8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mattheus

LAN netwerk meten

Ik heb de laatste tijd de indruk dat mijn snelheden op ons huisnetwerk te wensen over laat. Uiteraard een testje gedaan op speedtest.net en deze geeft aan dat mijn snelheid redelijk overeen komt met mijn Ziggo abonnement. Echter als ik de test doe op een aantal andere online snelheidsmeters, zoals Mordax en Internetfrog, dan kom ik heel andere en vooral lagere scores.
    Nu zou best mijn router aan vernieuwing toe kunnen zijn (kan ik eindelijk een Airport kopen…) maar voordat ik de online Apple store binnenstap wil ik toch even mijn netwerk controleren om niet straks zwaar teleurgesteld te zijn over de prestaties van een Airport van Apple.. (En geen woedende vrouw achter mij aankrijg die mij verwijt dat ik elke smoes aangrijp om wéér iets van Apple te kopen…)

Ik zoek daarom een tooltje om mijn netwerk thuis te meten en te bekijken hoe de prestatie van mijn LAN is.

Bijdrager
    Pieterr

Misschien heb je hier iets aan: http://www.helios.de/products/LanTest.phtml

Bijdrager
    gngstr

Hoe verder weg de snelheidstester (online), hoe wisselender de resultaten. Dit heeft vooral te maken met de verbindingen die Ziggo heeft met de providers van deze testers. Een stuk onbetrouwbaarder dus.

Je kunt thuis alle kabels gaan meten met een kabeltester, maar zodra het aan beide zijden een link geeft zit het meestal wel snor met die kabels (je zult geen Gigabit netwerk hebben, wel?). Vrij eenvoudig is om een groot bestand van de ene mac naar de andere te kopiëren. Een tooltje wat Pieterr voorstelt kan daar natuurlijk goed bij helpen! Let wel op dat draadloze netwerken lang niet zo snel zijn als bedrade netwerken.

Heb je overigens ook al eens gekeken op het forum van Ziggo gebruikers? Daar vind je vast je antwoord, ik denk namelijk niet dat het in je netwerk zit als Speedtest een goeie snelheid aangeeft.

Bijdrager
    Mattheus

Ik probeer al een tijdje het bestandje wat Pieterr aangaf te downloaden maar ik krijg maar nauwelijks iets binnen….. jammer, want dit leek mij wel wat.

Bijdrager
    macjk
    ”Mattheus”

Ik probeer al een tijdje het bestandje wat Pieterr aangaf te downloaden maar ik krijg maar nauwelijks iets binnen….. jammer, want dit leek mij wel wat.

apart ik heb het net ook gedownload en ging als een speer.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Mattheus”

Ik heb de laatste tijd de indruk dat mijn snelheden op ons huisnetwerk te wensen over laat.

”Mattheus”

Blijkbaar is er inderdaad wat mis.;-)

Bijdrager
    gngstr
    ”Mattheus”

Heb het even ergens anders neergezet voor je: http://rapidshare.com/files/171721121/HELIOS_LanTest.dmg.html

Bijdrager
    McShamus
    ”Mattheus”

Ik heb de laatste tijd de indruk dat mijn snelheden op ons huisnetwerk te wensen over laat. Uiteraard een testje gedaan op speedtest.net en deze geeft aan dat mijn snelheid redelijk overeen komt met mijn Ziggo abonnement. Echter als ik de test doe op een aantal andere online snelheidsmeters, zoals Mordax en Internetfrog, dan kom ik heel andere en vooral lagere scores.
    Nu zou best mijn router aan vernieuwing toe kunnen zijn (kan ik eindelijk een Airport kopen…) maar voordat ik de online Apple store binnenstap wil ik toch even mijn netwerk controleren om niet straks zwaar teleurgesteld te zijn over de prestaties van een Airport van Apple.. (En geen woedende vrouw achter mij aankrijg die mij verwijt dat ik elke smoes aangrijp om wéér iets van Apple te kopen…)

Ik zoek daarom een tooltje om mijn netwerk thuis te meten en te bekijken hoe de prestatie van mijn LAN is.

Wat voor netwerk heb je thuis? Een testje op speedtest zegt natuurlijk he-le-maal niets over de gezondheid van je lokale netwerk als je een 4 of zelf een 20mbit DSL of kabel verbinding hebt als je thuis-netwerk 100mbit of 1gbit is. Speedtest dekt dan hooguit 20% (2% bij gbit) van de echte capaciteit af waardoor lokale fouten onzichtbaar (kunnen) worden.

Zo te zien heeft ook het testen met Lantest van Helios niet veel zin als daar factoren als disks, file system overhead en caching bij betrokken worden.

Als je écht alleen netwerk prestaties wilt testen, dan kom je terecht bij http://ttcp.darwinports.com. Deze tool meet ware TCP performance zonder bijkomst van disks, e.d. Je geeft packet grootte en packet hoeveelheid op die moeten worden verstuurd. De ontvanger neemt ze aan en gooit de boel naar /dev/null. Resultaten worden gedisplayed.

Dit is in mijn ogen de beste test voor TCP stack, bekabeling en netwerk hardware.

Edit: en dan heb ik het nog niet eens over problemen met het resolven van hostnames wat ook flink kan vertragen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.