wifi-netwerken, waar mijn iPhone ooit in de VS gebruik van heeft gemaakt.
    Als ik in de netwerkvoordeuren (Wifi, geavanceerd) die lijst leeg maak, is die binnen de kortste keren weer gevuld met dezelfde netwerken. Ik veronderstel dus, dat deze via iCloud/AppleID worden gesynchroniseerd. De vraag is dus hoe kan ik die lijst opschonen op 3 iMacs, 2 iPads en 3 iPhones, zodat die eindeloze lijst niet meer blijft terugkomen.
    De omslachtige manier zou zijn, om alle apparaten uit te loggen, de lijsten op iedere iMac te legen en op de IOS-devices een “herstel netwerkinstellingen” uit te voeren. Maar ik weet niet of dit echt werkt en vraag me af of er een eenvoudiger methode is.

Bijdrager
    TheBigZ

Via de iCloud sleutelhanger kun je ze resetten.
    https://support.apple.com/nl-nl/HT203783

Bijdrager
    csteelooper

De wifi-netwerken worden opgeslagen in de iCloud Keychain. Het verwijderen van een netwerk op één device zou ervoor moeten zorgen dat je het netwerk in kwestie ook op de andere devices kwijt raakt. Dat is in ieder geval zo als je het doet op een iOS device. Als het vanaf je Mac niet werkt via System Preferences > Network > Wifi > Advanced (wat ik vreemd zou vinden), dan kun je de netwerken ook terugzien in Keychain Access (Sleutelhangertoegang) en ze dáár verwijderen. Let op dat je daar elk netwerk een keer in de sleutelhanger System (Systeem) én een keer in de sleutelhanger iCloud tegen zult komen. Verwijder voor elk te verwijderen netwerk álle vermeldingen.

Tip: om een netwerk snel te kunnen vinden kun je het zoekveld rechtsboven in Sleutelhangertoegang gebruiken.

Een andere manier om netwerkwachtwoorden snel te vinden: selecteer in de kolom links onder Sleutelhangers de sleutelhanger Systeem en onder Categorie de categorie Wachtwoorden. Sorteer op Soort en verwijder alle AirPort netwerkwachtwoord-vermeldingen (tenminste: voorzover je ze wílt verwijderen).
    Als je dit bij de sleutelhanger Systeem hebt gedaan moet je het nog doen bij de sleutelhanger iCloud (tenzij het systeem erg snel is en de synchronisatie heeft doorgevoerd voordat jij er aan begon). Daarná sluit je Sleutelhangertoegang en start je de Mac (en je iDevices) opnieuw op.

Inactief
    Anoniem

TheBigZ en cstleelooper bedankt voor jullie reactie. Ik vind het nu wel een beetje dom van mezelf, want dit had ik natuurlijk ook kunnen bedenken ;). Alleen lost dit slechts een deel van het probleem op. De wifi-netwerken zonder wachtwoord staan niet in de sleutelhanger. Dus die moet ik ook nog kwijt zien te raken.

Bijdrager
    defoortk

vraag die bij me opkomt : waarom zou je dat willen doen ? heb je er last van in het dagelijkse gebruik ?

Inactief
    Anoniem

Last niet direct, maar vooral de aanwezigheid van een lijst met onbeveiligde netwerken, waarvan ik me niet kan herinneren wanneer en hoe die door mij zijn gebruikt (per ongeluk of opzettelijk), vind ik met het oog op security en het voorkomen van besmettingen virussen, malware etc. een goede reden om dit af en toe te willen opschonen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik snap heel goed dat je de lijst op wilt ruimen, maar als reden „het voorkomen van besmettingen virussen, malware etc.” moet ik toch een beetje om lachen:) Als je niet in de buurt van het netwerk bent zul je er überhaupt niks van kunnen krijgen.

Inactief
    Anoniem

Jakko: dat dacht ik eerst ook. Maar er staan netwerknamen bij waarvan ik niet weet waar ze bij horen, tot ik van de eek lopend door de stad, plotseling zag dat ik van een van die onbekende netwerken gebruik maakte. Ik ben toen eens goed om me heen gaan kijken om te ontdekken of er een mij bekende winkelketen, koffietent, restaurant, boekwinkel oud in de buurt was. Niets dat ik herkende en toch in een onbekend Wifi-netwerk. Dat zette me aan het denken en was een van de redenen om die lijst maar eens op te schonen. Tenslotte kan ik per ongeluk ook wel eens een keer in een onbetrouwbaar netwerk hebben ingelogd, niet waar (een soort van vreemd gaan).

Bijdrager
    mcvries

Lodewijk_Ramon: Ik denk dat je heel goed bezig bent en ik denk ook dat je voorzichtigheid in deze volkomen terecht is.

Lees deze eens:
    https://www.security.nl/posting/449399/Nieuwe+Pineapple+voor+wifi-hacking+aangekondigd

Ik heb het apparaat zelf getest en dat leverde interessante gegevens op.

Tldr: Zolang je onbeveiligde wifi accespoints geregistreerd hebt staan in je wifi lijst is het een klein klusje om al je verkeer af te vangen.
    (Als er in de applicatie encryptie wordt toegepast valt de impact nog mee, maar het is geen fijne gedachte op zijn minst)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.