7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Chester2

Lamp scherm iMac G4 kapot: einde oefening?

Heb hier een iMac G4 17″ 800MHz van een vriendin staan.

De lamp die het scherm verlicht flikkert even en gaat dan uit: als je er een zaklamp opzet, zie je dat de computer gewoon opstart. Het lijkt alsof de lamp van het scherm stuk is.

Wie heeft ervaring met de vervanging van zo’n lamp? Is dat zelf te doen? Of is het einde oefening voor deze Mac die (schat ik) toch al 6/7 jaar oud is?

Bedankt voor jullie reacties.

Bijdrager
    Martijn Snels

ifixit.com

Bijdrager
    Chester2

Die doen toch alleen laptops? Geen desktops?

Bijdrager
    Cea

Wat je kan proberen is van die ccfl neon lampen die ze gebruiken in pc’s voor modding. Bedoel die groen-blauw-rood neon lampen. Ze zijn goedkoop en simpel uit elkaar te halen. Dan blijft er enkel het het wit buislampje over. Dit kan je dan proberen te vervangen door het defecte lampje.
    Een lange tijd geleden een filmpje gezien waarbij de verlichting van een laptop was stukgegaan en deze werd vervangen door zulk een neon buislamp.

Bijdrager
    zeezout

Ik heb hetzelfde gehad met mijn iMac G5. Bij mij was het de INVERTER die stuk was.
    Als ik me niet vergis zorgt die voor de stroomtoevoer van de lamp…

Even gegoogled en kwam op dit onderdeel: http://www.applemacparts.co.uk/store/product_info.php?manufacturers_id=374&products_id=64538

Lijkt me dat ie nog wel ergens te bestellen is.

Succes!

Bijdrager
    Chester2

Dank allemaal voor de reacties.

Nog iets heeeel geks: wanneer de iMac in Firewire-Target mode gaat, blijft het scherm wel branden!!!!

Hoe kan dat nou? Bij booten vanaf interne HD of Tiger DVD, valt het scherm wel uit!?!?!?

:o

Bijdrager
    bassmac

Sturt dan de besturende mac het scherm aan?
    Dan is het wel iets aparts, je OS van de iMacG4 geeft geen signaal om de lamp op te starten lijkt wel. of het is een hhel vreemd stroomkabelschema’tje …
    Doet ie het wel als je een andere gebruiker aanmaakt? (ander account?)

Of: als ie alleen uitvalt tijdens opstarten vanaf dvd-speler of intern, er komt dan te weinig stroom draadje los, voeding slecht..(Mag iemand anders in de juiste technische termen vertalen)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.