15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    junoburger

Laie NAS iTunes server: wel alle files, geen playlists.

Op mijn Ethernet Big Disk NAS heb ik de mediaserver aangezet en die verschijnt netjes in mijn iTunes als gedeeld, alleen wat ik niet zie zijn de playlists die ik wel in iTunes zie.Iemand een idee?

Bijdrager
    Nietzman

Die playlists zijn dan ook een onderdeel van je eigen iTunes library, die mediaserver serveert je alleen die grote map met audiobestanden voor.

Bijdrager
    junoburger

Geldt dat ook voor de iTunes server die je tegenwoordig op LaCie disks ziet? Of geven die juist wel de playlists te zien obv de iTunes Library?

Bijdrager
    Pieterr

De iTunes Servers op NAS systemen hebben hun eigen boekhouding wat betreft de tracks en playlists, en hebben geen weet van een eventueel ook aanwezige iTunes bibliotheek met playlist info.

Soms worden .m3u playlists ondersteund, maar die zul je dan dus nog zelf moeten toevoegen.

Bijdrager
    junoburger

Vreemd,

Ik probeerde in iTunes op de gedeelde LaCie NAS eem playlist aan te maken en die verscheen in de de reguliere playlists van iTunes, dus niet onder het uitvouwbare icoontje van de gedeelde LaCie.

Bijdrager
    Nietzman
    ”junoburger”

Geldt dat ook voor de iTunes server die je tegenwoordig op LaCie disks ziet? Of geven die juist wel de playlists te zien obv de iTunes Library?

Ik heb geen idee wat LaCie voor servers meelevert, maar je vraag is in feite net zo logisch als je computer formatteren en dán afvragen waar je playlists heen zijn. Die playlists zijn een onderdeel van je eigen iTunes Library en staan compleet los van die server. Misschien dat je onder die server nieuwe playlists aan kunt maken, maar dat ‘ie je iTunes playlists niet overneemt is niet zo vreemd.

Bijdrager
    junoburger

Leek mij juist wel logisch dat de iTunes server de playlist zou overnemen omdat op de LaCie NAS mij centrale iTunes map staat met muziek en playlsts. Als je MediaServer aanzet op de LaCie , indexeert ie dus die map die er al staat maar kijk dan dus niet naar de playlists, leek mij logisch.

Bijdrager
    Nietzman

Hij indexeert je map ja, niet je library.xml.

Bijdrager
    Pieterr

Het zou ook wel kunnen. De playlist info is ook beschikbaar voor niet-iTunes programma’s via de .xml file, maar helaas kijkt de iTunes Server software op de NAS daar niet in.

Bijdrager
    junoburger

Onhandig! Zo heb je er niet veel aan als je je iTunes muziek op 1 centrale plek via NAS wilt delen met meerdere macbooks in je netwerk.

Bijdrager
    Pieterr

Wat ik verder nog jammer vind is dat de Remote App op de iPod touch/iPhone niet de tracks kan laten zien en afspelen die door de iTunes Server van de NAS aangeboden worden. Dus als je afspeelt via ‘gedeeld’ in iTunes.

Playlists mis ik minder, omdat je wel losse albums kunt selecteren en afspelen (de playlist-avant-la-lettre).

Bijdrager
    2xdutch
    ”junoburger”

Onhandig! Zo heb je er niet veel aan als je je iTunes muziek op 1 centrale plek via NAS wilt delen met meerdere macbooks in je netwerk.

Dat klopt, daar is bijv een Mac Mini, dat mag best een oudere zijn, met externe HDD, of een Hackintosh, ik gebruik een MSI Wind met OSX en een 320 GB HDD als “fatPod” :innocent: voor dat doel.

Bijdrager
    iphonerox

Ik ben nu al een tijdje aan het kijken hoe ik mijn 200gig muziek (mooi in aparte mapen ‘Artist – Album’) het beste kan delen over een pc/macbookpro/mac mini en 2 macpro’s.

Optie 1. Een master mac gebruiken om de muziek te beheren in itunes en dan sharen is een optie enkel kan je op geen enkele andere computer info editen/copieren/toevoegen/adden op iphone. Dus enkel muziek spelen, zonder Coverflow support :((
    Optie 2: Een NAS gebruiken met iTunes server en ik denk dat die servers ver hetzelfde doen als optie 1? Of kan je met een NAS itunes server wel vanuit elke computer de muziek editen (TAGS)/adden naar iphone/muziek toevoegen, ect??? Of is ook gewoon een share waar je enkel muziek kan spelen?
    Optie 3: (volgens mij de beste optie mogelijk) Gewoon je muziek copieren naar een NAS of PC die als server fungeert. En op elke computer deze map manueel toevoegen aan iTunes. Overal heb je dan een iTunes waar je volledige access hebt met de muziek.

Playlists boeien met niet. Ik snap ze trouwens ook niet! Waarom wil iemand met Playlists werken? Je kent toch alle muziek in je library, dus als je Mozart wil horen zoek je gewoon op Mozart, ipv naar de classic playlist map te gaan.. Soit iedereen zijn eigen manier natuurlijk.:)

Is er nog een optie om muziek te sharen die ik vergeten ben?

ps: Het zelfde geld eigenlijk voor iPhoto. Waar ik mijn 130gig aan foto’s wil sharen over de verschillende computers. Enkel met de grote ergenis dat iPhoto van elke foto die hij roteert op basis van de rotate TAG in de jpg, een Modified versie maakt en op de hd plaatst. Dus als je 100 gig hebt en 40gig moet geroteerd worden, komt er 40gig extra hd space bij je iphoto lib. :(((((( Dus ik denk dat Picasa de beste oplossing gaat zijn. Of hopelijk omt ACDSEE ooit naar osx.

Bijdrager
    2xdutch

Optie 1:
    Info editten, toevoegen/kopieren gaat wel vanaf een andere Mac (via schermdeling). Coverflow niet als je afspeelt via de gedeelde library, iPhone adden ook niet (tenzij je dat weer remote met schermdeling zou doen).

Optie 3:
    Is in de praktijk erg traag en als meerdere gebruikers die bestanden wijzigen/beheren etc. loop je kans dat je bibliotheken uit sync raken.

Optie 4:
    Centrale Mac, bedienen via remote of schermdeling, afspelen via Airport Extreme

Bijdrager
    iphonerox

Ik begin echt teleurgesteld te geraken met de apple programmas.
    Ze lijken zeer mooi met elkaar te werken en zeerl leuke functies te hebben maar ze zijn zo gelimiteerd!

Zeker als je jaren lang op pc gewerkt hebt (waar ook alles met een directorystructur werkt, terwijl het bij mac meestal playlists of albums zijn) ben je wel verwent met programma’s die zoveel opties hebben dat het voor iedereen wel toepasbaar is.

Ik heb vandaag SongBird ontdekt en ik hoop dat er zeer snel nieuwe ontwikkelingen komen of goede addons want die heeft bv een watch folder mogelijkheid. Dus pas je op éénder welke computer een mp3 aan dan is hij bij de volgende opstart van songbird ook automatisch aangepast.

Hetzelfde voor iphoto. Het ziet er allemaal zeer leuk uit op keynotes maar eenmaal je je 130gig foto collectie wil toevoegen begin je echt te merken dat dit toch niet gemaakt is om met zo’n grote collecties om te gaan. Zeker omdat hij zijn eigen manier heeft om te werken met Events of albums. Gelukkig is er Picasa, die de dir structuur ook toelaat. Spijtig dat je dan net iLife09 gekocht hebt om uiteindelijk met een gratis programma te eindigen.. zucht

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.