17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Xigh

Langdurige sluimer

Hoi,

Ik heb een nieuwe Macbook 2.4ghz gekocht en wanneer de batterij leeg is en hij normaal op sluimer hoort te gaan gaat hij in een soort diepere slaap. De eerste keer dat hij op sluimer ging viel de computer gewoon volledig uit. En nu (4x de batterij leeg laten lopen) gaat hij in een soort sluimer en wanneer ik hem dan weer aan de stroom hang en ik op een knop duw om hem weer aan te doen blijft het scherm een paar seconden donker, dan gaat het aan en is alles flets en staat er onder in beeld een soort statusbalkje met een stuk of 15 streepjes dan een seconde of 5 laad en dan werkt hij weer.
    Ik heb al even gezocht, maar kon niet vinden wat het was. Ik heb dit op mijn 12″ pb niet en ik heb het ook nog nooit eerder gezien. Het lichtje voorop de computer brandt ook niet, het lijkt dus alsof de computer uitstaat.

Naja wie het weet mag het zeggen.

Bijdrager
    Oppie

Heb ik ook met mijn nieuwe, witte MB.
    Hoort niet, en ik vind het ook nogal ergerlijk.
    Ben met Apple bezig geweest, en ze erkennen dat ie gerepareerd moet worden; echter ben ik ‘m zo twee weken kwijt. Ook geen zin in…

Heb er laatst een andere accu in gestopt, en toen ging het wel goed, dus ik ga maar eens bellen & zeuren voor een nieuwe accu.

Bijdrager
    Ledda

bij mij gaat hij idd ook in een diepere sluimer, dit lijkt me toch niet iets nadelig?

Bijdrager
    Oppie

Ik weet niet wat dat is, “een diepere sluimer”? Staat dat ergens gedocumenteerd bij Apple.
    Bij mij gaat ie gewoon helemaal uit; ik moet ‘m weer opstarten.
    Wel is het zo dat het RAM nog geladen blijft, blijkbaar, want de niet ge-safe-de gegevens blijven toch staan, na herstart.

Bijdrager
    Xigh

Jah naja ik weet ook niet wat het is, maar ik wil er eigenlijk vanaf. Is het misschien de zogenaamde hibernation optie waar je wel eens wat over hoort, maar die Apple niet bied (Hier kun je bijvoorbeeld lezen wat hibernation is: http://en.wikipedia.org/wiki/Hibernate_(OS_feature) )

Maar ik moet dus Apple maar eens bellen hierover. Vervelend weer, hij doet het verder zo goed.

Bijdrager
    Ledda

ik denk dat het geen bug is eigenlijk ofzo??

Bij mij gaat hij zo –> mijn accu gaat helemaal leeg, op het einde gaat hij in sluimer, ik maak hem telkens wakker , opeens valt hij helemaal uit (was toen om accu te kalibreren) en dan hang ik de lader er aan, ik start hem op, en krijg het fletse scherm met de laadbalk. Het ram geheugen bleef idd geladen ofzo, want alles waar ik mee bezig was , was nog steeds actief.

Toch handig, als je onderweg bent, en je laptop valt helemaal uit, dan heb je dit laatste redmiddel nog:)

Bijdrager
    –help

Het is een slaapstand, kan ook handmatig aangezet worden door bijvoorbeeld apps als “deepsleep”. Hij gaat in een slaapstand (of deepsleep) indien hij dusdanig weinig stroom nog heeft dat hij niet meer in sluimer kan. Er is hoogst waarschijnlijk wat mis met je PMU dus. Probeer eens een PMU reset dus ?

accu eruit -> powerbutton aantal seconden (5 ofzo) ingedrukt houden.
    accu erin -> opstarten, kijken of het nu OK is.

Bijdrager
    Oppie

PMU reset idd al lang uitgevoerd; heeft bij mij niks geholpen.
    Dat ‘fletse scherm’ heb ik nog nooit gehad.

Bijdrager
    stel maar

is dat “fletse scherm” niet safe sleep?
    klik

Bijdrager
    Ledda

yup, dat is hem !! (bij mij althans)

Bijdrager
    Oppie

Kende dit ook nog niet:
    Apple Portables: Progress bar appears after waking from sleep
    Macworld: Discover Safe Sleep’s secrets

Dus TS’s vraag is beantwoord; mijn probleem blijft…

Bijdrager
    Xigh

Jup dat is ook precies wat er bij mij gebeurt, maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon de normale sluimer terug. Maar het is dus wel die hibernation waar over gesproken werd.
    Is het misschien een optie die in de nabije toekomst komt die nu per ongeluk aan staat misschien?
    Nu heb ik de indruk dat het komt door een fout in de accu of het energie systeem omdat hij dus de accu te ver laat leeg lopen. Maar ik zal die PMU reset eens proberen.

Bijdrager
    Oppie
    ”Xigh”

Is het misschien een optie die in de nabije toekomst komt die nu per ongeluk aan staat misschien?

Als je mijn link had geopend en gelezen, wist je dit:

Since roughly fall 2005, all Apple laptops have supported Safe Sleep mode.

Bijdrager
    Xigh

@Oppie,

Sorry, toen ik de nieuwe reacties in het topic bekeek stond jouw reactie er nog niet bij, dus had dit nog niet gelezen.

Bijdrager
    Xigh

@Iedereen,

De nieuwe firmware update voor de Macbook schijnt de problemen met sluimer opgelost te hebben.

Bijdrager
    Oppie

Dat hoopte ik ook… Echter, ik heb een witte MB dus geen FW update. Jammer.

Bijdrager
    Xigh

Hmm, naja op mijn Macbook heeft de update niets uitgehaald.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.