4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Vilscon

LAN via USB-poort Thunderbolt display, kan dat?

Hey guys,

Samengevat:
    – Is LAN-internet via een USB 3.0<->Gigabit Ethernet adapter via een via-thunderbolt-aangesloten-monitor op mijn Macbook mogelijk?
    – En maakt het nog uit welke gigabit-USB adapter ik pak of is de beste hiervoor toch die van Apple?
    – Is er eigenlijk verschil tussen de Thunderbolt<->Ethernet en de USB<->Ethernet adapter?

Context
    ik heb hier een LG 34UC97-S monitor die via Thunderbolt is aangesloten op mijn Macbook Pro 2012, welke ergens dit jaar vervangen gaat worden door de Macbook Pro 15″ 2016, uitgaand dat ie komt. Ik wil wat draden wegwerken en aangezien de nieuwe Macbook toch geen LAN poort zal hebben, moet ik dat op een andere manier vinden, zoals via de USB poort van mijn monitor met een LAN-adapter. Vandaar.

Bijdrager
    fred44nl
    Blackvibes op 03 juni 2016

– Is er eigenlijk verschil tussen de Thunderbolt<->Ethernet en de USB<->Ethernet adapter?

de Thunderbolt ethernet adapter van Apple is een gigabit adapter.
    en omdat de Thunderbolt poort snel genoeg is, heb je daarmee een snelle verbinding.
    de USB ethernet adapter van Apple is USB-2 en daardoor bepaald niet snel.

een Thunderbolt poort kun je doorlussen, tot een bepaald maximum.
    dus moet het mogelijk zijn, om een lan-verbinding via een monitor met 2 poorten te laten lopen.

Bijdrager
    Maurits

Nog een aanvulling: de Apple USB ethernet adapter is 100 Mbit (en USB2), de Apple Thunderbolt is GigaBit.
    Er zijn diverse third party USB-Gigabit ethernet adapters, maar die vereisen een driver, en kunnen dus niet netbooten (als dat belangrijk is voor jou, waarschijnlijk niet), en velen zijn USB-2 (dus beperkt tot max 480Mbit, niet Gigabit, maar sneller dan 100Mbit).

Voor doorsnee gebruik is 100Mbit kabel best prettig werken.
    Alleen bij grote datatransport (files van GBytes kopieren, of complete backup maken) merk je echt verschil tussen Gigabit en 100Mbit.

Bijdrager
    Vilscon

Thanks voor jullie reactie!

Sowieso wil ik een gigabit adapter. Toen ik deze vraag stelde dacht ik dat de USB-adapter ook al een gigabit was met USB 3.0, niet USB 2.0. Ik wil een gigabit netwerk, vanwege onder andere de NAS die ik hier heb staan. Dus het wordt sowieso een gigabit adapter.

Daarbij wilde ik een 3rd-party halen, maar via Marktplaats kon ik goedkoop een Apple adapter op de kop tikken, dus heb ik ‘m lekker ‘origineel’.:)

Thanks!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.