30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:

Bijdrager
    trabant

Lamp tegen winterdepressie

We zitten nu in de donkere helft van het jaar en ik heb het idee dat ik dat wel merk.
    Iemand ervaringen met zo’n lamp die je elke dag een kwartiertje naast je op het bureau zet of zoiets?
    Hoe poezenbestendig zijn die dingen? Loont zo’n investering?
    Van zo’n lamp bedoel ik, niet van een poes.

Bijdrager
    Lang Lid

Ik gebruik zelf deze:

Bijdrager
    trabant

Die bllijven maar twaalf dagen goed. Ik wil de lamp tijdens de advent en na Driekoningen ook nog kunnen gebruiken.
    Bovendien…

Bijdrager
    KarelWillem

http://lichttherapieblog.nl/daglichtlamp/

Ik heb ooit eens een artikel gelezen over de (on)zin van die dingen.
    Maar zoals zo vaak; wat, waar en hoe heb ik geen idee meer van.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Maarten2015

zou wat meer bij schemerlicht achter de mac gaan zitten… of en dat is serieus: meer naar buiten gaan (overdag).

Bijdrager
    Zakske

Dump die kat, koop vervolgens een hond en wandel elke dag anderhalf uur. Schijnt ook te helpen…

Bijdrager
    KarelWillem

En als je niet naar buiten wilt; lekkere dot vitamine D innemen, elke dag?

Bijdrager
    sedikit

@trababant,
    Winterdepressie? Herfstdip? Voorjaarsmoeheid? Zomerzotheid? Enz. Man, kijk eens naar het prachtige grijze licht, en geniet daarvan.
    Of krijgen we ook nog dit te verduren?

Bijdrager
    iMaf

Toch maar oppassen met die dot vitaminen D, teveel zou je wel eens zuur kunnen opbreken.
    Russiche schoolkinderen krijgen elke dag een lampenkuur? En al ooit een depressieve Rus gezien!!!
    Dus zal dat wel werken 😝

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  iMaf.

Bijdrager
    trabant

Een Trabi met metaalmoeheid; het kan. Die klamme waterkou is met die fluimhoest van de afgelopen twee weken en mijn teer gestel niet mijn favoriet, normaal ga ik het hele jaar door drie maal in de week een stukje hollen en doe ik alle boodschappen met de fiets. Maar de afgelopen twee winters had ik toch het idee dat ik op de verkeerde breedtegraad zat.

Vanochtend schoof ik de gordijnen open en kon ik niet bepaald genieten van het licht. Wat een pest, die mist. Trekt wel op, die mist. Maar wat er miste was licht.
    @zakske: nee, geen optie. Om in herhaling te vallen: You can’t possibly replace the love of your life by something that shits on your carpet.
    @KW: pillen zijn niet mijn ding. Ik vergeet ze en kom ze jaren na de vervaldatum bij een verhuizing weer tegen.

Dus ja: een lamp. Maar welke?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  trabant.

Bijdrager
    checkpointx

Jammer dat er zo kinderachtig op wordt gereageerd hier.

Verkeerd licht kan voor diverse gezondheidsklachten zorgen, waar ik zelf het meeste baat bij had was indirect licht van daglichtlampen, door ze slim neer te zetten leek het voor je gevoel dag in huis, het is ook erg prettig licht om bij te werken, lezen enz..

Ik heb nu mn hele huis volhangen met hue lampen, heb niet het idee dat die hetzelfde werken, maar de verschillende kleuren werken ook positief op mn gemoedstoestand:)

Bijdrager
    KarelWillem

De nummer 1 van de consumentenbond. En proberen kan – mits bij de juiste winkels gekocht – tot een dag of 30.

https://shopvoorgezondheid.nl/consumentenbond-test-lichttherapielampen

Bijdrager
    hatolex

Ik wist niet dat het op die breedtegraad ook winterde.😉
    En met gemiddeld zo’n 9 uur zo’n per dag bij gemiddeld zo’n 22 graden, lijkt me het mij onmogelijk om een winterdepressie op te lopen.

Bijdrager
    Aardsengel

http://www.rijnstate.nl/web/Aandoeningen-en-Behandelingen/Winterdepressie-1.htm

De folder geeft heldere informatie over hoeveel Lux en hoelang je voor zo’n lamp moet zitten.

Bijdrager
    trabant
    hatolex op 20 oktober 2015

Ik wist niet dat het op die breedtegraad ook winterde.😉
    En met gemiddeld zo’n 9 uur zo’n per dag bij gemiddeld zo’n 22 graden, lijkt me het mij onmogelijk om een winterdepressie op te lopen.

Bij de keuzemogelijkheden van het OMT-profiel leek Zimbabwe nog het meest op Limbabwe. ’t Is toch echt de mijnstreek, en onder de grond is het nog donkerder.

Bijdrager
    Usain

Voor 158 euro kan je ook 3 maanden lang elke 2 weken naar de zonnebank. En als je geluk hebt werken er ook nog lekkere dames.

Bijdrager
    trabant

Ééns in de twee weken? De deur uit? En dan moet ik nog geluk hebben ook?

Bijdrager
    KarelWillem
    Usain op 20 oktober 2015

Voor 158 euro kan je ook 3 maanden lang elke 2 weken naar de zonnebank…

Weet dan wel dat héél veel zonnebanken daar niet geschikt voor zijn, wegens simpelweg ontbreken van ‘D-lampen’.

Vraag dat wel even na.

Bijdrager
    trabant

Daarbij gaat het om het oprekken van mijn zomerse ziel. Dat behaarde embonpoint krijg ik toch nooit meer strak en bruin. Nog los van het feit dat zonnebanktypes niet mijn type zijn. Ik heb liever een zonnetje in huis.
    En ze moet Esmeralda heten, maar Liesje is ook goed.

Bijdrager
    flierefluiter

Ik gok er op dat beide al rondlopen bij jou thuis…

Bijdrager
    hatolex

@trabant, overigens een prachtige provincie, ik kom er echter alleen in de zomer. 😎

Bijdrager
    trabant
    flierefluiter op 20 oktober 2015

Ik gok er op dat beide al rondlopen bij jou thuis…

D’r loopt een ander span rond. Ik moet ze maar eens voeren. Ik krijg nu telkens een staart in mijn werkveld gezwiept. Stelletje dwingelanden.

Moderator
    Mac Daddy

Schiet mij ineens te binnen dat ze laatst ook bij de Lidl stonden, die daglicht lampen. Het was uiteraard bedoeld om de winterdepressie tegen te gaan, maar ik dacht er aan om er eentje mee te nemen voor de fotografie. Niet gedaan overigens.

Maar goed. Artikelen die de Lidl vaak een weekje (of meer als de voorraad niet op is) in de verkoop heeft, komen vaak terug, dus misschien even in de gaten houden wat er de komende tijd langskomt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb zelf al sinds 2009 deze lamp: http://www.bol.com/nl/p/philips-hf3319-01-energylight-energielamp-wit/9000000010993286/?Referrer=ADVNLGOO002017-G-19858718057-S-137676933377-9000000010993286

Nog steeds te koop. Destijds kostte die € 260,-.

Sta er altijd mee op voor werk (rond 2:30, het hele jaar is het op dat moment donker) i.c.m. met een schakelklok. Hij kan het dus hebben als je de spanning steeds aan- en uitschakelt.

Inderdaad ook goed te gebruiken voor fotografie, omdat het absoluut wit licht is en je het traploos kan dimmen als je wilt.
    Je moet flink wat TL-balken neerzetten voor een vergelijkbare hoeveelheid licht.
    Qua afmeting is de hoogte 57 cm, dan weet je wat je bij het plaatje kunt voorstellen.
    Je kunt ook de stand aanpassen. (zoals bij een iMac)
    De lampjes geven aan hoeveel tijd er verstreken is sinds het aanzetten. (per kwartier, tot 2 uur in totaal)

EDIT: poezenbestandig? Ligt eraan hoe zwaar je kat is, maar zolang je alleen tegen de onderkant leunt (kattenhoogte) zal ie niet zomaar omvallen. In totaal weegt ie 4 kilo, dus verschuiven zal niet gebeuren, rubber voetjes onder.

EDIT2: wat me nog te binnenschiet over wat genoemd werd hierboven: het effect van de lamp heeft weinig van doen met vitamine D. Alleen de zon (of medicatie, maar dat is omslachtiger en heeft minder effect) kan de echte vitamine D geven, met een lamp lukt dat niet.

Wat de lamp wel doet is de aanmaak van melatonine vergroten. Dat is een hormoon wat er voor zorgt dat je beter slaapt, daardoor ben je overdag actiever/fitter/positiever ingesteld.
    Zoek maar op wat er gebeurde met mensen die steeds uit een bepaalde slaapfase gehaald werden tijdens een onderzoek; die werden zo chagrijnig en depressief als de pest na een tijdje. Als je te licht slaapt door te weinig melatonine-aanmaak, dan bereik je die slaapfase ook minder/niet waardoor dus die klachten overdag ontstaan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    Soulshaker

Bijdrager
    trabant

Soulshaker heeft geen katten…:

Bijdrager
    Soulshaker

nope, kmag die beesten hier niet houden:(

Bijdrager
    trabant

Dan neem je een andere vrouw.

Bijdrager
    Nora is back

Al enkele jaren een dergelijk lamp in huis. Een daylight power met tl-buizen. Echt heel fijn om in de ochtend even voor te zitten. Wanneer je dan vervolgens naar buiten gaat het donker en de druilerigheid in, dan voel je hoe je ogen, je waarneming, je ervaren al hun portie licht hebben gehad en hoe dit doorwerkt in de rest van de dag. Je hebt dat punt in de ochtend waar je bewust of onderbewust naartoe terug kan om even wat licht te scoren.

Ik weet niet hoe het staat met het onderzoek, er zijn 2 theorieën voor de werking welke elkaar niet uitsluiten.

1. Het stopt de productie van melatonine waardoor je echt wakker wordt en niet in een sluimerende half-slaap blijft hangen. Het is dan ook belangrijk om niet ba 15.00 de lamp te gebruiken. Het wordt dan natuurlijk donkerder en dan start heel langzaam al de productie van melatonine. Deze bouwt verder op zodat je lekker slaperig bent zodra het bedtijd is.

2. Door de grote hoeveelheid licht worden alle organen en systemen in je lichaam weer gelijkgezet. Het dient als een punt waarop alles weer even gereset wordt en dan weer gelijk loopt.

Wat het ook is, ik vind het persoonlijk erg prettig en voel er echt baat bij. Ik ken verschillende mensen die dit ook zo ervaren, maar ken ook enkele die er niet echt veel bij ervaren.

Wat mij vaak opvalt in de donkere ochtenden is hoe de woonkamer er uit ziet nadat ik de lamp heb uitgezet en alleen de gewone lichten nog aan zijn. Het lijkt dan haast een soort donker hol in vergelijking met wanneer de lamp wel aanstaat.

Ik raad ‘m je echt aan!

Bijdrager
    trabant

Er zijn dus lampen die je helpen wakker te worden en er zijn lampen waarmee je ’s ochtends een portie licht (en daarmee ook goed humeur) kunt tanken.

Aangezien ik in de luxepositie verkeer dat ik niet voor dag en dauw op de zaak hoef te zijn en de ochtendspits hier in huis bestaat uit een tweetal om ontbijt zeurende katten (die het daarbij doorgaans op mijn teerbeminde hebben voorzien en die bovendien mentaal in een andere tijdzone zitten) zullen we het meeste baat hebben aan een lichttanklamp.

Ik wil KW nog bedanken voor die lichttherapieblog-link, want hoewel dat ook gewoon een winkel is, kun je er behoorlijk veel wijzer worden over wat er waarvoor zoal op de markt is.
    Op deze manier zal de seizoenselektronica ook in ons huishouden zijn intrede doen: ventilatoren in de zomer en anbarische lampen in de winter.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.